arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۴۰۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۲ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰

احتمال نامزدی «نجیب میقاتی» برای نخست وزیری لبنان قوت گرفت

آنگونه که منابع لبنانی گزارش می‌دهند نام «نجیب میقاتی» برای نامزدی نخست‌وزیری آینده لبنان تا حدودی جدی شده و در رایزنی‌های روز دوشنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: آنگونه که منابع لبنانی گزارش می‌دهند نام «نجیب میقاتی» برای نامزدی نخست‌وزیری آینده لبنان تا حدودی جدی شده و در رایزنی‌های روز دوشنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش روزنامه البناء، منابع پارلمانی لبنان گزارش دادند از آنجایی که نام «نجیب میقاتی» نخست وزیر پیشین این کشور پیش از استعفای «سعد حریری» از ماموریت تشکیل دولت به عنوان نامزد نخست وزیری آینده مطرح شده بود، میقاتی در رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی برای انتخاب مامور تشکیل دولت که از دوشنبه هفته جاری آغاز می‌شود به عنوان یکی از گزینه‌های جدی مطرح خواهد شد.

همچنین منابع گزارش می‌دهند که سعد حریری و «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان با انتخاب نجیب میقاتی به عنوان نامزد نخست‌وزیری آینده موافق هستند. علاوه بر آن با وجود اینکه جریان آزاد ملی و برخی گروه‌های سیاسی لبنان مخالف انتخاب نجیب میقاتی هستند و همچنین نام «نواف سلام» سفیر سابق لبنان در سازمان ملل نیز به عنوان یکی از گزینه‌های اصلی نامزدی نخست وزیری آینده این کشور مطرح شده؛ اما منابع پیش بینی می‌کنند که احتمالا شانس نجیب میقاتی بیشتر از سایر گزینه‌ها باشد.

یک منبع پارلمانی اعلام کرد که کل روند انتخاب مامور تشکیل دولت آینده لبنان تحت نظارت دقیق فرانسه انجام می‌شود و این کشور نقش اصلی در معرفی نجیب میقاتی دارد؛ بنابراین تا زمانی که دولت آینده لبنان در چارچوب ابتکار فرانسه باشد نقش موثری در معرفی گزینه‌های نخست وزیری آینده خواهد داشت و همچنین از سوی دیگر تلاش می‌کند تا حمایت عربستان سعودی را برای نخست وزیر آینده لبنان کسب کند؛ اتفاقی که در رابطه با سعد حریری نتوانست انجام دهد.

همچنین به نظر می‌رسد که منابع مربوطه لبنان قصد به تعویق انداختن رایزنی‌های پارلمانی را نداشته باشند. امروز قبل از آغاز رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی منابع ریاست جمهوری اعلام کردند که از زمان آغاز تعطیلات عید سعید قربان تا این لحظه رایزنی‌های غیررسمی میان کاخ ریاست جمهوری و ساختمان پارلمان و کاخ نخست وزیری همچنان ادامه دارد، اما هنوز توافق نهایی درباره گزینه خاصی حاصل نشده، اما در میان اسامی مطرح شده همچنان تمرکز بر روی نام میقاتی است.

منابع آگاه اعلام کردند که نجیب میقاتی با وجود مخالفت برخی احزاب و گروه‌ها همچنان شانس بالایی برای نامزدی نخست وزیری آینده لبنان دارد و آماده است تا در صورت فراهم بودن شرایط و همکاری با همه فراکسیون‌ها و نیرو‌های سیاسی و جامعه بین المللی و کشور‌های خارجی مسئولیت تشکیل دولت نجات را برعهده بگیرد.

منابع نزدیک به نجیب میقاتی اعلام کردند، اگر در مدت زمان کوتاه همه طرف‌های مربوطه برای تشکیل دولت نجات متشکل از متخصصان و افراد با تجربه توافق نکنند هیچ چیز نمی‌تواند جلوی سقوط و فروپاشی کشور را بگیرد؛ ضمن اینکه مهلت نجیب میقاتی برای تشکیل دولت طولانی نخواهد شد و در یک زمان معقول یا مأموریت خود را به انجام می‌رساند و یا اینکه استعفا می‌کند.

منابع لبنانی همچنین اعلام کردند، جریان آزاد ملی هشدار داده در صورتی که دولت سریع تشکیل نشود از پارلمان استفاده خواهد داد.

بیشتر بخوانید

طرح نام «نواف سلام» برای نخست وزیری لبنان

حزب الله: اسرائیل آشکارا به خاک سوریه و لبنان تجاوز کرد

هشدار نیرو‌های ملی لبنان درباره پروژه‌های خطرناک آمریکا و رژیم صهیونیستی

در همین راستا یک منبع آگاه لبنانی در پی تماس‌های مداوم گزارش داد که احتمالاً نجیب میقاتی روز دوشنبه به عنوان نامزد نخست وزیری آینده لبنان معرفی خواهد شد و او می‌تواند ۶۰ تا ۶۵ رای موافق را به دست بیاورد؛ اما در صورتی که میشل عون موافق ماموریت تشکیل دولت به ریاست نجیب میقاتی نباشد این کار غیرممکن خواهد شد.

بر اساس این گزارش امروز با بازگشت نجیب میقاتی به بیروت مذاکرات با وی از طریق تماس‌های تلفنی انجام می‌شود تا مواضع همه طرف‌ها روشن گردد و یک منبع آگاه از مواضع حزب‌الله گزارش داد که مذاکرات با نجیب میقاتی جدی است.

«نجیب میقاتی» کیست؟

«محمد نجیب عزمی میقاتی» سیاستمدار و بازرگان لبنانی در ۲۴ نوامبر سال ۱۹۵۵ میلادی در شهر طرابلس به دنیا آمد.

وی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه آمریکایی بیروت و آکادمی اروپایی مدیریت در فرانسه و دانشگاه هاروارد در آمریکا گذرانده است.

میقاتی در عرصه سیاسی لبنان در مناصب مختلفی خدمت کرده است، او در ۱۹ آوریل سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان نخست وزیر لبنان انتخاب شد و تا ۱۹ ژوئیه همان سال نخست وزیر باقی ماند، دولت وی دولتی موقت بود که تنها تا انتخابات مجلس قانونگذاری جدید و تشکیل دولت براساس آن رسمیت داشت.

وی علاوه بر این از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ میلادی نیز به عنوان وزیر حمل و نقل و اشتغال عمومی فعالیت کرده است. میقاتی بار دیگر در سال ۲۰۰۹ میلادی به عنوان نماینده منطقه طرابلس در پارلمان لبنان انتخاب شد.

او موسس مجموعه «اینوست کام» است که از سال ۱۹۸۲ میلادی آغاز به کار کرده و یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی عربی و منطقه‌ای به شمار می‌رود. ‎

نظرات بینندگان