arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۶۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۱ - ۱۴ تير ۱۴۰۰

واشنگتن پست: بحران سوخت در لبنان به دلیل قاچاق آن به سوریه است

روزنامه واشنگتن پست نوشت: قاچاقچیان مسؤول بحران سوخت لبنان هستند و ارتش ناتوان از توقف آن است. این روزنامه افزود: دو خودروی لندرور وابسته به ارتش در پیچی مشرف بر ولاد خلاب پارک شده‌اند؛ جایی که نیکولاس الترک از افسران ارتش از یکی از خودروها بیرون می‌پرد و تیمش متشکل از ۱۰ سرباز به تعقیب قاچاقچیان می‌پردازد از جمله در پل‌های آهنی موقت که روی رود العاصی زده شده تا از چشمان نیروهای مراکز ایست بازرسی نظامی دور بمانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: روزنامه واشنگتن پست نوشت: قاچاقچیان مسؤول بحران سوخت لبنان هستند و ارتش ناتوان از توقف آن است.

این روزنامه در گزارشی که از شهرک حوش سید علی در منطقه هرمل تهیه کرده اشاره کرده است، ارتش عملیات قاچاق بنزین از طریق مرزهای لبنان به سوریه را زیر نظر دارد.

این روزنامه افزود: دو خودروی لندرور وابسته به ارتش در پیچی مشرف بر ولاد خلاب پارک شده‌اند؛ جایی که نیکولاس الترک از افسران ارتش از یکی از خودروها بیرون می‌پرد و تیمش متشکل از ۱۰ سرباز به تعقیب قاچاقچیان می‌پردازد از جمله در پل‌های آهنی موقت که روی رود العاصی زده شده تا از چشمان نیروهای مراکز ایست بازرسی نظامی دور بمانند. ارتش برخی پل‌ها را در هفته‌های اخیر کشف و اقدام به مسدود کردن آنها کرده است. اما برای ممانعت از تجارت غیرقانونی بنزین که روز به افزایش است، کافی نیست. ارتش گشتی‌های خود را نیز در نزدیکی مرزهای سوریه در بحبوحه مشکلات مردمی سراسری به دلیل قاچاق سوخت به سوریه افزایش داده است. در حالی که این کشور از بحران شدید سوخت که بی‌سابقه‌است، رنج می‌برد.

فروپاشی سریع مالی با بحران شدید سوخت همراه شده است و خودروها در خیابان‌های بیروت و طرابلس برای دریافت مقدار مجاز و سهمیه مشخص شده بنزین صف کشیده‌اند. هر ماشین یک سوم باک می‌تواند بنزین دریافت کند. انتظار طولانی در صف‌ها به حدی است که صاحبان خودروها از پیک‌های موتوری غذا دریافت می‌کنند. تنش به حدی می‌رسد که اغلب مشاجره‌ای درمی‌گیرد. به طوریکه شش مورد تیراندازی در دو هفته اخیر در پمپ بنزین‌ها رخ داد و خودروهای عمومی و تاکسی‌ها به دلیل سرقت سوختشان ناپدید شده‌اند. اما قاچاقچیان راهی بهتر برای به دست آوردن پول یافته‌اند و آن خرید سوخت یارانه‌ای در لبنان و فروش گرانتر آن در سوریه است که از بحران سوخت رنج می‌برد.

فرایند قاچاق در طول مرزهای کشیده تا ۲۵۰ مایل مساله جدیدی نیست، به طوریکه قاچاق از دو طرف انجام می‌شده است و مواد مخدر، سلاح و مواد غذایی و قاچاق انسان در جریان است و تلاش‌ها برای توقف قاچاق بنزین به سوریه مثل تلاش‌های قبلی برای ممانعت از انواع موارد دیگر قاچاق موفقیت آمیز نیست.

الترک می‌گوید: مرزها نامشخص هستند و نفوذ از آنها راحت است زیرا مرزهای مشخص شده رسمی وجود ندارند.

الترک به چوپانی در بیابان که مراقب گله‌اش است، اشاره می‌کند و می‌گوید این سوریه است. سپس اشاره می‌کند ناهمواری‌ نزدیکی که او ایستاده است هم متعلق به سوریه است. اما دو تپه مشرف به بیابان که خانه‌هایی روی آنها ساخته شده متعلق به لبنان هستند که این ماموریت تیم او را پیچیده می‌کند.

کمبود سوخت وحشتناک به نظر می‌رسد زیرا بانک مرکزی اعلام کرده که فعالیت اقتصادی کلی و به تبع آن درخواست قابل پیش بینی برای سوخت به شکل زیادی از سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. بانک مرکزی فروپاشی اقتصادی لبنان را ده برابر و چه بسا یک سوم بحران‌های جهانی از اواسط قرن نوزدهم توصیف کرده است.

بحران کمبود سوخت در سوریه نیز از جمله بحران‌های این کشور از زمان جنگ داخلی مستمر است و نابودی زیرساخت‌های انرژی داخلی و تحریم‌های بین‌المللی و کمبود ارز خارجی مزید بر علت هستند. دولت سوریه دیگر بر میادین نفتی تسلط ندارد و اکنون این میادین نفتی تحت کنترل نیروهای کردی هستند که مورد حمایت آمریکایی‌ها هستند. در دمشق ساعات انتظار برای سوخت شش ساعت یا حتی بیشتر است.

نظرات بینندگان