arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۴ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

راز هاي باغ وحش خانگي درمرکز پايتخت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : باغ وحش خانگي يک زن تنها در ساختمان سه طبقه اش همسايه هايش در محله اي از مرکز پايتخت را به دردسر انداخته است.
     سروصدا و بوي بد حيوانات خانگي اين زن با اعتراض بسياري از همسايه ها مواجه شده اما وي خونسردانه اعتنايي به آنان نکرده است.
     خانه اي که در آن کلي سگ و گربه همراه با يک پيرزن زندگي کنند را نمي توان به راحتي در هر جايي از شهر آن هم تهران پيدا کرد، اما يکي از اين خانه ها در خيابان ملک چنين شرايطي دارد و پيرزني با نگهداري کلي حيوان، همسايه ها را حسابي کلافه کرده است.
     داستان اين خانه بزرگ و عجيب به اينجا ختم نمي شود و هر چند وقت يک بار ماجراي تازه اي در آن رخ مي دهد، به طور مثال هفته گذشته اهالي محل با ديدن دودي که از پنجره طبقه سوم خانه اين زن خارج مي شد با آتش نشاني تماس گرفتند اما زماني که آتش نشانان در محل حاضر شدند اين زن در خانه را به رويشان باز نکرد.
     از آنجا که پيرزن در خانه بزرگ 3 طبقه اش تنها زندگي مي کند تلاش ماموران آتش نشاني براي ورود به خانه و پيدا کردن منبع دود به جايي نرسيد و آنها هم بدون اين که عملياتي انجام دهند به پايگاه خود بازگشتند. اين در حالي بود که بوي سوختگي وحشتناکي کل محل را پر کرده بود و کاري از دست کسي برنمي آمد. همسايه هاي اين زن که همگي از سروصدا و مشکلات گاه و بي گاه اين خانه ناراضي هستند تا به حال چند بار به کلانتري مراجعه کرده اند اما پاسخي جز اين نگرفته اند؛ «تا زماني که به دادسرا مراجعه نکنند اجازه برخورد با اين صاحبخانه مرموز وجود ندارد.» آنها هم که هر کدام درگير زندگي خودشان هستند زمان رفتن به دادسرا و پيگيري شکايت را ندارند.
     همسايه ديوار به ديوار اين خانه که همه تلاشش را به کار مي برد تا ماموران آتش نشاني را براي ورود به خانه راضي کند به خبرنگار شوک گفت: اين پيرزن تنها در خانه به اين بزرگي زندگي مي کند و رفت و آمدي هم ندارد، فقط هميشه صداي کلي حيوان مانند سگ و گربه از خانه اش شنيده مي شود که همه ما را کلافه کرده است.
     وي ادامه مي دهد: مزاحمت ها فقط مربوط به حيوانات نيست، هر چند وقت يک بار حوادثي مانند همين سوختگي امروز تکرار مي شود. انگار که هر وقت يکي از حيواناتش مي ميرد آن حيوان را مي پزد تا بقيه حيوانات آن را بخورند يا جنازه اش را مي سوزاند که بوي بدش تا مدت ها همه را آزار مي دهد. وقتي هم که آتش نشاني و پليس را خبر مي کنيم به آنها اجازه نمي دهد وارد خانه شوند.
     محمدحسين شاملو، قاضي بازنشسته دادگاه کيفري استان تهران در اين رابطه به خبرنگار شوک گفت: براساس قانون بدون مجوز قضايي هيچ کس حق ورود به حريم خصوصي ديگران را ندارد و تنها موارد خاصي هستند که قانون اجازه چنين کاري را مي دهد اما اين مورد جزو اين موارد نيست.
     وي ادامه داد: بايد شکايت يک فرد ذي نفع از اين زن در مراجع قضايي ثبت شده و به شعبه بازپرسي ارجاع داده شود تا قاضي اين مزاحمت را احراز کند.
     اين قاضي دادگاه کيفري افزود: زماني که جرم اين زن و ايجاد مزاحمت براي ديگران محرز شود به دادگاه احضار مي شود و آن زمان است که دادسرا مي تواند اقدام هاي لازم را انجام دهد.
     اما جدا از اين اقدام هاي قانوني که در اين زمينه مي توان انجام داد موارد ديگري هم وجود دارد که مي توان به آنها اشاره کرد. از آنجا که براساس ادعاي همسايه ها در اين خانه اسرارآميز تعداد زيادي حيوان زندگي مي کند که مشخص نيست اهلي هستند يا وحشي، يا اين که در شرايط خوبي نگهداري مي شوند يا خير؟ مي توان پاي سازمان حفاظت محيط زيست را هم به جريان باز کرد. چراکه وظيفه حمايت از حيوانات را برعهده دارد.
     اسماعيل ميران زاده، رئيس يگان حفاظت محيط زيست استان تهران در اين رابطه به خبرنگار شوک گفت: برابر قوانين و مقررات جاري سازمان حفاظت محيط زيست هرگونه خريد و فروش، حمل و عرضه و نگهداري جانوران وحشي بدون کسب مجوز از سازمان حفاظت محيط زيست ممنوع است.
     وي در رابطــه با اين مورد خاص افزود: ما نمي​دانيم که در اين خانه حيوانات خانگي نگهداري مي شود يا وحشي؛ بنابراين بايد با گرفتن مجوز قضايي از محل بازديد کنيم و پس از تنظيم صورتجلسه با حضور مامور کلانتري، مراتب را به اطلاع مراجع قضايي برسانيم.
     ميران زاده ادامه داد: اگر در يک خانه حيواناتي يافت شود که به شکل غيرقانوني و در شرايط بدي نگهداري مي​شوند دادگاه دستور مي دهد که اين حيوانات در اختيار محيط زيست قرار گيرند.
     وي افزود: پس از اين اقدام با نظر مقام قضايي تعيين تکليف مي شود که اين حيوان توانايي و قابليت زندگي در طبيعت را دارد يا بايد در مراکز مجاز محيط زيست نگهداري شود. در ميان نهاد هايي که به نظر مي رسد مي توانند در بررسي اين وضع نقشي داشته باشند، شهرداري هم يکي از گزينه ها است اما يکي از کارشناسان روابط عمومي شهرداري در اين زمينه به خبرنگار شوک گفت: شهرداري در ازاي حيواناتي که در خانه ها نگهداري مي شوند وظيفه اي ندارد و شهرونداني که شاکي هستند بايد اين جريان را از طريق پليس 110 پيگيري کنند.
     وي ادامه داد: شهرداري تنها در خصوص سگ هاي ولگرد اقدام انجام مي دهد و در مورد حيوانات ديگر هيچ مسئوليتي برعهده ندارد.
     در هر حال خانه هايي مانند خانه مرموز اين پيرزن در شهر کم نيستند و شايد زماني که قفل در اين خانه ها باز شود با تصويري به مراتب وحشتناک تر از چيزي که تصور مي شود روبه رو شويم. شايد حيوانات در اين خانه ها با وضع وحشتناکي روزگار بگذرانند چراکه اين امر توجيه خوبي براي اين است که صاحب خانه ها مانع ورود کسي به خانه شان مي شوند. بنابراين بهتر است يکي از نهاد هاي مسئول بررسي چنين موقعيت هاي حساسي را برعهده بگيرد تا علاوه بر اين که آرامش افراد سلب نشود حيواناتي که شايد شرايط سختي داشته باشند هم نجات پيدا کنند.
نظرات بینندگان