arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۲۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱

برق،آب و گاز برای مساجد رایگان شد

مجلس مقرر کرد هزینه مصرفی و حق انشعاب برق، آب و گاز برای مساجد و حسینیه‌ها و دارالقرآن‌ ها رایگان شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجلس مقرر کرد هزینه مصرفی و حق انشعاب برق، آب و گاز برای مساجد و حسینیه‌ها و دارالقرآن‌ ها رایگان شود.

به گزارش انتخاب به نقل از خانه ملت ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه 1391 کل کشور را ادامه داده و بند الحاقی 28 این لایحه را به تصویب رساندند.

به موجب مصوبه مجلس، هزینه مصرفی و حق انشعاب برق، آب و گاز برای مساجد، حسینیه‌ها و دارالقرآن‌ها رایگان شد.

در جریان بررسی این بند الحاقی، حجج اسلام سید سلمان ذاکر نماینده ارومیه و موسوی لارگانی نماینده فلاورجان پیشنهادات حذف جزء در این بند را ارائه دادند که به تصویب وکلای ملت رسید.

موسوی لارگانی پیشنهاد حذف جزء «روستایی» را در این بند مطرح کرد که مجلسی‌ها موافقت کردند.

احمد توکلی نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در مخالفت با پیشنهاد موسوی لارگانی، اظهار داشت: وقتی می‌خواهید هدفمندی یارانه‌ها را اجرایی کنید، معافیت از هزینه سوخت غلط است.

وی افزود: باید هزینه‌های مصرفی اخذ شود اما در کنارش به مساجد کمک شود.

توکلی همچنین در بخشی از سخنانش گفت: بنده برای آنکه این روش جا نیفتاد که رئیس جلسه با فضاسازی رأی بگیرد و به دلایل ماهوی و فنی با این پیشنهاد مخالفت می‌کند.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در موافقت با پیشنهاد موسوی لارگانی، گفت: یکی از مسائلی که برای همه ما روشن است و جریان مخالف انقلاب آن را دنبال می‌کند و رهبر معظم انقلاب نیز بارها مورد تاکید قرار داده‌اند، مسئله تهاجم فرهنگی است و دشمنان می‌خواهند ریشه‌های دینی را در کشورما تضعیف کنند.

وی افزود: آیا شما هیچ مرکز فرهنگی خالص‌تر از مساجد و حسینیه‌ها را سراغ دارید؟ ما به بخش‌های مختلف فرهنگی در بودجه کمک می‌کنیم اما آیا برای مساجد هیچ کمکی کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه اکثر دولت‌ها خودشان مسجد می‌سازند و اعتبارات آن را تامین می‌کنند، تصریح کرد: در کشور ما مردم خودشان مسجد می‌سازند اما آیا ما نباید در این زمینه کمک کنیم؟ این حداقل انتظار از نظام اسلامی است.

رئیس مجلس با طرح سؤالاتی متذکر شد: چرا نباید به مساجد کمک کنیم؟ آیا شما کم به بخش‌های فرهنگی کمک می‌کنید؟ برای مساجد چه اعتباراتی در نظر گرفته‌اید؟ به نظرم این حداقل کار ممکن است.

به گفته وی، احادیث و روایات زیادی وجود دارد که باید برای تأسیس و پر فروغ نگاه داشتن مساجد و حسینیه‌ها کمک کنیم و این در واقع برای ما باقیات و صالحات می‌شود.

لاریجانی با ذکر این نکته که تزیین مسجد و آراستگی آن امر مهمی است، گفت: نباید در اینجا کم بگذاریم.

رئیس مجلس در خاتمه متذکر شد: با این کار، گام مهمی برای احیای مساجد برمی‌داریم و انشاءالله جزو باقیات و صالحات ما خواهد بود.

در ادامه این جلسه ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با قرار گرفتن پشت تریبون به بیان نظر دولت به عنوان نماینده قوه مجریه در خصوص این پیشنهاد پرداخت و یادآور شد: کمک دولت‌های نهم و دهم در حوزه دین و اماکن متبرکه اصلا قابل قیاس با گذشته نیست.

وی افزود: در سال 83 حدود 83 میلیارد تومان به حوزه دین کمک شده بود اما این رقم امروز به 5 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است البته این وظیفه است و باید چنین کاری انجام شود.

معاون بودجه دولت در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: سالانه حداقل بین 300 میلیارد تومان به طور مستقیم به مساجد و اماکن مقدسه کمک می‌شود و این توجه وجود دارد.

وی ادامه داد:‌اگر هم مخالفتی مطرح می‌شود نه از باب اینکه کمکی صورت نگیرد، بلکه ما نظام جمهوری اسلامی هستیم و این نظام دارای مقرراتی است و هر چیزی باید سر جای خودش گذاشته شود و از اسراف احتمالی جلوگیری شود.

پس از بیان سخنان موافقان و مخالفان و نماینده دولت، لاریجانی این پیشنهاد را به رای وکلای ملت گذاشت که نمایندگان نیز با 170 رای موافق، 18 رای مخالف و 11 رای ممتنع از 217 نماینده حاضر در جلسه، با این پیشنهاد موافقت کردند.

پس از تصویب پیشنهاد مذکور مصطفی کواکبیان نماینده سمنان و عضو فراکسیون اقلیت مجلس در اخطاری با استناد به اصل 4 قانون اساسی، آوردن واژه «روستایی» در متن بند الحاقی 28 به ماده واحده لایحه بودجه 91 را خلاف قانون اساسی و موازین شرعی دانست و گفت: البته این پیشنهاد رای آورد و بالاخره حذف شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به کواکبیان گفت: از آنجایی که روز گذشته آقای قربانی گفته بود سواد آقای کواکبیان مشکل دارد، به همین دلیل آقای کواکبیان می‌خواست با بیان این اطخار نشان دهد که سوادش خوب است!!

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
0
0
چه خوب شبها در مساجد بمانيم تا برق خانمان كمتر بيايد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
0
3
مدارس چي ؟
نظرات بینندگان