arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱

قاتل اول تهراني‌ها مشخص شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بيماري‌هاي قلبي، نخستين دليل مرگ تهراني‌هاست.

به گزارش تهران‌امروز، مستندات سازمان بهشت زهرا(س) نشانگر اين واقعيت است كه در 6 ماهه دوم سال گذشته و از ابتداي سال جاري تا روز 23 ارديبهشت ماه 3‌هزار و 887 نفر در اثر ايست قلبي و 3 هزار 173 نفر به دليل سكته قلبي جان خود را در پايتخت از دست داده‌اند. اين در حالي است كه مرگ و مير در اثر ابتلاي به انواع سرطان‌ها در رتبه سوم آمار سازمان بهشت زهرا (س) قرار دارد و در اين مدت 2 هزار و 402 شهروند تهراني به دليل ابتلاي به انواع سرطان فوت كرده‌اند.

اگر آمار سازمان بهشت زهرا (س)‌را بر اساس روز حساب كنيم،16 نفر در روز طي سال گذشته و 15 نفر در روز طي سال جاري به علت ايست قلبي فوت كرده‌اند. روزانه 14 نفر هم به علت سكته قلبي از دنيا رفته‌اند و به طور ميانگين 10نفر در روز طي سال گذشته و 9 نفر در روز طي سال‌جاري به علت ابتلاي به انواع سرطان جان خود را از دست داده‌اند. با اين حساب، مجموع مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها در تهران از اول مهرماه 1390 تا روز 23 ارديبهشت امسال 9هزار و 462 نفر بوده است كه البته اين آمار شامل نارسايي‌هاي قلبي، تنفسي و ساير بيماري‌هاي قلبي و ريوي نمي‌شود. با مرور اين آمار نگران كننده، بايد گفت ابتلاي به بيماري‌هاي قلبي و عروقي و سرطان زنگ خطر را در تهران به صدا در آورده و طي چند سال آينده بايد شاهد موج گسترده مرگ و ميرهايي باشيم كه ناشي از بيماري‌هاي قلبي و عروقي و انواع سرطان هاست.



رشد بيماري‌هاي قلبي در كشور

دكتر مسعود زارع زاده، متخصص قلب و عروق با اشاره به اين نكته كه مهم‌ترين علت مرگ و ميرها در بسياري از كشورها بيماري‌هاي قلبي‌عروقي است، به تهران امروز مي‌گويد: «با توجه به رشد زندگي شهر نشيني، ابتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي نيز همه گير شده و اين بيماري در كشورهاي در حال توسعه و جهان سوم رشد فزاينده‌اي داشته است.» بيماريهاي قلبي عروقي كه در ده‌هاي 70 و 80 ميلادي در كشورهاي پيشرفته به عنوان بيماري همه گير شناخته مي‌شد، با تلاش‌هايي كه در خصوص ارتقاي نحوه زندگي شهروندان انجام شده رشد آن از حالت صعودي متوقف و به ثبات رسيده است.

اما دكتر زارع زاده در خصوص رشد فزاينده بيماري‌هاي قلبي عروقي در كشورهاي جهان سوم مي‌گويد: «اين بيماري در كشور ما و در دهه‌هاي 70 و 80 رشد صعودي داشته و اين روند تا 15 سال آينده ادامه خواهد داشت.»


وي به رابطه عوامل محيطي و تغذيه‌اي و ابتلاي به بيماري‌هاي قلبي اشاره كرده و مي‌گويد: «مهم‌ترين عامل در ابتلاي به اين بيماري عدم فعاليت، كم شدن تحرك، زندگي ماشيني و تغيير در نوع تغذيه شهروندان است.» اين متخصص قلب و عروق تصريح مي‌كند: «‌اين بيماري اگر چه بيشتر در دهه‌هاي 4 و 5 زندگي اتفاق مي‌افتد اما در خانم‌ها ديرتر بروز پيدا مي‌كند. بعد از دهه پنجم زندگي ميزان بروز آن در خانم‌ها و آقايان برابر است.»

مرگ و مير بيماران قلبي در اثر آلودگي هوا از موضوعاتي است كه سالهاست به آن اشاره مي‌شود، اما غير از سال 86 كه وزارت بهداشت آمار مرگ و مير در اثر آلودگي هوا را اعلام كرد و تعدادي از نمايندگان مجلس خواستار پرداخت ديه به خانواده قربانيان ناشي از آلودگي هوا شدند، ديگر هيچ آماري در اين خصوص اعلام نشد تا شايد در سايه عدم ارائه آمار مرگ و مير‌ها در خصوص آلودگي هوا هيچ سازمان و نهادي خود را موظف به پرداخت ديه نداند و هيچ شهروندي نيز به فكر دريافت ديه براي مشكلات ناشي از آلودگي هوا نيفتد.

به گفته دكتر زارع زاده «در فصولي كه آلودگي هوا بيشتر است ميزان مرگ و مير ناشي از عوامل قلبي نيز بيشتر است و تعداد مراجعه بيماران قلبي به مراكز درماني نيز بيشتر مي‌شود و ميزان مرگ و مير نيز در زمستان بيشتر از تابستان است.»

وي تاكيد مي‌كند وزارت بهداشت با استفاده از امكانات و ابزاري كه در اختيار دارد به راحتي مي‌تواند تعداد افرادي كه در اثر آلودگي هوا فوت كرده‌اند را مشخص و اعلام كند.‌



به پيري نمي‌رسيم

سرعت بالاي زندگي در شهر‌هاي بزرگ، ترافيك سرسام آور، تورم،‌ تعجيل در انجام كارها، همه و همه شهرنشينان را به سمت نوعي از زندگي پيش برده تا با سرعت هر چه تمام‌تر به فكر راه انداختن امورات خود باشند، بدون اين كه كوچك‌ترين توجهي به سلامت خود داشته باشند. با اين حساب بروز انواع و اقسام بيماري‌هايي كه تعدادي از آنها صعب العلاج هستند جزء جدايي ناپذير زندگي شهري شده‌اند.

بر اساس آماري كه سازمان بهشت زهرا (س) در اختيار تهران امروز مي‌گذارد، علت فوت متوفيان در 6 ماهه دوم سال گذشته و 54 روز نخست امسال سرطان بدخيم معده بوده ‌ كه جان 20 شهروند را گرفته است. سرطان خون نيز باعث فوت 170 شهروند در سال گذشته و 51 نفر در سال جاري شده است. اما نكته تامل بر انگيز جداي از فوت تاسف بر انگيز شهروندان، ميانگين سني متوفيان است كه در دهه چهارم زندگي و با ميانگين سني 48 سال فوت كرده‌اند.

با اين حساب جمعیت جوان کشور به جاي گام برداشتن به سمت سال‌هاي سالمندي و استفاده از شرايط مطلوب براي زندگي بهتر و سالمتر، با بيماري‌هايي دست و پنجه نرم مي‌كنند كه جان آنها را در دهه چهارم زندگي مي‌گيرد. اين آمار به معني از دست دادن سالهاي سالمندي است، ضمن اين كه با اين مقدار مرگ و مير نيروي كار در آينده‌اي نزديك و بي‌سرپرست شدن يا تك سرپرست شدن تعداد زيادي از خانواده‌هايي است كه بعد از فوت يكي از والدين بايد شاهد مشكلات زيادي در خانواده و جامعه باشند.



سه گانه استرس، كم تحركي و فست فود

رشد روز افزون زندگی شهری، حرکت شتابان مدرنیته در کنار راحتی و آسایش و آلودگی هوا از تهدیدهايی است كه سلامت شهروندان را نشانه گرفته‌اند اما مهار و كاهش اين چالش‌ها بايد به عنوان موضوعي مهم در دستور كار برنامه ريزان قرار بگيرد.

دكتر محمد مهدي گلمكاني، مديركل اداره سلامت شهرداري تهران با اشاره به اين نكته كه يكي از ريز فاكتورهاي ايست قلبي، كم تحركي است، به تهران امروز مي‌گويد:‌

«سبك زندگي شهري بر كم تحركي بنا شده است. استرس بالاي ناشي از اين نوع زندگي در شهرهاي بزرگ،‌استفاده مكرر از فست فود‌ها،‌تغذيه ناصحيح و ناسالم افراد را مستعد ابتلا به انواع بيماري‌ها مي‌كند.»

بيماري‌هاي غير واگير قلب و عروق، ديابت و انواع اختلالات رواني از بيماري‌هايي است كه گلمكاني به آنها اشاره كرده و مي‌گويد: «مهم‌ترين علل مرگ و مير بحث بيماري‌هاي غير واگير قلب و عروق و ديابت و نحوه اختلالات روان و.. است كه باعث ناتواني و در نهايت مرگ افراد مي‌شود ضمن اين كه آلودگي هوا و آلودگي محيط‌زيست نيز بر سلامت شهروندان تاثير گذاشته و باعث بروز بيماري‌هاي ريوي در شهرهاي آلوده مي‌شود.»

نظرات بینندگان