arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۲۴ تير ۱۴۰۰

دولت آفریقای جنوبی ۲۵ هزار نیرو برای مقابله با ناآرامیها بکار می‌گیرد

دولت آفریقای جنوبی در صدد است برای مهار ناآرامی‌های چند روز گذشته و در بحبوحه ترس و وحشت از کمبود غذا و سوخت، ۲۵ هزار نیرو به خیابان‌ها اعزام کند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: خبرگزاری فرانسه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد: بر اساس آمار رسمی از زمان آغاز ناآرامی‌ها در آفریقای جنوبی ۷۲ نفر کشته و بیش از ۱۲۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

زنجیره عرضه و شبکه حمل و نقل به ویژه در استان «کوازولو ناتال» در جنوب شرقی آفریقای جنوبی مورد غارت قرار گرفته و بر عرضه کالاها و خدمات در سراسر کشور تاثیر گذاشته است. دولت آفریقای جنوبی گفته است که ۲۰۸ فقره غارت و خرابکاری دیروز همزمان با افزایش تعداد نیروهای اعزامی به خیابان‌ها از ۲۵۰۰ نفر به ۵۰۰۰ نفر به ثبت رسیده است.

با این حال وزیر دفاع آفریقای جنوبی در پارلمان این کشور گفت که درخواستی را برای اعزام تقریبا ۲۵ هزار سرباز به کف خیابان‌ها ارائه داده است. رئیس جمهوری آفریقای جنوبی باید این درخواست را تایید کند.

وی از بیان این که این نیروها چه موقع اعزام خواهند شد، خودداری کرد.

دولت آفریقای جنوبی برای افزایش سریع نیروها به منظور جلوگیری از خشونتی که تاکنون به اقتصاد این کشور لطمه فراوان وارد کرده، تحت فشار است.

«سیریل راماپوزا» رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در دیدار با رهبران احزاب سیاسی هشدار داد که بخش‌هایی از کشور به زودی به دنبال اختلال در زمینه زنجیره عرضه غذا، سوخت و دارو، با اختلاف گسترده مواجه خواهد شد.

ناآرامی‌ها در آفریقای جنوبی به دنبال اجرای حکم حبس ۱۵ ماهه برای «جاکوب زوما» رئیس جمهوری سابق ای کشور آغاز شد و اعتراضات بسرعت به خشونت گرایید.

 زوما که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ میلادی رئیس جمهوری آفریقای جنوبی بود، هفته پیش خود را به پلیس معرفی کرد تا محکومیت ۱۵ ماهه را آغاز کند.

رئیس پیشین «حزب کنگره ملی آفریقا» که در ۶ می‌ سال ۲۰۰۹ به عنوان رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی توسط اعضای پارلمان این کشور انتخاب شده بود، در ۱۴ فوریه ۲۰۱۸ تحت فشارهای سیاسی به دلیل اتهاماتی مبنی بر فساد اقتصادی و جنسی از مقام خود استعفا کرد. 
دادگاه قانون اساسی آفریقا جنوبی در تیر ماه زومای ۷۹ ساله را به دلیل اهانت به دستگاه قضایی از طریق عدم حضور برای دفاع از اتهام فساد، به ۱۵ ماه حبس محکوم کرد.

نظرات بینندگان