arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۶ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

طبس به عنوان دومین ژئو پارک ایران معرفی می‌شود

معاون وزیر و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: ژئوپارک طبس در حال بررسی است تا به عنوان دومین ژئوپارک ایران پس از جزیره قشم برای ثبت جهانی در یونسکو معرفی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: علیرضا شهیدی روز چهارشنبه درمراسم رونمایی از مستند رخساره زمین، قشم جزیره پدیده ها در معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری افزود:

شبکه ژئوپارک جهانی پشتیبانی یونسکو در سال ۲۰۰۴ میلادی شکل گرفت، یونسکو تعریف روشنی از ژئو پارک‌ها برای خود دارند، یعنی گستره‌ای با مرزهای آشکار دربرگیرنده چند پدیده زمین‌شناختی کمیاب و برجسته.

به گفته وی جزیره قشم در ایران از این شاخص ها برای کسب نام ژئوپارک برخوردار است و توانسته درفهرست یونسکو جای گیرد.

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه خود یک زمین شناس هست، افزود: من شناخت خوبی نسبت به جزیره قشم دارم،پدیده ها و ژئوسایت هایی که در این مستند بدان پرداخته شد در نوع خود خارق العاده هستند.

وی یادآور شد: سازمان زمین شناسی می تواند برخی ازمناطق ایران که رخساره های منحصر به فرد دارد را جهت ساخت مستند معرفی خواهد کرد.

سید رضا هاشمی مدیر اداره دیپلماسی گردشگری و اقتصاد سلامت وزارت امورخارجه نیز در این برنامه بیان کرد: تمام کارهای صورت گرفته برای توسعه است تا بتوان به ارزش های اقتصادی اضافه کرد.

وی گفت: کلیدی ترین مفهموم در عرصه سیاست خارجی منافع ملی است، البته این مفهوم باید تعریف واحد در بین مسئولان و مردم داشته باشد.

هاشمی بیان کرد: در کشور ما تعریف واحدی از گردشگری وجود ندارد. این مفهوم بین مدیران متفاوت است و تا زمانی که تعریف یکسان نباشد نمی توان شاهد توسعه اقتصادی در این حوزه بود.

وی افزود: باید استراتژی نگهداری از جزیره قشم و همچنین اقداماتی برای توسعه گردشگری در این منطقه در دستور کار قرار بگیرد.

مستند قشم ، جزیره پدیده ها به عنوان چهارمین مستنداز مجموعه رخساره زمین با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه شده است .

نظرات بینندگان