arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۲۹۸۶۳
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۲۰ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۰

یک نماینده: صادرات و واردات ایران از طریق روابط با منطقه تأمین می‌ شود، اما حواس روحانی به وین و ژنو است

احد آزادیخواه عضو فراکسیون روحانیت مجلس گفت:متأسفانه دولت روحانی روابط با همسایگان و کشورهای منطقه را فراموش کرده و همه حواس دولت یازدهم و دوازدهم به وین و ژنو بوده است. در حالی که کلیه صادرات و واردات ایران از طریق روابط با منطقه تأمین می‌شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: عضو فراکسیون روحانیت مجلس گفت: آمریکایی‌ها بعد از تمجیدهایی که عده‌ای از کدخدا داشتند از برجام خارج شده و روحانی در یک منجلاب رها شد و عزم استفاده از قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را برای منافع ملت را نداشت.

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه عضو فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی درباره اظهارنظر حسن روحانی رئیس دولت دوازدهم مبنی بر اینکه اگر مصوبه مجلس با موضوع اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نبود تحریم‌ها در پایان سال گذشته لغو شده بود، اظهار داشت: رئیس جمهور به عنوان رئیس قوه مجریه حق اظهارنظر مؤثر درباره مصوبات مجلس به عنوان قوه مقننه ندارد و این موضوع خلاف روال و استقلال قوا محسوب می‌شود.

وی افزود: در مسیر قانون‌گذاری همواره نماینده دولت در صحن مجلس حضور دارد و اگر زمانی مجلس بخواهد قانونی را تصویب کند زمانی که خارج از حدود و اختیارات باشد و مصالح عامه مردم و امنیت ملی در نظر گرفته نشود نماینده دولت قبل از تصویب قانون حق اظهارنظر دارد.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس گفت: زمانی که طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در حال بررسی بود نماینده دولت با آنکه در صحن علنی مجلس حضور داشت مخالفتی با این موضوع نداشت اما وقتی که تبدیل به قانون شد توانست ارکان استبداد و استکبار را به لرزه درآورد آنها را وادار به در نظر گرفتن حقوق ملت ایران کرد چرا که آنها نه راه پس داشتند و نه راه پیش؛ ضمن اینکه به دستور رهبر معظم انقلاب غنی‌سازی 60 درصد هم صورت گرفت و طرف مقابل مجبور به عقب‌نشینی شد. ولی اگر متن این قانون به درستی از سوی دولت اجرا می‌شد حتماً شرایط کشور بهتر از حال حاضر بود.

آزادیخواه گفت: رئیس جمهور در حالی آدرس غلط به مردم می‌دهد که او در پایان دولت هشت ساله‌اش قرار دارد که کاستی‌های قوه مجریه بسیار زیاد بوده و سعی می‌کند آن را بر گردن مصوبه مجلس تحت عنوان قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها بیندازد، ولی بهتر است توضیح دهد در هفت سال گذشته چه کاری برای ملت انجام داده است و چرا نتیجه برجام آنها نافرجام شده است.

عضو فراکسیون روحانیت مجلس گفت: روزگاری آمریکایی‌ها بعد از تعریف و تمجیدهایی که عده‌ای در داخل کشور از کدخدا داشتند از برجام خارج شدند و عملاً دولت روحانی در یک منجلاب رها شد.

وی افزود: رئیس جمهور بهتر است فرار رو به جلو نکرده و واقعیت را به مردم بگوید که در سیاست خارجی شکست خورده است؛ متأسفانه دولت روحانی روابط با همسایگان و کشورهای منطقه را فراموش کرده و همه حواس دولت یازدهم و دوازدهم به وین و ژنو بوده است. در حالی که کلیه صادرات و واردات ایران از طریق روابط با منطقه تأمین می‌شد.

آزادیخواه عنوان کرد: ای کاش رئیس جمهور این همه ستایشگری کدخدا را نمی‌کرد و امید واهی به جامعه نمی‌داد و مخالفین برجام را بی‌سواد نمی‌خواند و به جای آن نیم‌نگاهی به کشورهای منطقه داشت.

نماینده مردم ملایر در مجلس در پایان گفت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مصوبه مجلس بوده و مسیری روشن و شفاف برای جلوگیری از حجم زیادی از ظلم استکبار و استبداد بوده است و اگر رئیس جمهور عزم آن را داشت می‌توانست بیشترین بهره را از همین مصوبه مجلس که تبدیل به قانون شده است، ببرد.

نظرات بینندگان