arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۰۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۳ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰

نحوه احداث باغ گردو

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نحوه احداث باغ گردو

احداث باغ گردو چگونه صورت می پذیرد:

باغداری و سر و کار داشتن با طبیعت و درختان و گیاهان یکی از بهترین روش‌ها برای یافتن آرامش و روان سالم است. حال اگر در این میان بتوان از پرورش نهال گردو، راه کسب درآمد نیز داشت، قطعاً جذاب‌تر خواهد بود. ولی شما هم به خوبی می‌دانید که نگهداری از درختان میوه و داشتن یک باغ میوه کار آسان و بی‌دردسری نیست و  چالش های خاص خود را دارد.

ما در اینجا قصد داریم با هم به موضوعاتی که باید در هنگام کاشت و خرید نهال گردو؛ رعایت کرد و چگونگی احداث باغ گردو بپردازیم. تا پایان این نوشتار با ما همراه باشید.

بیوگرافی نهال درخت گردو:

شاید شما هم شنیده باشید که درخت گردو؛ نسبت به سایر درختان میوه مقاوم‌تر بوده و میوه آن نیز قیمت خوبی در بازار دارد. به همین دلیل خیلی از افراد به طور معمول در کنار درختان میوه دیگر، و اقدام به خرید نهال گردو؛ می‌کنند تا از احداث باغ گردو، از این مزایای میوه بهره و سود دلخواه را ببرند.

نحوه احداث باغ گردو 

عوامل موثر در انتخاب نهال گردو مناسب:

برای اینکه یک باغ گردو، پرثمر داشته باشید فاکتورها و عوامل مختلفی در احداث چنین باغی نقش دارند؛ از جمله نهال گردو؛ مناسب که می‌تواند به خوبی رشد کرده و به بار نشسته و علاوه بر پربازده بودن و باردهی بالا، میوه و محصول باکیفیتی نیز تولید کند.

سودی که توی خرید نهال گردو هست، تو خرید خونه فرمانیه نیست ! به همین دلیل بهتر است قیمت نهال گردو را قبل از خرید استعلام نمایید تا مقدار سودآوری آن برای شما نمایان شود.

شرایط آب و هوایی مناسب احداث باغ گردو:

 با توجه به انواع و اقسام نهال‌ های گردو، لازمه احداث باغ گردو دقت در نوع و شرایط آب و هوا و گرمسیر یا سردسیر بودن منطقه کشت است؛ چرا که بعضی از انواع درختان گردو مناسب کشت در مناطق سردسیر بوده و تحمل گرمای زیاد را ندارند و در عوض دیرگل هستند و به خوبی در مناطق سردسیر رشد کرده و به دلیل گلدهی دیرهنگام دچار سرمازدگی نمی‌شوند.

 همچنین نیاز سرمایی درخت گردو؛ بین 250 تا1600 ساعت است که بر این اساس درخت گردو؛ برای رشد مناسب نیاز دارد شرایط دمایی بین صفر تا 7 درجه را تجربه کند. رطوبت بالای 60 درصد نیز مناسب کاشت گردو نیست.

ارتفاع منطقه کاشت از سطح دریا:

این عامل نیز از عوامل مهم است که در باردهی درخت گردو؛ مؤثر است و ممکن است اگر مورد توجه قرار نگیرد، در میزان باردهی درخت گردو؛ تأثیر منفی بگذارد. به‌عنوان مثال درخت گردو چندلر، تا ارتفاع 1500 متر از سطح دریا حداکثر میزان باردهی را نشان می‌دهد، در حالی‌که درخت گردو فرنور، تا ارتفاع 2400 متر نیز امکان داشتن حداکثر میزان باردهی را خواهد داشت.

خاک مناسب برای احداث باغ درخت گردو:

 مناسب‌ترین خاک برای کاشت نهال گردو؛ خاک شنی لومی است که زهکش مناسب داشته و سنگین نباشد. درخت گردو؛ در خاک سنگین یا خاک‌های شنی سبک یا برعکس رسی و سنگین رشد مناسب نخواهد داشت؛ به این جهت که علاقمند به ریشه‌دوانی گسترده و راحت است. از طرفی PH مناسب برای پرورش نهال گردو؛ حدوداً 6 است ولی در اکثر مناطق ایران PH خاک بین 5/7 تا 5/8 است و هنگام کاشت باید به این موضوع توجه داشت و PH را کنترل کرد. همچنین ممکن است خاک از نظر برخی از املاح آلی و معدنی فقیر باشد که با افزودن کود می‌توان جبران کرد.

علاوه بر این موارد عمق خاک نیز اهمیت داشته و باید نهال گردو؛ در عمق و فاصلۀ مناسب از نهال دیگر کاشته شود و نهال گردو؛ در خاک عمیق ریشه‌دوانی بهتری خواهد داشت.

آب و آبیاری مناسب پرورش درختان گردو:

 یکی‌دیگر از فاکتورهای مدنظر در نحوه‌ی احداث باغ گردو، موضوع آب و آبیاری است. خشکی آب و هوا و رطوبت در میزان آبیاری نقش دارند. برخی از اقلام درختان گردو نسبت به خشکی آب و هوا مقاومت بیشتری دارند، به همین جهت مناسب کاشت دیم هستند و شما می‌توانید باغ گردو را به آبیاری دیم ایجاد کنید. اما باید به آبیاری توجه کافی داشته باشید؛ هر هکتار درخت نهال گردو؛ سالانه بین 8 تا 10 هزار متر مکعب به آب نیاز دارد.

نکات هرس درخت گردو:

  1. مانند بسیاری از درختان میوه، هرس منظم و مناسب به رشد مفید و همچنین افزایش مقاومت نهال گردو؛ در برابر آفات کمک می‌کند و منجر به افزایش باردهی و تولید محصول می‌گردد.
  2. البته باید به نحوۀ انجام درست هرس و زمان انجام آن توجه کرد، هرس نامناسب نه تنها کمکی نخواهد کرد، بلکه به درخت آسیب می‌رساند. هرس انواع گوناگونی دارد که در زمان مناسب به کار می‌رود.
  3. یکی از اشکال هرس، هرس فرم است که برای درخت گردو؛ مناسب است و غالباً بهترین زمان هرس در اواخر دوره خواب درخت و قبل از جوانه‌زنی مجدد در اواخر زمستان است.

کودهی و تقویت خاک:

تقویت درخت گردو؛ با افزودن کود مناسب باعث داشتن درختان سالم‌تر و پربارتر خواهد شد. شما می‌توانید با بررسی و آنالیز خاک املاح مورد نیاز را تشخیص داده و با کودهی مناسب و هدفمند خاک نهال گردو را غنی نمایید.

کوددهی در سال دو بار انجام می‌گیرد و یک بار آن قبل از شروع فصل بهار و آغاز گلدهی است. با کوددهی اصولی می‌توان شوری خاک را برطرف کرده، PH خاک را تنظیم کرده و مواد و املاح مورد نیاز را به خاک افزود. از هر دو نوع کود حیوانی و آلی نیز می‌توان استفاده کرد.

گرده‌افشانی درخت گردو:

درخت گردو؛ از جمله گیاهان خود گرده افشان نیست، از این رو نیاز دارد تا با کاشت اقلام متفاوت که با یکدیگر سازگاری داشته و در یک زمان گرده‌افشانی می‌کنند، به انجام این کار کمک کرد. در چنین موقعیتی باد به انجام گرده‌افشانی می‌آید و عمل گرده‌افشانی صورت می‌گیرد.

 همچنین می‌توان از زنبورهای عسل نیز در انجام عمل گرده‌افشانی کمک گرفت، بسیاری از باغداران که باغ گردو احداث می‌نمایند به همین دلیل از کندوهای زنبور به جهت کمک به گرده‌ افشانی نگهداری می‌نمایند. رعایت فاصلۀ کاشت نهال‌های گردو در گرده‌ افشانی نیز تأثیر دارد.

جمع بندی نهایی جهت احداث باغ گردو:

برای احداث باغ گردو، رعایت نکات فوق بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ لذا توصیه می‌شود ضمن تهیه نهال گردو مرغوب و سالم از نهالستان گلد نهال، از مشورت کارشناسان این مجموعه در زمینه نحوه‌ی خرید نهال گردو استفاده کرده و به دقت و به درستی شرایط لازم را مهیا نمایید.

برگرفته شده از: goldnahal.ir

 

نظرات بینندگان