arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۷ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱
در "هفت" چه گذشت؟ /

شوخی بازیگر زن سینما با عادل فردوسی پور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فريدون جيراني در برنامه‌ي شب گذشته «هفت» از مخاطبان خداحافظي كرد و اين برنامه شب پرحاشيه‌اي را پشت سر گذاشت.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، فريدون جيراني در اين برنامه كه با يك ساعت تاخير پخش شد، با بيان اينكه اين برنامه آخرين برنامه‌‌‌‌ي «هفت» است كه او و تيمش آن را مديريت مي‌كنند، گفت: بايد از عوامل تهيه برنامه «هفت» تشكر كنم كه در اين مدت با من همراهي كردند، همچنين لازم است از مطبوعات و سينماگراني كه امروز طي نامه‌هايي از من و برنامه حمايت كرده بودند، قدرداني كنم.

وي ادامه داد: اما تشكر ويژه‌ام بايد از آقاي عزت الله ضرغامي باشد كه اگر نبود مطمئنا اين برنامه چالشي ادامه پيدا نمي‌كرد، در هر صورت از هفته آينده «هفت» با سردبير و مجري جديد ادامه پيدا خواهد كرد.

مجري «هفت» در آخرين شب از اجراي برنامه‌اش به شرايط روي آنتن رفتن اين برنامه در شب گذشته اشاره كرد و گفت: در اين برنامه سوال پيامكي نداريم و تنها از مخاطبان مي‌خواهم به يادگار يك عدد 7 را به شماره پيامك برنامه اس ام اس كنند.

البته وي در بخش ديگري از پخش شبكه سوم به دليل اينكه اين درخواست مجري برنامه را به صورت زيرنويس اعلام نكرده است با كنايه تشكر كرد.

همچنين جيراني در ابتدا و در بخش‌هاي مختلف برنامه بارها تكرار كرد كه نمي‌تواند كسي را به صورت مهمان تلفني روي خط بياورد.

***

بخش بعدي برنامه «هفت» به گفت وگوي فريدون جيراني و فاطمه گودرزي درباره‌ي ايرج قادري اختصاص داشت.

در ابتداي اين بخش فاطمه گودرزي كه در فيلم «مي‌خواهم زنده بمانم» با ايرج قادري همكاري كرده بود خاطراتش را با وي مرور كرد.

فاطمه گودرزي همچنين در بخشي از سخنانش به تغيير كادر مديريتي برنامه‌ي «هفت» اشاره و اظهار كرد: بايد اين سوال را بپرسم كه چرا بايد برنامه «هفت» قطع شود؟ در حالي كه سينماگراني كه حداقل من آنها را مي‌شناسم همه اين برنامه را مشاهده مي كنند. با چالش‌هاي اخيري كه در برنامه ديدم احساس كردم كه «هفت» هر هفته بهتر مي‌شود.

اما فريدون جيراني در اين بخش ترجيح داد كه پاسخ فاطمه گودرزي را در اين باره ندهد.

در ادامه بخشي از يادآوري مرحوم ايرج قادري، فريدون جيراني با اشاره به اينكه برخي در اين مدت قصد داشتند چهره‌اي متفاوت از ايرج قادري را به نمايش عمومي بگذارند گفت: بعضي از تلويزيون‌هاي خارج از كشور سعي كردند آقاي قادري را مخالف حكومت معرفي كنند، بعضي از دوستان روشنفكر در تحليل‌هايشان سعي مي‌كردند تحليلي را با تحقير انجام دهند و برخي از روزنامه‌ها حتي در انتشار خبر مرگ يك هنرمند هم اخبار را خودي و غيرخودي كردند.

وي با تاكيد بر اينكه دو مرتبه در سال‌هاي مختلف با ايرج قادري مصاحبه‌ كرده است، توضيح داد: آن مرحوم اصلا فردي سياسي نبود و حتي من مشخصا از او سوال كردم كه در گذشته فعاليت سياسي مي‌كرده است يا خير كه ايشان گفت: من اصلا آدم سياسي نيستم همچنين مرحوم قادري اهل مطالعه و فيلم ديدن نبود. اما در كنار تمام اين موارد شناخت دقيقي از مخاطب داشت و سعي مي‌كرد فيلمش را به شكلي بسازد كه با مردم ارتباط زيادي برقرار كند.  

جيراني در پايان سخنانش در اين بخش اظهار كرد: معتقدم اگر از اكران برخي فيلم‌هاي ايشان جلوگيري نمي شد و يا در هنگام اكران از پرده پايين نمي‌آمد، برخي آن فيلم‌ها به پرفروش‌ترين فيلم‌هاي سينماي ايران تبديل مي‌شدند. قادري براي مردم فيلم ساخت اما هميشه از سوي منتقدين تحقير شد.

***
بخش بعدي برنامه هفت به بررسي مسائل روز سينماي ايران اختصاص داشت كه در اين بخش محمد درمنش مهمان برنامه بود.

مسوول طرح مخاطب خاص در ابتداي سخنانش به مسائلي پيرامون طرح اكران فيلم‌هاي مخاطب خاص اشاره كرد اما صحبت‌هايش را با سوالات و انتقاداتي پيرامون عملكرد اتحاديه تهيه كنندگان سينماي ايران (جامعه صنفي تهيه كنندگان) ادامه داد.

وي با تاكيد بر اينكه به عنوان يك شخص حقيقي انتقاداتي را به جامعه صنفي تهيه كنندگان دارد، گفت: در اين مدت اختلافات مختلفي در سينما ايجاد شد، بايد براي حل آنها در پي پيدا كردن ريشه‌هاي آن بربياييم.

اين تهيه كننده و كارگردان سينما توضيح داد: امشب مي‌خواهم درباره صنوف صحبت كنم. همه صنوف يك هسته مركزي دارند.من مكرر در زمان خانه سينما گفتم، پس از آن كسي در شوراي مركزي صنف، زمام كار را در دست گرفت، يادش مي رود كه چه قول‌هايي به راي دهندگان داده است. در اين هنگام دواتفاق مي‌افتد كه يكي از آنها اين است كه شوراي مركزي صنف به محلي براي ارتباط و ارتباط گرفتن تبديل مي‌شد و اتفاق دوم اين بود كه به كل ماموريت‌هاي صنفي فراموش شده و كارها به صورت مسائل سياسي و جنايي پيش مي‌رفت.

وي ادامه داد: اصلي‌ترين مطلبي كه خانه سينما از آن آسيب ديد در همين موضوع بود آن زمان ما مي‌گفتيم كه چرا شوراهاي مركزي صنف‌ها به شكلي لابي مي‌كنند كه هيات مديره اصلي خانه سينما به سمت كارهاي سياسي حركت كنند، من معتقدم اصلي ترين علتي كه صنوف آسيب ديد از همين نقطه بود.

درمنش در ادامه سخنانش به تشكيل اتحاديه تهيه كنندگان براي جلوگيري از ايجاد فساد و كانون‌هاي قدرت در سينما اشاره كرد و گفت: اگر مجموعه‌ي صنف تهيه كنندگان براساس برنامه‌هاي اوليه‌اش عمل كند، به همه مسائل و اختلافات پايان مي‌دهد اما تصور مي‌كنم كه جامعه صنفي مسيري كه در حال حاضر طي مي‌كند به سرمنزل مقصود نخواهد رسيد.

وي با بيان اينكه اتحاديه تهيه كنندگان تا كنون نه تنها جذب خوبي نداشته بلكه دفع زيادي هم انجام داده است تصريح كرد: در ابتدا تشكيل صنف قرار بود كه ما به حدي فضاي همدلي و اطمينان را ايجاد كنيم كه حتي آنهايي كه در اتحاديه هم نيستند به طرفمان بيايند، اما تا كنون مي‌بينيم كه اتحاديه در شرايط دفعش قوي بوده است. جالب است كه چند روز قبل جلسه‌اي توجيهي براي انتخابات صنف برگزار شد، من مي‌خواستم برخي ابهامات و سوالاتم را از رئيس اتحاديه بپرسم كه ايشان گفتند فعلا جاي پاسخگويي به اين سوالات نيست و ابتدا بايد انتخابات برگزار شود.

محمد درمنش با انتقاد از اينكه اكنون اتحاديه توسط چند نفر محدود اداره مي‌شود بيان كرد: قرار بود با تشكيل اتحاديه قدرت تقسيم شود، اما نمي‌دانم چرا در حال حاضر رئيس اتحاديه همزمان رئيس شوراي اكران و غيره هم هست.

وي با اشاره به سوالات و ابهامات ديگرش نيز ادامه داد: سوال ديگر من اين است كه در دو سال گذشته، اتحاديه چه خدمات رفاهي به اعضايش داده است؟ در هر صورت اين يكي از ماموريت‌هاي تشكيل اتحاديه بود. همچنين مساله ديگر رفتارهاي بيانيه‌اي اتحاديه تهيه كنندگان است. در چند وقت گذشته حواشي براي سينماي ايران ايجاد شد اما اينكه با اين حواشي هيات مديره اتحاديه لحنش را عوض كند تا جايي كه حتي شهرداري هم با آنها قطع ارتباط كند درست نيست. در حاليكه بايد در همه حال اخلاقيات را مراقبت و صبوري پيشه كرد.

محمد درمنش در پايان سخنانش تاكيد كرد: حدود ده روز ديگر انتخابات جامعه صنفي تهيه كنندگان است. جامعه صنفي در دو سال گذشته تعدادي سوالي بي‌پاسخ ايجاد كرده كه لازم است قبل از انتخابات واينكه در وزارت كشور ثبت شود به آنها پاسخ دهيم وگرنه بايد مواظب جايگاه قانوني و بدون خدشه‌اي كه به آن مي‌دهيم باشيم. چرا كه ممكن است مشكلات گذشته در قالب ديگري دوباره تكرار شود.

بخش بعدي برنامه هفت به بررسي مسائل مربوط صدور پروانه ساخت فيلم‌ها و همچنين شرايط توليد در سينماي ايران اختصاص داشت كه جهانگير الماسي و مهدي سجاده‌چي درباره آن صحبت كردند.

از حاشيه‌هاي برنامه هفت گذشته علاوه بر خداحفاظي فريدون جيراني مي‌توان به قطع شدن سيستم پيامك برنامه اشاره كرد كه بعد از 40 دقيقه از آغاز برنامه و دريافت حدود 60 هزار پيامك جيراني اعلام كرد كه سيستم پيامك برنامه قطع شده است .

همچنين جهانگير الماسي هم به تعويض تيم مديريتي برنامه هفت واكنش نشان داد و گفت: حال و هواي استديوي برنامه «هفت» مانند آخرين اجراي يك نمايش است.

اين بازيگر با اشاره به برخي بيانيه‌هاي سينمايي‌ها گفت: امشب خوشحالم كه نگاه هوشمند برخي سينماگران مانند آقايان حاتمي‌كيا ،‌مهرجويي و ... را ديديد و اين افراد نشان دادند كه سينماگران زنده هستند و دغدغه فردا را دارند. ما يك خانواده كوچك هستيم كه بايد مسائلمان را درون خودمان حل كنيم و فقط در خدمت يا خيانت كارهايمان مجازيم كه گزارش دهيم.
نظرات بینندگان