arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱

ابعاد جديد پرونده تب کريمه کنگو و بازار داغ شايعات

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خراسان: مراجعه و بستري شدن تعدادي بيمار مشکوک به تب کريمه کنگو در 2 مرکز درماني مشهد و انتشار خبرهاي جسته و گريخته از مرگ 2 نفر ديگر که آثار و عوارضي مشابه تب کريمه کنگو داشته اند و نيز افزايش اقدامات براي پيش گيري از گسترش اين بيماري در کنار بروز اين پرسش ها که بالاخره تکليف مردم دربرابر اين اتفاقات ناگوار چيست و آيا اين بيماري، گوشت ها را هم آلوده مي کند يا نه و آيا اين بيماري به حدي گسترش پيدا کرده است که بتوان آن را اپيدمي و خطرناک براي عموم مردم دانست يا نه، تازه ترين ابعاد و نگراني ها درباره پرونده تب کريمه کنگو است. اين بيماري البته بار اول نيست که چهره خشن خود را در مشهد نشان مي دهد. طي سال هاي گذشته هم اين تب خون ريزي دهنده خطرناک، باعث مرگ تعدادي از هموطنان مان در مشهد و ساير نقاط کشور شده بود. بيماري که به گفته متخصصان در اين فصل از سال که هواگرم تر مي شود و کنه ها هم فعال تر شده اند، احتمال بروزش افزايش مي يابد. در عين حال روز گذشته بازار پيامک ها و شايعات نگران کننده درباره سلامتي گوشت هاي موجود در بازار بسيار داغ و اطلاع رساني ناکافي و نامناسب مسئولان تقويت کننده اين شايعات بود البته روزنامه خراسان با کمک تماس هاي مردم و مشورت کارشناسان دلسوز به وظيفه خود در انتقال واقعي اخبار و در نتيجه کاهش شايعات و بزرگنمايي هاي صورت گرفته عمل مي کند اما ...

صبح روزگذشته با حضور رئيس مرکز مديريت بيماري هاي واگيردار وزارت بهداشت جلسه اي پشت درهاي بسته يکي از هتل هاي مشهد برگزار شد. به همين دليل از آن چه در اين جلسه گذشت ما اطلاع دقيقي نداريم اما برخي افرادي که در اين جلسه حضور داشته اند به خبرنگاران خراسان اعلام کرده اند که در جلسه فوق واقعيت هاي موجود درباره اين بيماري بررسي و از اقدامات انجام شده نيز اظهاررضايت شده است.

دو نگراني مهم

با اين حال بين ساعت 11 تا 13 روز گذشته در تماس هاي متعددي که تعدادي از دانشجويان رشته پزشکي و نيز برخي از پرستاران و افراد باتجربه در اين حوزه به صورت تلفني مطرح مي کردند از بروز دو اتفاق نگران کننده در مشهد حکايت داشت. برخي از مردم در تماس هاي خود و نيز پيامک هاي ارسالي به سامانه پيامکي روزنامه به شدت نگران سلامت گوشت هاي موجود دربازار بودند. اين نگراني حتي به شهرستان تربت جام نيز کشيده شده بود و خانم خانه داري که از اين شهرستان تماس گرفته بود به دنبال پاسخ اين سوال بود که: "قضيه گوشت هاي آلوده چيست!"

همچنين برخي از دانشجويان و دست اندرکاران مباحث پزشکي که با بيماران تب کريمه کنگو در ارتباط بودند در گفته هاي خود که با اضطراب بيان مي شد باز هم از کمبود امکانات در برخي بخش ها سخن مي گفتند و مدعي بودند که اظهارات مسئولان درباره فراهم بودن وسايل مورد نياز صحت ندارد.

آيا اين اتفاقات طبيعي است؟

براي بررسي بيشتر تبعات بيماري تب کريمه کنگو، اين 2 موضوع بسيار مهم را با يکي از متخصصان بيماري هاي عفوني در مشهد درميان گذاشتيم و از وي سوال کرديم: "آيا اتفاقاتي که درباره اين بيماري و شايعات پس از آن شاهد هستيم بيشتر از حد شده يا اين اتفاقات طبيعي است؟"

اين متخصص که برخلاف برخي مسئولان بيمارستان امام رضا(ع) پاسخ گوي تماس ما بود، به اين سوال اين طور پاسخ داد: بروز اين بيماري در خراسان رضوي از گذشته وجود داشته است اما شايد آن طور که بايد و شايد به آن توجه نمي شده است. وي اضافه کرد: در سال 88 وقتي 2 نفر از متخصصان حوزه زنان در مشهد به اين بيماري مبتلا شدند توجه همه به اين بيماري جلب شد که اين روند در سال هاي 89 و 90 هم وجود داشته است.

آيا اين بيماري از طريق تنفس هم منتقل مي شود؟

وي درباره احتمال انتقال اين بيماري از راه تنفس اين گونه گفت: اگر در نظر بگيريم که تاکنون تعداد زيادي از افراد با بيماران تب کريمه کنگو ارتباط تنفسي داشته اند و به اين بيماري مبتلا نشده اند آن گاه به اين نتيجه مي رسيم که اين اتفاق بسيار بعيد است.

بستري شدن يک پرستار ديگر

وي همچنين با تاييد بستري شدن يکي ديگر از پرستاران بيمارستان امام رضا (ع) به دليل همين بيماري در اين باره اظهارداشت: اين پرستار يکي از افراد فعال طي روزهاي اخير بود و با بيمارها درارتباط بوده است و به دليل "لرز" اندکي که داشت بستري شد، با اين حال وي به هيچ وجه عوارض اين بيماري را نشان نمي دهد و حتي دچار تب هم نشده و فقط براي اطمينان بيشتر بستري شده است.

بدترين احتمالات را درنظر مي گيريم

وي همچنين درباره بيماري که گفته مي شود با علايم بيماري تب کريمه کنگو به بيمارستان قائم مراجعه و يک شنبه شب فوت کرده است و نيز 2 بيمار ديگر که آن ها نيز با علايمي چون تب و خونريزي به اين بيمارستان مراجعه کرده اند اظهارداشت: من اطلاعات چنداني درباره اين افراد ندارم اما توجه کنيد که براساس دستورالعملي که دراختيار ما قرار دارد براي آن که از بروز حوادث ناگوار ديگر جلوگيري کنيم بدترين احتمالات را درنظر مي گيريم و سعي مي کنيم هربيمار که کوچک ترين احتمال درباره ابتلا به تب کريمه کنگو برايش وجود دارد را حداقل 12 تا 24 ساعت تحت نظر بگيريم.وي در همين زمينه به مرخص شدن يکي از بهيارهايي که مشکوک به اين بيماري بوده است اشاره کرد و افزود: اين فرد 2 روز تحت نظر بود اما مرخص شده است. وي تصريح مي کند: يکي از بيماران خانم که از بيمارستان قائم به بيمارستان امام رضا(ع) منتقل شده است فقط به اين دليل که اهل روستاست(و احتمال ارتباط با دام دارد) بستري شده و به احتمال زياد مرخص خواهد شد.

بيماري که در بخش گوارش درگذشت

وي با رد هرگونه فوت بيمار مبتلا به تب کريمه کنگو طي روز يکشنبه در بخش عفوني بيمارستان امام رضا(ع) درباره درگذشت يکي از بيماران در بخش گوارش اين بيمارستان که گفته مي شود به تب کريمه کنگو مبتلا بوده است اين طور گفت: "پس از آن که از گروه عفوني درباره اين بيمار مشورت خواسته شد اين بيمار فوت کرد ... اين بيمار با توجه به اين که به دليل خون ريزي داخلي بستري شده بود و سابقه اين بيماري را هم داشت در اين بخش حضور داشت اما وقتي آزمايش ها را بررسي کرديم تعداد پلاکت هاي خوني وي کم بود و اين بيمار اختلال انعقادي (خون) پيدا کرده بود و هر چند نمي توان به طور قطعي نظري داد بر اساس تعاريف علمي يکي از احتمالات تب کريمه کنگو است."

هيچ اپيدمي وجود ندارد

وي در عين حال تاکيد کرد: درباره تب کريمه کنگو هيچ اپيدمي وجود ندارد.اين متخصص بيماري هاي عفوني ضمن تاکيد بر رعايت مسائل بهداشتي در ارتباط با اين بيماران، تصريح کرد: درباره امکانات بيمارستاني بايد بگويم که در همه جا امکانات ايده آل نيست اما به اين معني نيست که واقعيت ها بيان نمي شود از اين گذشته برخي اظهارنظرها با توجه به درگذشت دردآور يکي از دانشجويان پزشکي شايد کمي طبيعي باشد چرا که دانشجويان تحت فشار هستند.

صادقانه بگويم...

وي اضافه کرد: بايد صادقانه بگويم که اگرچه برخي امکانات مانند ماسک هاي N95 قبل از اين بيماري به تعدادي که امروز شاهد هستيم وجود نداشت اما بنده به عنوان کسي که همواره با اين بيماران درارتباط بوده ام تاکيد دارم که لوازم ابتدايي براي برخورد با اين بيماران در دسترس بوده است.

عيادت هيئت وزارت بهداشت از بيماران

همچنين روز گذشته رئيس مرکز مديريت بيماري هاي واگيردار وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکي وارد مشهد شد و بعد از تشکيل جلسه ويژه براي اين موضوع از بيماران مشکوک به اين بيماري، در بخش عفوني بيمارستان امام رضا(ع) عيادت کرد و اظهار داشت: حال ۴ بيمار بستري شده خوب است که پرستار، کارگر خدماتي بخش عفوني و فرزند ۴ ساله کارگر فوت شده امروز (دوشنبه) مرخص شدند و پرستار ديگر نيز تا چند روز آينده مرخص مي شود.

وي يادآور شد: شب گذشته (يکشنبه شب) نيز يک کارگر از کشتارگاه مشهد که به اين بيماري مشکوک بود، در بيمارستان امام رضا(ع) بستري شد و تحت مراقبت قرار دارد. دکترگويا افزود: امسال غير از مشهد، ۷ مورد مشکوک به اين بيماري از استان سيستان و بلوچستان به ما گزارش شده است.

رئيس مرکز مديريت بيماري هاي واگيردار وزارت بهداشت به اين موضوع نيز اشاره کرد که آزمايش تشخيص بيماري تب کريمه کنگو شرايط ويژه اي دارد که هم اکنون فقط در انستيتوپاستور تهران اين آزمايش انجام مي شود.

بخش ايزوله استاندارد در بيمارستان امام رضا(ع)

وي با بيان اين که بيمارستان امام رضا(ع) پذيراي همه بيماران است، گفت: بيمارستان امام رضا(ع) يک بخش ايزوله استاندارد بين المللي دارد که در بيشتر بيمارستان هاي ديگر کشورها وجود ندارد.

تب کريمه کنگو از گوشت هاي ذبح شده تحت نظارت دامپزشکي منتقل نمي شود

«گويا» خطاب به شهروندان تاکيد کرد: بيماري تب کريمه کنگو از خوردن گوشتي که با نظارت دامپزشکي ذبح شده است، منتقل نمي شود.

وي در پاسخ به اين سوال که در حال حاضر موضوع گسترش اين بيماري در چه حد است، گفت: جامعه تحت کنترل است ولي اين دليل نمي شود که اين بيماري ديگر وجود نداشته باشد چرا که عامل بيروني اين بيماري دام هاي آلوده اند و هم اکنون فصل شيوع اين بيماري است.

به گفته گويا، کساني که با دام ارتباط دارند بايد از جزئيات اين بيماري اطلاع داشته باشند.

وي به وجود آلودگي در دام هايي که به صورت قاچاق وارد استان مي شوند اشاره کرد و افزود: هر دامي ممکن است آلوده باشد ولي ظاهر آن علايمي نشان نمي دهد.

اين موضوع را تاييد نمي کنم

دکترگويا در پاسخ به اين سوال که چرا بايد در مراکز درماني با ورود يک بيمار مبتلا به تب کريمه کنگو، پرستاران و... به اين بيماري مبتلا شوند، افزود: من اين موضوع را تاييد نمي کنم و در مراکز درماني خيلي خوب کار مي شود.

وي خاطرنشان کرد: ۳۰ تا ۵۰ درصد بيماران مبتلا به تب کريمه کنگو فوت مي کنند، هرچند درمان به موقع آغاز شود باز هم ممکن است، فرد مبتلا جان خود را از دست بدهد. وي با اشاره به فوت کردن و بستري شدن چند نفر از کادر پزشکي بيمارستان تاکيد کرد: پزشکان و به ويژه دانشجويان پزشکي، بايد موارد لازم را رعايت کنند. هرچند گاهي اوقات اين دقت از اراده انسان و در حال عادي خارج است و هنگامي که بيمار بدحال وجود داشته باشد، هر مشکل پزشکي ممکن است رخ دهد.

اعزام کارشناس اداره کل بازرسي به بيمارستان امام رضا(ع) و کشتارگاه

حجت الاسلام و المسلمين حسن درويشيان مديرکل بازرسي خراسان رضوي که ۲ روز پيش، از آغاز بررسي هاي اوليه درباره مرگ ۲ نفر بر اثر بيماري تب کريمه کنگو خبر داده بود به خراسان گفت: اين موضوع در حال پيگيري است.وي افزود: ما يک کارشناس به کشتارگاه و بيمارستان فرستاديم و اکنون اين موضوع در حال بررسي است.وي تصريح کرد: هنوز گزارش اين موضوع کامل نشده است.

مردم نگران سلامت گوشت هايي که مهر دامپزشکي دارد، نباشند

معاون فني اداره کل دامپزشکي خراسان رضوي اظهار داشت: در چند روز گذشته شايعاتي مبني بر ناسالم بودن گوشت هاي قرمز توزيع شده در شهر مشهد منتشر شده است که باعث تشويش ذهن شهروندان شده و به هيچ عنوان مورد تاييد دامپزشکي استان نيست و تکذيب مي شود.

دکتر جواد اعلمي با ذکر اين مطلب تاکيد کرد: کليه دام هاي کشتاري وارده به موسسه صنعتي گوشت مشهد و ديگر کشتارگاه هاي تحت نظارت بهداشتي دامپزشکي مورد معاينه کامل ودقيق قبل، حين و بعد از کشتار قرار گرفته و در صورت احراز نشدن سلامت آن ها از چرخه مصرف خوراک انساني حذف مي شوند. وي گفت: گوشت قرمز استحصالي در موسسه صنعتي گوشت مشهد بعد از بازرسي بهداشتي کارشناسان دامپزشکي علاوه بر ممهور شدن به مهر دامپزشکي با "ليبل" نشانه گذاري مي شود که اين موضوع مي تواند عامل اطمينان بخش ديگري براي شهروندان باشد.

گفت و گوي مفصلي درباره چگونگي تامين سلامت گوشت فردا تقديم حضور خواهد شد.

نظرات بینندگان