arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۸۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۲ - ۲۸ تير ۱۴۰۰

روحانی: مردم هرچقدر ناراحت باشند، حق دارند / تا ساعت آخر دولت، خود را مسئول می‌دانیم / اتفاقی که این روز‌ها در خوزستان رخ داده صرفا زیان مالی به مردم نیست، بلکه از لحاظ عاطفی هم آنها را تحت فشار گذاشته

روحانی با تاکید بر اینکه لحظه ای نیست که دولت به فکر مردم و حل مشکلات آنان نباشد، گفت: با همه توان و تا ساعت آخر در خدمت مردم هستیم و خود را مسئول در قبال مردم می دانیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهور آب و خاک را دارای اهمیت بسیار بالایی برای کشور دانست و گفت: آب منشاء حیات همه موجودات است، اما در بحث کشاورزی، خاک هم جایگاه مهمی دارد و سرمایه بزرگی است که باید برای حفظ آن نهایت تلاش خود را انجام دهیم و در این راه جلوگیری از ساخت و ساز در اراضی کشاورزی و حفاظت از مراتع و جنگل‌ها برای حفظ خاک بسیار اهمیت دارد.

به گزارش «انتخاب»، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی در هشتاد و دومین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، با بیان اینکه در زمینه کشاورزی معیار‌های خوبی برای عرضه به مردم عزیز کشور داریم، گفت: مدیران حوزه کشاورزی در این دولت و طی ۸ سال گذشته خدمات ارزشمندی انجام داده اند و در این مدت تلاش‌های بسیار خوبی در زمینه کشاورزی انجام شده است.

روحانی با اشاره به دستیابی به خودکفایی در تولید برخی از محصولات مهم کشاورزی همچون گندم، برنج، روغن و شکر، طی این سال ها، گفت: اگر شرایط آب و هوایی مناسب باشد و دچار خشکسالی نشویم با اقدامات زیرساختی و توسعه‌ای انجام شده، در محصولات غذایی و کشاورزی خودکفا هستیم، اما در شرایط خشکسالی نمی‌توانیم خودکفا باشیم به این دلیل که بخش زیادی از زراعت ما به صورت دیم و کاملا متکی به باران کافی و بموقع است.

رئیس جمهور با بیان اینکه بدلیل کاهش ۵۲ درصدی بارش در سال جاری و خشکسالی بی سابقه ۵۰ سال اخیر در کشور در شرایط بسیار سختی قرار داریم، گفت: متاسفانه بدلیل خشکسالی و کاهش بارش‌ها مردم عزیز خوزستان و برخی از دیگر استان‌های کشور با مشکل آب مواجه هستند و هرچقدر بخاطر این مشکلات ناراحت باشند، حق دارند.

روحانی با تاکید بر اینکه لحظه‌ای نیست که دولت به فکر مردم و حل مشکلات آنان نباشد، گفت: با همه توان و تا ساعت آخر در خدمت مردم هستیم و خود را مسئول در قبال مردم می‌دانیم.

روحانی با قدردانی از زحمات مهندس حجتی وزیر سابق جهاد کشاورزی و نیز تلاش‌های خاوازی وزیر فعلی جهادکشاورزی اضافه کرد: دولت در هشت سال گذشته تلاش بسیار خوبی در زمینه کشاورزی انجام داده است. در این ایام مردم در بسیاری از استان‌های کشور از جمله در خوزستان دچار مشکلات ناشی از خشکسالی شده‌اند و لذا در جلسه دیروز هیات دولت مصوبات بسیار خوبی برای اینکه مشکل را فعلا برای مردم عزیز خوزستان حل کنیم، داشتیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مردم حق دارند ناراحت باشند، اظهار داشت: تا وقتی که کسی به چشم خود شاهد از بین رفتن محصول کشاورزی یا دام‌هایش نباشد نمی‌تواند حال امروز مردم خوزستان را درک کند. اتفاقی که این روز‌ها در خوزستان رخ داده صرفا زیان مالی به مردم نیست، بلکه از لحاظ عاطفی هم مردم را تحت فشار گذاشته است.

روحانی تصریح کرد: در زمینه کشاورزی اگر چه بار اصلی کار بر عهده کشاورزان عزیز ماست، اما مدیران دولت نیز در ۸ سال گذشته کار‌های بزرگی انجام داده‌اند. سطح زمین‌هایی که به آبیاری مکانیزه مجهز شده‌اند نسبت به هشت سال پیش دو برابر شده، حجم تولید محصولات کشاورزی از ۹۷ میلیون تن به حدود ۱۳۳ میلیون تن افزایش یافته و دولت تمام تلاش خود را برای ارتقای مکانیزاسیون در کشاورزی به کار گرفته است.

رئیس جمهور احداث شهرک‌های کشاورزی را یکی دیگر از اقدامات ارزشمند انجام شده در ۸ سال گذشته دانست و خاطرنشان کرد: احداث و گسترش این شهرک‌ها در دولت یازدهم و دوازدهم شروع و انجام شده و امروز شهرک‌های زیادی را در استان‌های مختلف افتتاح کرده ایم که یکی از افتخارات این دولت است.

روحانی همچنین ادامه داد: در مساله پرورش آبزیان نیز کار بزرگی در این دولت انجام شده و اساسا پرورش ماهیان در دریا در دولت یازدهم و دوازدهم ترویج و سرمایه‌گذاری شد و مردم به انجام آن تشویق شدند. در آغاز کار از شرکت‌های خارجی کمک گرفتیم، اما امروز با کمک شرکت‌های دانش بنیان روی پای خود ایتساده ایم و خودکفا شدیم.

رئیس جمهور به آمار ارائه شده از سوی وزیر جهادکشاورزی اشاره کرد و گفت: آمار اعلام شده بسیار اهمیت دارد. مجموع کانال‌کشی، زهکشی، اجرای تاسیسات آبیاری مدرن و اقدامات مشابه انجام شده تا پیش از دولت تدبیر و امید حدود ۴۰۰ هزار هکتار بود که در این دولت ۶۱۸ هزار هکتار به آن افزوده شده است.

روحانی افزود: در سفر مقام معظم رهبری به خوزستان، تجهیز ۵۵۰ هزار هکتار زمین زراعی به تصویب رسید که تا پیش از این دولت اجرای این مصوبه پیشرفتی نداشت، اما از دولت یازدهم تا کنون ۲۹۵ هزار هکتار در خوزستان و ایلام زمین کشاورزی تجهیز و کانال‌کشی و زهکشی شده است. همچنین ۴۶ هزار هکتار طرح در سیستان و بلوچستان، حدود ۱۰۰ هزار هکتار در گلستان، ۱۲۷ هزار هکتار در منطقه غرب و اقدامات دیگری در استان‌های دیگر انجام شده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: اجرای این طرح‌ها به این معناست که ارزش دارایی کشاورزان افزایش یافته و از سوی دیگر علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب، تولید محصولات کشاورزی نیز افزایش قابل توجهی یافته است.

روحانی تصریح کرد: در دوران شیوع کرونا دیدیم که محصولات غذایی ارزش بیشتری یافت و بسیاری کشور‌ها صادرات محصولات کشاورزی را محدود یا متوقف کردند. همین مساله باعث افزایش متوسط ۶۰ درصدی قیمت محصولات کشاورزی شد و این اهمیت بیش از پیش خودکفایی در تولید محصولات غذایی و کشاورزی را آشکار می‌کند.

نظرات بینندگان