arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۱۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۰ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

روسیه: پایگاههای ما در آسیای میانه در صورت تجاوز از سوی افغانستان وارد عمل می شوند

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه گفت: پایگاه‌های نظامی ما در تاجیکستان و قرقیزستان درصورت تجاوز از سوی افغانستان وارد عمل می‌شوند. وی افزود: پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان به اندازه کافی توانمند است و بدیهی است در صورت نیاز و در صورت تجاوز برای دفاع از مرز‌های پیمان امنیت جمعی بکار گرفته خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا : سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه گفت: پایگاه های نظامی ما در تاجیکستان و قرقیزستان درصورت تجاوز از سوی افغانستان وارد عمل می شوند.

به گزارش تاس، شایگو روز پنجشنبه در دیدار با جمعی از شخصیت های عملی منطقه سیبری روسیه گفت: پایگاه های نظامی روسیه در تاجیکستان و قرقیزستان برای دفاع از مرزهای کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در صورت اقدامات خصمانه از افغانستان وارد عمل خواهند.

وی افزود: پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان به اندازه کافی توانمند است و بدیهی است در صورت نیاز و در صورت تجاوز برای دفاع از مرزهای پیمان امنیت جمعی بکار گرفته خواهد شد. این وضع شامل پایگاه نظامی روسیه در قرقیزستان هم می شود.

پایگاه نظامی ۲۰۱ روسیه در دوشنبه پایتخت تاجیکستان قرار گرفته و در ان نیروهای نظامی پیاده و نیز واحدهای زرهی و موتوریزه مستقر شده اند.

روسیه در پایگاه هوایی کانت در حومه بیشکک پایتخت قرقیزستان هم یک اسکادران هواپیماهای نظامی مستقر کرده است.

وزیر دفاع روسیه گفت: کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی ازنظر ابعاد و توانمندی دفاعی با روسیه قابل مقایسه نیستند و نیاز به کمک برای دقاع دربرابر تهدیدات از افغانستان دارند و این مساله به امنیت روسیه هم ارتباط دارد.

شایگو در مورد هزینه های کمک روسیه برای تامین امنیت کشورهای همجوار افغانستان در اسیای مرکزی هم گفت که زمانی که چنین مسائلی حل می شود نباید در مورد این چنین هزینه ها فکر کرد.

به گفته وی روسیه و تاجیکستان برنامه مشترک تجدید تسلیحات ارتش این کشور را اجرا می کنند و همینک نوبت تقویت نیروی مرزبانی تاجیکستان رسیده است.

بخش اصلی نیروهای شرکت کننده ازطرف روسیه در این رزمایش، از پرسنل پایگاه نظامی ۲۰۱ روسیه در تاجیکستان تشکیل خواهد شد.

در هفته‌های اخیر، جنگ داخلی در افغانستان با تشدید حملات گروه «طالبان» به مناطق تحت کنترل حکومت این کشور تشدید شده و اوضاع افغانستان را ناامن‌تر کرده است.

نظرات بینندگان