arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۲۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۹ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۰

جنجال بر سر تولد ۶۰ سالگی اوباما

باراک اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در آستانه برگزاری جشن تولد ۶۰ سالگی خود قرار دارد، اما برگزاری این مراسم که مهمانان پرشماری نیز دارد، مورد انتقاد بسیاری از رسانه ها و احزاب سیاسی قرار گرفته است، منتقدان معتقدند برگزاری یک مراسم چند صد نفری در دوران اوج شیوع سویه دلتای کرونا اشتباه است و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی را رواج می دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باراک اوباما رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در آستانه برگزاری جشن تولد ۶۰ سالگی خود قرار دارد، اما برگزاری این مراسم که مهمانان پرشماری نیز دارد، مورد انتقاد بسیاری از رسانه ها و احزاب سیاسی قرار گرفته است، منتقدان معتقدند برگزاری یک مراسم چند صد نفری در دوران اوج شیوع سویه دلتای کرونا اشتباه است و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی را رواج می دهد.

 

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از نیویورک پست، باراک اوباما با تلاش برای دعوت کردن نزدیک به ۷۰۰ نفر به مراسم شصتمین سالگرد تولدش در مارتا واینارد، یک کابوس را برای منتقدانش ایجاد کرده است، جورج کلونی، استیون اسپیلبرگ و اوپرا وینفری از جمله ۴۷۵ مهمان مشهوری هستند که انتظار می‌رود در کنار حدود ۲۰۰ مهمان دیگر در این مراسم حضور داشته باشند.

در حالی که دموکرات‌ها به فکر قرنطینه بیشتر هستند، و مردم را به ماسک زدن تشویق می‌کنند، اوباما به عنوان یک چهره سرشناس دموکرات، میزبان بیش از ۵۰۰ چهره سرشناس در عمارت مارتاس واینارد خود است. شاید اگر چهره‌های سرشناس حزب مخالف چنین کاری را انجام می‌دادند با واکنش‌های شدیدالحنی از سوی دموکرات‌ها مواجه می‌شدند.


یک نماینده لیبرال، نیکول مالیاتاکیس (R-Staten Island) به نیویورک پست  گفت که برای دموکرات‌هایی مانند اوباما یک استاندارد دوگانه وجود دارد و جمهوری خواهان برجسته به دلیل برگزاری چنین رویدادی حتما مورد شماتت قرار خواهند گرفت.

وی افزود: "درست مانند پرزیدنت اوباما، هر آمریکایی باید حق داشته باشد که بدون دستورات و مداخلات خودسرانه دولت، نقاط عطف خود را جشن بگیرد. همه می‌دانیم که اگر این رئیس جمهور ترامپ بود که چنین ضیافتی برپا می‌کرد، چپ‌ها فریاد انتقاد سر می‌دادند. "

نماینده اندی بیگز نیز در توییتی نوشت: "فقط تصور کنید این مهمانی برای ترامپ بود. " جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید، روز دوشنبه تحت فشار عظیم قرار گرفت و در پاسخ به این سوال که آیا اوباما با برگزاری یک جشن بزرگ تولد با صد‌ها نفر مثال نادرستی در مورد جدی بودن بیماری کرونا  ارائه می‌دهد یا خیر، گفت که محل برگزاری در منطقه‌ای است که توسط سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، امن  طبقه بندی شده و دارای سطح خطر انتقال ویروس در حد  متوسط ​​است (هرچند شیوع ویروس نوع دلتا شدیدتر است.)

ماجرای دهن کجی باراک اوباما

ساکی در جلسه مطبوعاتی روزانه خود به خبرنگاران گفت: "ابتدا توجه داشته باشم که رئیس جمهور سابق، باراک اوباما حامی بزرگ افراد واکسینه شده بود. این رویداد، طبق همه گزارش‌های عمومی، در خارج از منزل و در منطقه‌ای معتدل است. اما علاوه بر این، الزامات آزمایش و سایر مراحل مورد نیاز آن‌ها نیز وجود دارد؛ که مطمئنم برگزار کنندگان می‌توانند جزئیات بیشتری را برای شما شرح دهند. "

یکی از خبرنگاران منتقد پرسید: "فرص کنیم شما مهمانان را مجبور کردید واکسن بزنند، اما حتی افراد واکسینه شده هنوز می‌توانند این نوع ویروس دلتا را در سراسر جهان پخش کنند، بنابراین نگرانی وجود دارد که این مراسم جشن تولد اوباما تبدیل به  یک رویداد فوق العاده خطرناک و پخش کننده ویروس شود؟ "

پساکی گفت: "راهنمای [CDC]درباره این شرایط اینگونه است که مردم هنگام حضور در محیط‌های عمومی چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند. "

خبرنگار باز هم پرسید: "بنابراین افرادی که این مراسم را در خانه تماشا می‌کنند و می‌بینند، خوب، پس پرزیدنت اوباما می‌تواند با چند صد نفر مهمانی داشته باشد و بد نیست خودشان هم مهمانی برگزار کنند حق دارند دیگر، نه؟! "


ساکی گفت: "خوب، ما مطمئناً به همه توصیه می‌کنیم از دستورالعمل‌های بهداشت عمومی پیروی کنند، زیرا من می‌دانم که رئیس جمهور سابق، که مدافع بزرگ واکسیناسیون است، و از دستورالعمل‌های متخصصان بهداشت عمومی پیروی می‌کند، مطمئناً برای خودش نیز از دستورات تبعیت می‌کند. "


طی هفته گذشته با توجه به شیوع سویه دلتای کرونا،   سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده از فرمانداران ایالت‌ها خواست تا در مناطق دارای نرخ "قابل توجه" یا "زیاد" انتقال کرونا دستورات شدید پیشگیری مانند الزام استفاده از  ماسک را بازخوانی کنند. اگرچه CDC هنوز قوانین جدیدی را علیه تجمعات بزرگ در فضای باز یا محدودیت در سفر‌های داخلی تصویب نکرده است، بایدن رئیس جمهور فعلی ایالات متحده، روز جمعه به خبرنگاران گفت که ممکن است ممنوعیت‌های بیشتری در راه باشد.

باراک اوباما

یکی از کارکنان شرکت کننده در تدارکات مراسم تولد اوباما به نیویورک پست  گفت: "تدارکات برای مهمانی اوباما که در املاک ۱۲ میلیون دلاری وی به مساحت ۳۰ هکتار در فضای باز قرار دارد یک کابوس است. جشن تولدش دیوانه کننده و  "شگفت انگیز و حتی یک کابوس است، به ویژه به دلیل کمبود نیروی کار (به دلیل ویروس کرونا). او به چه فکر می‌کند؟ "

یک منبع  نزدیک به حزب دموکرات به نیویورک پست  گفت که رئیس جمهور سابق آمریکا  یک پزشک را به عنوان "هماهنگ کننده سلامت مراسم" استخدام کرده است و همه شرکت کنندگان باید نتایج آزمایش منفی را در یک بازه زمانی مشخص ارسال کنند.

نظرات بینندگان