arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۱ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

بهبود کیفیت هوا خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می‌دهد

بر اساس نتیجه مجموعه‌ای از مطالعات، بهبود کیفیت هوا می تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بر اساس نتیجه مجموعه‌ای از مطالعات، بهبود کیفیت هوا می تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد.

به گزارش  خبرگزاری یونایتدپرس، این مجموعه از مطالعات هفته جاری در کنفرانس بین المللی آلزایمر ارائه خواهد شد.

در حالی که مطالعات قبلی آلودگی طولانی مدت هوا را با تجمع پلاک های مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر مرتبط می دانند، محققان می گویند این مطالعات جدید اولین مطالعاتی هستند که این ارتباط را ثابت می کنند.

کنفرانس بین المللی آلزایمر روز دوشنبه در بیانیه ای هر دو مورد افزایش آلودگی هوا و افزایش موارد ابتلا به زوال عقل در سراسر جهان را از بحران های بهداشت عمومی اعلام کرد.

«کلر سکستون»، مدیر برنامه های علمی و اطلاع رسانی انجمن آلزاایمر، در یک بیانیه مطبوعاتی تاکید کرد: آلودگی هوا برای مغز و سلامت کلی مضر است، اما جالب اینجاست که اکنون شاهد داده هایی هستیم که نشان می دهد بهبود کیفیت هوا در واقع خطر زوال عقل را کاهش می دهد.

یافته های کلیدی مطالعات اخیر نشان می دهد کاهش ریزگردها و آلاینده های مرتبط با ترافیک در مدت ۱۰ سال با ۲۶درصد کاهش خطر ابتلا به زوال عقل در زنان مسن آمریکا و کاهش ۱۵درصدی خطر ابتلا به زوال عقل در مردم فرانسه مرتبط است.

در یک مطالعه محققان کاهش غلظت PM۲.۵ را در فاصله زمانی میان سال های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ مشاهده کردند و آن را با کاهش ۱۵ درصدی خطر همه عواملی که موجب ابتلا به زوال عقل می شود، مرتبط دانستند.

علاوه بر این مطالعه ای با حضور بیش از سه هزار فرد عاری از زوال عقل، برای بررسی ارتباط آلودگی طولانی مدت هوا و افزایش پلاک های بتا آمیلوئید در مغز انجام شد.

محققان به عنوان بخشی از این مطالعه، آلودگی هوا را در نزدیکی خانه افراد شرکت کننده در مطالعه تجزیه و تحلیل کردند و آنها را برای مدت ۲۰ سال دنبال و میزان بتا آمیلوئید را در خون آنها اندازه گیری کردند.

محققان گفتند: این مطالعه اولین تحقیقی است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلاینده های هوا را با سطوح بالاتر بتا آمیلوئید در خون مرتبط می شناسد.

محققان گفتند: یافته های ما نشان می دهد آلودگی هوا می تواند عامل مهمی در بروز زوال عقل باشد.

آنها افزودند: بسیاری از سایر عوامل تأثیرگذار بر زوال عقل قابل تغییر نیستند، اما کاهش قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ممکن است با خطر کمتر ابتلا به زوال عقل همراه باشد.

زوال عقل یا دِمِنْسْ ( dementia) ، اختلال مزمن و گاهی حاد فرایندهای روانی به علت بیماری عضوی مغز که با تغییر شخصیت و موقعیت‌ ناشناسی و اختلال در حافظه و داوری و اندیشه همراه است.

شایع‌ترین نوع دِمِنْسْ، زوال عقل سالخوردگی یا بیماری آلزایمر است. از دیگر عوامل ایجاد دمانس می‌توان از سکته مغزی و بیماری‌های غیرشایع ولی معروف مانند جنون گاوی نام برد. طبق تعریف، زوال عقل عبارت است از تخریب پیش رونده کارکردهای شناختی که در زمینه‌ای از هشیاری کامل بروز می‌کند.


 ایرنا 

نظرات بینندگان