arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۸ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

با سه پاتوق برای گشت و گذار در نیاوران آشنا شوید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با سه پاتوق برای گشت و گذار در نیاوران آشنا شوید

پارک‏‌ها و بوستان‌‏ها از جمله مهم‌ترین مکان‏‌های تفریحی و گردشی، درون شهرها هستند و نزدیکی محل سکونت به یک پارک خوب با امکانات ورزشی و تفریحی می‌تواند از مزایای یک خانه خوب و کامل باشد. خوشبختانه در بسیاری از محله‌‏های تهران پارک‌های کوچک و بزرگی هستند که این ویژگی را به خانه‌های آن محله‌ها اضافه می‌کنند.

محله نیاوران جز آن دسته محله‏‌هایی است که پارک‏‌ها و بوستان‌‏های فراوانی دارد. در این مطلب سعی داریم شما را با سه مکان تفریحی خنک، زیبا و نام ‏آشنا در منطقه نیاوران؛ به نام «پارک نیاوران، پارک جمشیدیه و بوستان نیلوفر» آشنا کنیم. تفریحگاه‏‌هایی آرام و دلنشین که فضایی سرسبز، آب و هوای مطلوب و امکانات تفریحی مناسبی دارند. این سه پارک مشهور، در حوالی محله نیاوران قرار گرفته‏‌اند. برای آگاهی از حدود قیمت رهن واجاره خانه‌های محله نیاوران در اینجا کلیک کنید و به سایت‏‌هایی مشابهی چون، دونبش، کیلید و شیپور، سری بزنید.

 محله نیاوران

محله نیاوران یکی از مدرن‌‏ترین مناطق بالاشهر پایتخت است. نام پیشین این محله «نی آوران» بوده زیرا دوران قدیم در این منطقه نیزارهایی کشت می‌‏شد و مردم برای جمع‌‏آوری نیزار به این منطقه می‌‏آمدند. نام این محله با گذشت زمان به ( نیاوران) تغییر کرد. محله نیاوران به دلیل قرارگیری در شمالی‌‏ترین نقطه شهر، آب و هوای خنک و تمیزی دارد. محله نیاوران از امکانات رفاهی بالایی نظیر، مراکز درمانی، مراکز آموزشی، اماکن ورزشی، مراکز گردشگری و تفریحی برخوردار است. منطقه نیاوران علاوه بر داشتن ساختمان‌‏های لوکس و مدرن، پارک‌‏ها و بوستان‏‌های جذاب و تماشایی دارد. در ادامه به معرفی آن‏‌ها می‌‏پردازیم.

پارک نیاوران

یکی از پارک‌‏های باصفای شهر تهران، پارک نیاوران است. پارک نیاوران در روزهای گرم و آخر هفته‏‌ها، پاتوق جمع کثیری از خانواده‌‏ها می‌‏شود. این پارک در منطقه خوش آب و هوای نیاوران و جهت شمال شرق تهران واقع شده است. پارک نیاوران یکی از قدیمی‌‏ترین بوستان‌‏های محله نیاوران محسوب می‌‏شود که در دوره پهلوی دوم و سال ۱۳۴۸ ساخته شده. این پارک دارای دو درب شمالی و جنوبی است که رو به خیابان پاسداران قرار دارد. ورودی دیگر پارک درب غربی آن است. اگر از سمت درب غربی وارد پارک شده‏ باشید مطمئنا درخت تنومندی را مشاهده خواهید کرد. این درخت تنومند، پلاک بوستان نیاوران به شمار می‌‏اید.

وجود آب‌‏نماها و حوض‌‏های بزرگ، چشم‌‏انداز خوبی را در پارک نیاوران به وجود آورده است. در سال‌‏های گذشته برای آبیاری پارک و پرکردن استخرهای این مجموعه از آب تهران استفاده می‏‌کردند. اما از سال ۱۳۷۹ برای صرفه‏‌جویی در آب‏‌های مصرفی، از آب قنات استفاده می‌‏کنند.

یکی از جاهای دیدنی پارک نیاوران، دریاچه‌‏ای است که در آن انواع ماهی، مرغابی و لاک‌پشت‏ها زندگی می‌‏کنند. علاوه بر دریاچه در این پارک درخت چناری با قدمت ۱۵۰ سال وجود دارد که یکی از قدیمی‌‏ترین درخت‌‏های چنار پایتخت به شمار می‌‏آید، ارتفاع این چنار ۲۰ متر است. پارک نیاوران پوشش گیاهی متنوعی دارد.

امکانات پارک نیاوران

پارک نیاوران امکانات رفاهی و تفریحی متنوع و جذابی دارد. از جمله امکانات پارک نیاوران، می‌‏توان به؛ کتابخانه، آمفی تئاتر، مجموعه ورزشی شهدای نیاوران، باشگاه تیراندازی آریا، نمازخانه، زمین بازی کودکان، فضایی دلنشین، چهار استخر بزرگ و... اشاره کرد.

دسترسی به پارک نیاوران

پارک نیاوران دسترسی آسانی به مترو دارد. اگر قصد رفتن به پارک نیاوران را دارید، می‌‏توانید از خط یک مترو استفاده کنید. به سمت ایستگاه تجریش رفته و از آنجا خارج شوید و از آن جا طی پیاده‌‏روی کوتاه خود را به میدان قدس رسانده و در آنجا تاکسی‏‌هایی وجود دارند که شما را به سوی پارک نیاوران می‌‏برند.

روش دیگر استفاده از اتوبوس‌‏های تندرو مسیر راه‌‏آهن- تجریش است. بعد از اینکه در میدان تجریش از اتوبوس خارج شدید. می‌‏توانید به وسیله تاکسی خود را به پارک نیاوران برسانید.

پارک جمشیدیه

با سه پاتوق برای گشت و گذار در نیاوران آشنا شوید

پارک جمشیدیه در منطقه ۱ و ناحیه ۴ شهرداری تهران و در بخشی از زمین‏‌های باغ‏‌های دَوَلو واقع‏ شده است. این منطقه در دوران‌‏های گذشته به خاندان دولو و فردی به نام جمشید دولو تعلق داشت. خاندان دولو، خاندانی بودند که در دوره قاجار مالک این باغ بوده‌اند. امروزه به این بوستان، «پارک جمشیدیه» می‌‏گویند. پارک جمشیدیه با وسعتی حدودا ۱۰ هکتار در شمال تهران قرار دارد. این پارک توانسته با فراهم کردن امکانات رفاهی و تفریحی، به تفرجگاهی بکر و دلنشین برای پایتخت‌‏نشینان تبدیل شود.

به دلیل وجود انبوهی از پوشش گیاهی و درختان تنومند، این پارک به ریه‌‏های شهر معروف شده است. اگر تا به حال گذرتان به پارک جمشیدیه افتاده باشد، حتما هجوم هوای پاک و دلپذیر آن را تجربه کرده‏‌اید. اینجا بهشت منطقه نیاوران است، پارک جمشیدیه عاری از هرگونه دود و دم و آلودگی بوده و با قدم زدن در پارک، هوای پاک و تمیز را وارد ریه‏‌هایتان می‌‏کنید. در این پارک تا چشم کار می‌‏کند، درخت و گل و پرنده است که با صدای آبشار در هم تنیده‌‏اند. از دیدنی‌‏های پارک جمشیدیه می‌‏توان؛ آمفی تئاتر، دریاچه، بوستان سنگی جمشیدیه و نمایشگاه‌‏های موقت و دوره‌ای را نام برد.

دسترسی به پارک جمشیدیه

برای رفتن به پارک جمشیدیه ابتدا باید از طریق مترو خط ۱ به ایستگاه تجریش بروید و پس از خروج از ایستگاه تجریش، طی پیاده‌روی کوتاهی خود را به  میدان تجریش برسانید، در میدان تجریش نیز می‌‏توانید با استفاده از تاکسی‏‌هایی که از سمت میدان قدس به پارک جمشیدیه می‌‏روند، به پارک بروید. اگر ساکن نیاوران هستید، می‌‏توانید از طریق خیابان‌‏های فیضیه و امیدوار به پارک جمشیدیه دسترسی پیدا کنید.

 بوستان نیلوفر

بوستان نیلوفر، منطقه درختکاری و محوطه‌سازی شده‌ای که در امتداد دامنه شیب‌دار کوه خشکچال (میان دارآباد و جمشیدیه) قرار  گرفته است‌. این بوستان چشم‌اندازی کوهستانی و مسیرهای سنگ‌فرش شده‌ای دارد. در هنگام رفتن به بوستان نیلوفر، پوشیدن کفش‌های مناسب را فراموش نکنید، زیرا یکی از مهم‌ترین تفریحات این بوستان، کوه‌نوری و پیاده‌روی است.

آدرس و دسترسی به بوستان نیلوفر

بوستان نیلوفر در محله کاشانک، میدان شهید باهنر، خیابان پورابتهاج، انتهای خیابان صبوری، قرار دارد. دسترسی به بوستان نیلوفر، بسیار راحت است. نزدیک‌ترین اتوبوس به بوستان نیلوفر، ایستگاه اتوبوس رشید و نزدیک‌ترین مترو به این محدوده، ایستگاه مترو شهید باقری می‌باشد.

نظرات بینندگان