arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۰۹۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۳ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۵ مرداد ۱۳۷۷: راستی ها با صراحت، دموکراسی و آرای مردم را در مقابل ولایت فقیه قرار می‌دهند؛ آخرینش اظهارات مکرر آقای مصباح یزدی در سخنان قبل از خطبه/ یک گروگان آمریکایی و عباس عبدی گروگان‌گیر ایرانی در پاریس سخنرانی دارند

خاطرات آیت الله هاشمی: در اخبار، عدم توفیق تیم کُشتى جام حُسن‌نیت ایران در آمریکا مورد توجه است؛ به‌خصوص که در اثر حضور جمعى از منافقین در سالن و تبلیغات علیه ایران و رییس‌جمهور ایران و قهر و اعتراض کشتى‌گیران و برخورد ضعیف آمریکا با منافقین، با اینکه آن‌ها را تروریست شناخته، قضیه را سیاسى کرده است؛ و نیز منابع غربى تبلیغات گسترده‌اى درباره برنامه‌اى را شروع کرده‌اند که در پاریس، روز جمعه آینده برگزار مى‌شود و [آقای باری روزن]، یک گروگان آمریکایى در ایران و آقای [عباس]عبدی، به عنوان یک گروگان‌گیر ایرانى، درآن به هم مى‌رسند و سخنرانى دارند. یک سازمان جهانى [= یونسکو]، این برنامه را تدارک دیده و نشان مى‌دهد که غربى‌ها، در نزدیک‌کردن ایران و آمریکا، جدى هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در اخبار، عدم توفيق تيم كُشتى جام حُسن‌نيت ايران در آمريكا مورد توجه است؛ به‌خصوص كه در اثر حضور جمعى از منافقين در سالن و تبليغات عليه ايران و ریيس‌جمهور ايران و قهر و اعتراض كشتى‌گيران و برخورد ضعيف آمريكا با منافقين، با اينكه آنها را تروريست شناخته، قضيه را سياسى كرده است. و نيز منابع غربى تبليغات گسترده‌اى دربارة برنامه‌اى را شروع كرده‌اند كه در پاريس، روز جمعه آينده برگزار مى‌شود و [آقای باری روزن]، يك گروگان آمريكايى در ايران و آقاي [عباس] عبدي، به عنوان يك گروگان‌گير ايرانى، درآن به هم مى‌رسند و سخنرانى دارند. يك سازمان جهانى [= یونسکو]، اين برنامه را تدارك ديده و نشان مى‌دهد كه غربى‌ها، در نزديك‌كردن ايران و آمريكا، جدى هستند.

حمايت دولت و آقاى خاتمى، در جلسه ديشب خود از آقاى كرباسچى، مورد توجه است و صدور اعلاميه‌ها و اظهارنظرهاى متقابل، فراوان است. دستگيرى جمعى از زنان بدحجاب در عصر ديروز، توسط مأموران نهى از منكر در تهران، به اضافه بازداشت آقاى سعيدزاده، از سوژه‌هاى تبليغاتى ديگر غربى‌ها عليه محافظه‌كاران در ايران است و همه اينها را به نحوى با ولايت‌فقيه و رهبرى مربوط مى‌كنند.

در مجموع، حجم تبليغات برنامه‌ريزى شده عليه رهبرى ايران، فوق‌العاده است و كم‌كم به امام راحل هم سرايت كرده و اخيراً مقاله‌اى در نشريه «خانه»  منتشر شده كه از سياست‌هاى امام، به خصوص در جنگ تحميلى و سلمان رشدى و... به تلخى انتقاد شده و با احضار [آقای محمدرضا زائری]، صاحب نشريه به دادگاه، بُعد جهانى گرفته است.

جناح مقابل محافظه‌كاران، از نقاط ضعف طالبان هم براين تبليغ به نفع خود عليه نيروهاى راست استفاده مى‌كنند و متأسفانه راستى‌ها، جز فشار و تهديد، شيوه مناسبى براى تبليغ ندارند و با صراحت، دموكراسى و آرای مردم را در مقابل ولايت‌فقيه قرار مى‌دهند و آخرين نوع، اظهارات مكرر آقاى [محمدتقی] مصباح‌يزدى در سخنرانى‌هاى قبل از خطبه‌هاى جمعه است.

در منزل بودم. اكثر وقت به مطالعه گذشت؛ مطالعه تاريخ ايران و سرگذشت تاريخى بحث‌هاى فقهى مربوط به خمس، از زمان  شیخ صدوق تا امروز، از متون اصلى فقه.

در گزارش‌ها، اعلان مخالفت قوه قضایيه با شيوه عملكرد روزنامه توس، بعد از لغو امتياز [روزنامه] جامعه و تحليل‌هاى غربى‌ها از فشارها بر آقاى ‌خاتمى و عدم قدرت مقابله ايشان، مهم است. عصر،كارها و بولتن‌ها را آوردند. شب، فرشته و مهدى، شام ماكارونى آوردند. فائزه هم آخر شب براى ارایه شماره ديگرى از روزنامه زن و مشورت آمد. عفت از پرتوريا [در آفریقای جنوبی]، تلفن كرد و خبر سلامتى و راحتى را داد.

نظرات بینندگان