arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۷۰۷۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۳ - ۱۹ تير ۱۴۰۰

سیستم های پلاک خوان از این پس برای همه قابل استفاده و در دسترس هستند

برای بسیاری از ما، نرم افزار های پلاک خوان و سیستم های نظارتی مبتنی بر تشخیص پلاک خودرو مترادف با سامانه های ثبت تخلف و جریمه نیروی انتظامی برای رانندگان متخلف است. اما بد نیست بدانیم که سیستم های پلاک خوان استفاده های متنوعی داشته و نقش آن ها در زندگی ما روز به روز پر رنگ تر می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیستم های پلاک خوان از این پس برای همه قابل استفاده و در دسترس هستند

در این مقاله خواهیم دید که سامانه پلاک خوان چیست و چگونه می تواند در زندگی روزمره ما تاثیر گذار باشد.

پلاک خوان چیست؟

مدیریت رفت و آمد در دنیای امروز بحثی مهم و حیاتی محسوب می شود . نیاز رو به رشد مدیریت تردد روز به روز احساس می شود و بسیاری از اماکن ، سازمان ها ، ادارات و .. برای برقراری نظم و جلوگیری از بروز هر گونه مشکل امنیتی، نیاز به دوربین های مدار بسته دارند تا بر تردد افراد و وسایل نقلیه نظارت کنند.

در گذشته کنترل تردد به صورت نظارت مستقیم و متکی بر دوربین های مدار بسته بود. همچنین حضور دائمی اپراتور پای سیستم الزامی بود و اگر حادثه ای پیش می آمد باید در میان تصاویر و ویدیو های ضبط شده به دنبال عامل حادثه میگشتند که این کار بسیار طاقت فرسا و غیر بهینه بود.

اما با پیشرفت هوش مصنوعی در چند سال گذشته نرم افزار های کاربردی در این حوزه پدید آمدند که مهم ترین موارد استفاده آن ها در حوزه امنیت و نظارت بود. یکی از مهم ترین دستاورد های کاربردی این بخش نرم افزار های تشخیص چهره و پلاک خوان هستند که هم اکنون در سطح بین المللی نیز متقاضیان بسیاری دارند.

با استفاده از نرم افزار پلاک خوان ، دیگر نیازی به حضور دائمی اپراتور یا نگهبان نیست و نظارت به صورت کاملا هوشمند با دقت و سرعت بالا توسط کامپیوتر انجام می گیرد . نرم افزار پلاک خوان توانایی شناسایی پلاک خودرو ها را دارد در لحظه دارد و می تواند اطلاعات کامل و دقیق آن ها را ثبت کند.

سیستم های پلاک خوان از این پس برای همه قابل استفاده و در دسترس هستند

نرم افزار پلاک خوان پس از تشخیص خودرو ها و ثبت اطلاعات آن ها، می تواند از این اطلاعات برای اجرای دستورات و اقدامات بعدی استفاده کند. به عنوان مثال با تشخیص پلاک کارمندان، پس از ثبت زمان و اطلاعات کامل تردد، راهبند ورودی سازمان به طور خودکار باز شده و به کارمند اجازه ورود داده می شود یا در پارکینگ ها می توان از نرم افزار پلاک خوان برای ثبت زمان ورود و خروج خودروها و صدور قبض بر اساس زمان دقیق استفاده خودرو از فضای پارکینگ استفاده گردد.

پلاک خوان قلب هر سیستم حمل و نقل هوشمند است. نرم افزار پلاک خوان می تواند از طریق دوربین های نظارتی در سطح جاده ها و خیابان ها و یا با استفاده از دوربین های مدار بسته برای کاربرد هایی مانند مدیریت پارکینگ های عمومی، عوارضی ها و ... مورد استفاده قرار گیرد.

چرا باید از پلاک خوان استفاده کنیم؟

  1. مدیریت سریع تردد وسایل نقلیه
  2. سهولت استفاده در محور های مواصلاتی
  3. نظارت هوشمند و تامین امنیت
  4. کنترل شبانه روزی ترافیک
  5. ثبت اطلاعات کامل تردد ها و کنترل دسترسی

نرم افزار پلاک خوان آی پلاک

نرم افزار آی پلاک ، سامانه ای کامل برای مدیریت تردد است که به راحتی به انواع دوربین های نظارتی متصل شده و توانایی کنترل آنی تردد خورو ها با سرعت و دقت بالا را دارا می باشد. هم چنین آی پلاک توانایی فرمان مستقیم به سیستم های کنترل دسترسی ( راهبند ، گیت و ... ) را فراهم می کند.

 

مزایای نرم افزار آی پلاک

 

1-دقت و سرعت بالا

نرم افزار آی پلاک با داشتن چندین سال سابقه درخشان و پشتیبانی فنی توسط کادری مجرب و متخصص دائما در حال تحول و بهبود بوده است. در نتیجه به روزرسانی ها و ارتقا نرم افزار آی پلاک در طی سال های فعالیت خود، این نرم افزار به صورت کاملا بهینه می تواند با سرعت و دقت بالا پلاک تمامی خودرو های در حال تردد را ثبت کند.

2- تشخیص انواع پلاک های رسمی ایران

آی پلاک قادر به تشخیص تمام اعداد، حروف و علائم پلاک های رسمی ایران است. بدین صورت انواع پلاک های مرسوم کشور مانند پلاک های تاکسی، عمومی، دولتی، جانبازان و معلولین، کشاورزی، گذر موقت، نظامی و سیاسی توسط آی پلاک قابل شناسایی و دسته بندی است.

3-مستقل بودن از سخت افزار

یکی از نقاط قوت آی پلاک ، سازگاری این نرم افزار با انواع دوربین های نظارتی مختلف است. هم چنین آی پلاک بر روی بیشتر کامپیوتر های معمول قابل اجرا است. با این حال، بدیهی است که در جهت رسیدن به بهترین نتایج، بهتر است از دوربین های مخصوص پلاک خوانی و سخت افزار مناسب استفاده شود.

4-پشتیبانی و بروزرسانی

نرم افزار آی پلاک در سال 1396 تولید و عرضه شد و تا به امروز در ادارات و اماکن بسیاری اعم از دولتی و غیر دولتی استفاده شده است و با به روزرسانی های مکرر در جهت بهینه سازی نرم افزار،  سرعت و دقت پلاک خوانی آن بیشتر شده است .

5-گستره مشتریان

شرکت شهاب به عنوان یکی از اولین تولید کنندگان نرم افزاری های کنترل تردد در کشور مفتخر است که نرم افزار آی پلاک تا کنون در بیش از صد مجموعه مختلف اعم از اماکن دولتی، نظامی، شرکت ها، مجموعه های مسکونی و حتی خودرو های در حال حرکت نصب و پیاده سازی شده است . تنوع مشتریان نرم افزار آی پلاک نشان از کیفیت و تعهد مجموعه ما به مشتریان است .

6- موتور قدرتمند پردازش پلاک

نرم افزار آی پلاک از کتابخانه قدرتمند تشخیص پلاک ساتپا برای پردازش تصویر و کنترل تردد وسایل نقلیه استفاده می کند . ساتپا ( سامانه تشخیص پلاک ایرانی ) به عنوان بهینه ترین و اولین سامانه تشخیص پلاک داخلی از سال 1385 توسط کارشناسان شرکت دانش بنیان شهاب در دست توسعه قرار داشته و با آپدیت های متوالی اکنون به عنوان قوی ترین موتور تشخیص پلاک در کشور شناخته می شود و بسیاری از نرم افزار های مدیریت تردد از ساتپا به عنوان ماژول تشخیص پلاک خود استفاده می کنند.

 

نسخه های کاربردی نرم افزار پلاک خوان آی پلاک

 

آی پلاک نسخه سازمانی و مسکونی

نسخه سازمانی و مسکونی آی پلاک شامل قابلیت های اساسی و ضروری برای کنترل تردد و اتوماسیون عبور و مرور است. این نسخه با قابلیت تشخیص و ثبت پلاک به صورت آنی، مناسب برای استفاده در ادارات، سازمان ها و همچنین مجموعه های مسکونی است. امکان ثبت خودرو و مالک و تعیین خودروهای مجاز و غیر مجاز یکی از ویژگی های این نسخه است. با استفاده از این ویژگی ها و نیز امکان کنترل خودکار راهبند که یکی دیگر از امکانات این نسخه است می توان به صورت هوشمند، تردد خودرو و افراد را تسریع، امن و مدیریت کرد.

آی پلاک نسخه جاده ای

در این نسخه از آی پلاک امکانات مختلفی در خصوص ثبت تردد و ترافیک و نیز گزارش گیری ارائه شده تا بتوان در کنار نظارت دقیق بر تردد جاده ها، اطلاعات جامعی از حجم تردد در بازه های زمانی مختلف بدست آورد.

آی پلاک نسخه شهری

نسخه شهری آی پلاک برای نظارت بر اتوبان ها، جاده ها و معابر شهری توسعه داده شده است و می توان به وسیله آن اطلاعات تردد خودروها را ثبت و گزارش گیری کرد. همچنین در این نسخه می توان از میزان ترافیک روزانه، هفتگی و ماهانه مطلع شد. تفکیک پلاک های زوج و فرد و نیز میزان تردد خودرو های سبک و سنگین، تاکسی و... از دیگر امکانات این نسخه است.

آی پلاک نسخه روستایی

نسخه آی پلاک روستایی با اساسی ترین امکانات مورد نیاز برای نظارت بر ورود و خروج روستاها و پایش تصویر مبادی ورودی و خروجی و نیز معابر روستاها توسعه داده شده و با مناسب ترین قیمت ارائه می گردد. امکانات اصلی این نسخه ثبت آنی پلاک ها از طریق تصاویر دوربین ها و ارائه گزارشات جامع از تردد ها می باشد.

آی پلاک نسخه سیار

جدید ترین نسخه آی پلاک مخصوص نصب بر روی خودروها و پلاک خوانی در حال حرکت می باشد. این نسخه را می توان روی سیستم های داخل خودرو نصب کرد تا به وسیله دوربین نصب شده روی خودرو، پلاک خودروهای پارک شده و خودرو های در حال حرکت ثبت شود و در نهایت گزارش کاملی از آن ها به کاربر ارائه شود. این نسخه مناسب خودرو های نظارتی نیروی انتظامی و طرح های پارکبان و نظارت بر خیابان ها می باشد.

سیستم های پلاک خوان از این پس برای همه قابل استفاده و در دسترس هستند

شرکت دانش بنیان شهاب

شرکت دانش بنیان شهاب ( شناسایی هوشمند الگوهای بصری ) با هدف ارتقاء دانش فنی و بومی سازی سامانه های پردازشی هوشمند در حوزه های مختلف پردازش تصویر و بینایی ماشین در سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد. این شرکت با تکیه بر دانش نیرو های متخصص و جوان، جهت توسعه نرم افزارهای حراستی و امنیتی با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش تصویر گام برداشت و اکنون به یکی از پیشگامان این عرصه تبدیل شده است.

شهاب با توسعه کتابخانه بومی و ملی تشخیص پلاک ساتپا، خود را به عنوان یکی از اصلی ترین مراجع تولید نرم افزار های تشخیص پلاک کشور مطرح کرد و سپس با معرفی نرم افزار پلاک خوان آی پلاک در سال 1396 با استفاده از نسخه بهینه سازی شده کتابخانه ساتپا، تحولی جدید در حوزه امنیت تردد ایجاد نمود.

در دنیای امروز با توجه به افزایش تعداد خودرو ها خود باعث افزایش تردد می شود، کنترل هوشمند بر تردد وسایل نقلیه امری حیاتی است .

نرم افزار آی پلاک به عنوان محصولی ایرانی و دانش بنیان که توسط مهندسان شرکت دانش بنیان شهاب توسعه داده شده است. شرکت شهاب همواره سعی در افزایش امنیت و مدیریت بهینه تردد در کشور داشته است .

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در زمینه کنترل تردد میتوانید با شرکت دانش بنیان شهاب تماس حاصل بفرمایید.

 

 

 

نظرات بینندگان