arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۴۲۳
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۴ - ۰۸ مرداد ۱۴۰۰
المپیک توکیو؛

فرزانه فصیحی صعود به مرحله اول دوی ۱۰۰ متر صعود کرد اما در نهایت پنجاهم شد / نتیجه ضعیف احسان حدادی و حذف از المپیک / هدیه رییس کمیته بین‌المللی المپیک به نازنین ملایی

فصیحی در گروه ۲ مرحله مقدماتی از ساعت ۴:۳۷ به مصاف دوندگانی از عربستان، نپال، کویت، گوام، چین تایپه، اندونزی، مالزی و لائوس رفت و با زمان ۱۱ ثانیه و ۷۶ صدم ثانیه در رده نخست قرار گرفت. فصیحی با این مقام به مرحله اول مسابقات صعود کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده ایران به مرحله اول مسابقات دو ۱۰۰ متر زنان بازی‌های المپیک توکیو صعود کرد.

به گزارش «انتخاب»، مسابقات دو و میدانی بازی‌های المپیک توکیو از صبح امروز (جمعه) آغاز شد و فرزانه فصیحی با حضور در ماده ۱۰۰ متر نخستین نماینده ایران در این مسابقات بود.

فصیحی در گروه ۲ مرحله مقدماتی از ساعت ۴:۳۷ به مصاف دوندگانی از عربستان، نپال، کویت، گوام، چین تایپه، اندونزی، مالزی و لائوس رفت و با زمان ۱۱ ثانیه و ۷۶ صدم ثانیه در رده نخست قرار گرفت. فصیحی با این مقام به مرحله اول مسابقات صعود کرد.

فقط ورزشکارانی که سهمیه یونیورسالیتی را کسب کرده‌اند در این مرحله شرکت کردند و دوندگانی که با کسب ورودی المپیک جواز حضور در این مسابقات را به دست آورده‌اند از یک مرحله بالاتر وارد گردونه رقابت می‌شوند.

رکورد ۱۰۰ متر زنان ایران در اختیار مریم طوسی با زمان ۱۱ ثانیه و ۴۵ صدم ثانیه است که در سال ۱۳۹۳ به ثبت رسید.

از ساعت ۵:۱۵ احسان حدادی در گروه A مرحله انتخابی ماده پرتاب دیسک به میدان می‌رود. ۱۶ ورزشکار از جمله دانیل استاهل از سوئد شانس اول کسب مدال طلای مسابقات در همین گروه قرار دارند.

ورزشکاران با ثبت رکورد ۶۶ متری، صعود خود از این مرحله را قطعی می‌کنند. در صورتی که ورزشکاری به این رکورد نرسید اما در میان ۱۲ نفر برتر مجموع ۲ گروه قرار گرفت، فینالیست خواهد شد.

حدادی در آخرین مسابقه خود روز ۲۷ تیر ۱۴۰۰ در مسابقات باشگاهی ایران، دیسک را ۵۷ متر و ۴۷ سانتی‌متر پرتاب کرد. او که رکورد آسیا را در اختیار دارد، از مهر ۹۸ تا همین مسابقات به دلایل مختلفی مثل ابتلا به کرونا و مصدومیت در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده بود.

حسن تفتیان دیگر نماینده دو و میدانی ایران در المپیک توکیو است که باید صبح شنبه در مرحله اول ۱۰۰ متر مردان به مصاف رقبای خود برود. هنوز گروه‌بندی این ماده اعلام نشده است.

مهدی پیرجهان هم قرار بود در دو ۴۰۰ متر با مانع المپیک به میدان برود اما به دلیل ابتلا به کرونا این مسابقات را از دست داد.

 

تکمیلی / فرزانه فصیحی در رده ۵۰ قرار گرفت

فرزانه فصیحی دونده ۱۰۰ متر کشورمان که توانسته بود با نمایشی خوب به مرحله مقدماتی المپیک توکیو صعود کند، در این مرحله در رقابت با حریفان خود بل رکورد ۱۱.۷۹ ثانیه در گروه خود آخر شد و از رسیدن به نیمه نهایی بازماند.

در این گروه دونده های آلمان، آمریکا و ایتالیا به نیمه نهایی رسیدند.

در نهایت نیز فرزانه فصیحی در پایان مرحله اول ماده ۱۰۰ متر زنان المپیک توکیو، در میان ۵۴ شرکت‌کننده در این مرحله در مکان ۵۰ ایستاد.

احسان حدادی بیست و ششم شد
ملی‌پوش پرتاب دیسک ایران در پایان رقابت دو گروه A و B المپیک توکیو در جایگاه بیست و ششم المپیک قرار گرفت.

دور مقدماتی رقابت‌های پرتاب دیسک المپیک ۲۰۲۰ توکیو در دو گروه A و B به پایان رسید و ۱۲ نفر راهی مرحله فینال شدند.

احسان حدادی نماینده ایران در مرحله مقدماتی رکورد ۵۸.۹۸ متر را ثبت کرد و در رتبه بندی نهایی بین ۳۲ ورزشکار در جایگاه بیست و ششم قرار گرفت.

شرکت کنندگان این ماده برای رسیدن به فینال یا باید رکورد ۶۶ متر را ثبت می‌کردند و یا اینکه در پایان رقابت دو گروه، در بین ۱۲ نفر برتر قرار گیرند.

احسان حدادی ملی پوش پرتاب دیسک ایران پس از این ناکامی  در پاسخ به این سوال که گفته بودی، اگر بالای ۶۳-۴ متر پرتاب نکنی، المپیک نخواهی آمد و حالا که آمدی بابت تکمیل رزومه ات بود؟ گفت: دوست داشتم چهارمین المپیکم نتیجه بهتری بگیرم. اما از من خواستند در چهارمین المپیکم شرکت کنم. از طرفی اگر من نمی آمدم و کسی هم جایگزینم نمی شد، حالت خوبی نداشت و من به احترام المپیک آمدم. حالا خیلی هم ناراحت نیستم.

نازنین ملایی یازدهم شد
فینال گروه B رقابت‌های رویینک تک نفره زنان در بازی‌های المپیک توکیو برگزار و ملی‌پوش ایرانی با قرار گرفتن در جایگاه یازدهم به کار خود پایان داد.

«نازنین ملایی» که در دور مقدماتی رقابت‌های رویینگ سنگین وزن زنان ایران موفق شده بود با قرار گرفتن در جایگاه سوم مستقیم به مرحله یک چهارم نهایی صعود کند در این مرحله نیز موفق به کسب عنوان سوم در گروه خود شد و به جمع ۱۲ نفر برتر المپیک راه یافت.

ملایی در مرحله نیمه نهایی با کسب عنوان ششم به فینال گروه B رقابت‌ها صعود کرد.

فینال این گروه در رشته رویینگ زنان المپیک صبح امروز (جمعه) برگزار شد و ملایی در نهایت با ثبت زمان هفت دقیقه ۴۲ ثانیه و ۵۷ صدم ثانیه توانست در مجموع عنوان یازدهم المپیک توکیو در این رشته دست پیدا کند. او در این مرحله با قایقرانانی از کشورهای کانادا، هلند، آمریکا، ایرلند و یونان به رقابت پرداخت و پنجم شد.

این عنوان بهترین جایگاهی بود که یک رویینگ سوار ایرانی در ادوار مختلف المپیک توانسته بود ثبت کند. پیش از این بهترین عنوان مردان قرار گرفتن در جایگاه ۲۲ و بهترن عنوان زنان جایگاه ۲۵ المپیک بود.


توماس باخ یک ساعت مچی به نازنین ملایی هدیه داد
رییس کمیته بین‌المللی المپیک بعد از مسابقات فینال B رویینگ المپیک توکیو، یک ساعت مچی به «نازنین ملایی» قایقران کشورمان اهدا کرد.

این هدیه در دیداری ملایی همراه مربی‌اش با «توماس باخ» رییس کمیته بین‌المللی المپیک اهدا شد. در این دیدار توماس باخ از حضور یک آسیایی دیگر به همراه چین در فینال A و B المپیک ابراز خوشحالی کرد.

ملایی درباره دیدارش با توماس باخ گفت: پس از پایان مسابقه آمدند دنبالم و گفتند که آقای باخ می‌خواهند ملاقاتی با ما داشته باشند. رفتیم و ایشان ابراز خوشحالی کردند از اینکه برای اولین‌بار قایقرانی غیر از کشور چین در آسیا به فینال می‌رسد. آقای باخ تبریک گفتند و من چون ورزشکار بورسیه‌ای کمیته بین‌المللی المپیک هم هستم ایشان خوشحال بودند که سرمایه‌گذاری این کمیته به ثمر نشسته است. پس از پایان این دیدار هم یک ساعت مچی به من هدیه دادند.

پایان کار تپانچه ایران در المپیک توکیو؛ رستمیان در جایگاه بیست و هشتم
«هانیه رستمیان با ثبت ٥٧٧ امتیاز و کسب جایگاه بیست و هشتم از صعود به فینال تپانچه ٢٥ متر دقت و سرعت در المپیک توکیو ماند.

نخستین رقابت نماینده ایران در هشتمین روز بازی‌های المپیک با تیراندازی تپانچه ۲۵ متر سرعت از ساعت ۴:۳۰ به وقت تهران در آساکار آغاز شد که «هانیه رستمیان» در گروه سوم این ماده نخستین تیر خود را شلیک کرد.

این رقابت به دلیل فضای محدود سالن در چهار گروه برگزار شد و در مجموع چهار گروه در تپانچه سرعت ٤٤ تیرانداز حضور داشتند که در این ماده ٣٠ تیر شلیک شد. رستمیان در پایان و جمع مجموع امتیازات سرعت و هدف ٥٧٧ امتیاز ثبت کرد و بیست و هشتم شد.

 

نظرات بینندگان