arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

سد گتوند در آستانه بهره برداري

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت : با آغاز بهره برداری از سد گتوند علیا ، امیدواریم یکی از گواراترین آب ها را به مردم خوزستان تقدیم کنیم.
به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو ، محمدرضا عطارزاده در بازدید از کارگاه سد و نیروگاه گتوندعلیا افزود: سد گتوند علیا به دلیل بزرگی پروژه، مسایل و پیچیدگی های خاصی دارد و متخصصان ما با توان بسیار بالایی موفق شدند با بهره گیری از نظر کارشناسان داخلی و خارجی، مختصات مهم این سد را کنترل و به خوبی مدیریت کنند.
وی با اشاره به مراحل مختلف آبگیری این سد بزرگ که نقش بسیار موثری در مباحث آبی کشور به ویژه در دشت خوزستان ایفا خواهد کرد، گفت: با انجام مراحل مختلف آبگیری سد گتوند به ویژه مرحله سوم که در سال جاری صورت گرفت ، تمام فعل و انفعالات کیفیت آب در این منطقه مورد مطالعه دقیق قرار گرفت و مسئولان سد با مدیریت و مهندسی موثر خود توانستند بدون هیچ بحرانی موضوع آبگیری را تا مرحله بهره برداری از نیروگاه به انجام برسانند.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه هم اکنون مقطع نهایی و تکمیلی آبگیری این طرح بزرگ را پیش رو داریم ، یادآور شد: با غیرت و تخصصی که در دست اندرکاران سد گتوند علیا وجود داشت و با بهره مندی از تجربه های مختلف، بدون ایجاد هیچگونه مشکلی در سازند گچساران و به ویژه در کیفیت آب پایین دست این طرح، عملیات اجرایی در زمان حاضر به مرحله بهره برداری رسیده است.
عطارزاده افزود: به ملت بزرگ ایران تبریک می گویم که متخصصان موفقشان توانستند با همت و تلاش شبانه روزی، پیچیده ترین و بزرگترین مسایل فنی در این حوزه را مهار و با موفقیت این خدمت را به ملت خود تقدیم کنند.
وی ابراز امیدواری کرد با آماده شدن سد گتوند برای بهره برداری کامل، رسانه ها و کارشناسانی که با دغدغه های بسیار فراوان این موضوع را دنبال می کردند با تکمیل اطلاعات ، واقعیت ها را به مردم منعکس کنند.
عطارزاده تصریح کرد: باید با ایجاد پشتوانه ای قوی برای متخصصان داخلی که به صورت شبانه روزی زحمت می کشند ، تلاش کنیم آنان بتوانند بدون هیچگونه بحرانی و با پذیرش ریسک های بزرگ، کارهای بزرگ را به ثمر برسانند و در جهان برای کشور ایران افتخار آفرینی کنند.
عطارزاده با اعلام خبر بهره برداری از واحدهای اول و دوم نیروگاه گتوند در روز سوم خرداد افزود: متخصصان ما امروز افتخار دیگری را برای ملت آفریدند و توانستند در صحنه سازندگی کشور نیز نقش آفرینی کنند و به پاس همت و تلاش چندین ساله آنان که ادامه دهنده راه شهدای مهندسی رزمی بودند، فرصتی را تنظیم کردیم تا در روز سوم خرداد (روز آزادسازی خرمشهر) بهره برداری رسمی از سد و دو واحد نیروگاه برق آبی گتوند علیا را با حضور ریاست جمهوری آغاز کنیم.
معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به کیفیت آب دریاچه سد گتوند و اخبار منتشر شده در این باره گفت : یکی از موارد پیچیده در دریاچه سد گتوند، وجود یک سازند نمکی است که همزمان با آبگیری سد، فعل و انفعالاتی را نشان داد اما با کار مهندسی که در مراحل مختلف آبگیری انجام شد و با روش پوشش رسی که یکی از ابتکارهای متخصصان داخلی بود، توانستیم انحلال نمک را کنترل و سطح گسترده ای از آب را با عمق 80 متر با دقت پایش کنیم.
وی خاطرنشان کرد: این نوید را به مردم بویژه خوزستان ها می دهیم که از روزهای آینده با مدل مهندسی تعریف شده ای که برای دریاچه سد گتوند پیش بینی شده، کیفیت آب خروجی متناسب با بهره برداری های پایین دست قابل کنترل است.
عطارزاده افزود:می توانیم آب سد گتوند را با کیفیت مورد نظر تحویل دهیم و امیداریم بتوانیم یکی از گواراترین آب ها را به مردم خوزستان تقدیم کنیم.
سد خاکی با هسته رسی گتوند علیا با 182 متر ارتفاع، بلندترین سد خاکی کشور است که دومین مخزن آبی ایران (پس از سدکرخه) محسوب می شود و پس از آبگیری نهایی، دریاچه ای به حجم 4.5 میلیارد مترمکعب خواهد داشت.
نیروگاه برق آبی گتوند علیا نیز با بیشترین میزان تولید برق در میان نیروگاه های برق آبی کشور، دارای چهار واحد 250 مگاواتی در فاز نخست و چهار واحد دیگر در فاز دوم است و سالانه به طور متوسط چهار میلیارد و 250 میلیون کیلووات ساعت برق پاک تولید خواهد کرد.
نظرات بینندگان