arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۶ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱

زیان اقتصاد دوبی از تحریم ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک مقام اماراتی با اذعان به زیان اقتصادی امیرنشین دوبی از تحریم های غرب علیه ایران در عین حال مدعی شد این زیان کم بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، رئیس شورای مشورتی دولت امارات اذعان کرد اقتصاد دوبی از تحریم ها علیه ایران زیان دیده است. وی در عین حال مدعی شد این زیان کم بوده است.

هانی الحملی گفت: «میزان تاثیر تحریم ها در زمینه تجارت همچنان پایین است، اما ما از نزدیک اعداد و ارقام را دنبال می کنیم و اینکه (تحریم ها) چگونه در کوتاه مدت و دراز مدت تاثیر گذار خواهد بود.» وی که در حاشیه کنفرانس ورشکستگی و نوسازی مالی با خبرنگاران سخن می گفت، اظهار داشت: «اعداد و ارقام مربوط به مبادلات تجاری را به یاد ندارم.»

مبادلات تجاری خارجی دوبی در سال 2011، با ثبت رکوردی جدید، حدود 22 درصد افزایش یافت که ناشی از روابط تجاری قدرتمند دوبی با آسیا است که به منظور جبران تاثیرات تحریم ها علیه ایران انجام گرفته است. ایران از شرکای تجاری سنتی دوبی محسوب می شود.

رئیس گمرک دوبی ماه گذشته گفته بود که معتقد است تحریم ها علیه ایران و نشانه های کاهش رشد اقتصادی در اقتصاد های در حال ظهور نظیر چین، تاثیر قابل توجهی بر مبادلات تجاری نخواهد گذاشت.

صادرات مجدد مستقیم دوبی به ایران سال گذشته با 29 درصد رشد، به 31 میلیارد درهم (8.4 میلیارد دلار) رسید که سریعترین نرخ رشد در طی 5 سال گذشته محسوب می شود. با این وجود، آمارها حکایت از کاهش قابل توجه صادرات به ایران در سه ماهه پایانی سال 2011 دارد.

بر اساس این گزارش، حجم کل مبادلات تجاری امارات با ایران در سال 2011، در حد 36 میلیارد درهم باقی ماند.

صندوق بین المللی پول در ماه می 2011 اعلام کرد که تحریم ها علیه تهران در آن زمان، می تواند موجب کاهش سالیانه 0.2 تا 0.7 درصدی تولید ناخالص داخلی امارات شود. مقامات دولتی امارات در ماه فوریه اعلام کردند، دوبی که به تنهایی یک سوم تولید ناخالص داخلی امارات را بر عهده دارد، امسال قصد دارد رشد اقتصادی خود را به 4.5 درصد برساند، که بالاتر از میزان رشد اقتصادی تخمینی 3 درصدی سال 2011 محسوب می شود.
نظرات بینندگان