arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۸ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۰

هیاهوی بسیار برای هیچ؟ / مروری بر حواشی جدید واتس اپ

شرکت فیس بوک می‌گوید پیام‌های واتس اپ را رصد نمی‌کند، اما تحقیقاتی جدید نشان داد که در واقع این کار را می‌کند، اما این رصد اطلاعات تا چه حد خطرناک است و آیا سایر شبکه‌های اجتماعی با خطری مشابه، اطلاعات کاربران را تهدید نمی‌کنند؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شرکت فیس بوک می‌گوید پیام‌های واتس اپ را رصد نمی‌کند، اما تحقیقاتی جدید نشان داد که در واقع این کار را می‌کند، اما این رصد اطلاعات تا چه حد خطرناک است و آیا سایر شبکه‌های اجتماعی با خطری مشابه، اطلاعات کاربران را تهدید نمی‌کنند؟

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از بیزینس اینسایدر، سرویس پیام رسانی متعلق به فیس بوک، واتس اپ حریم خصوصی را به عنوان ویژگی اصلی خود اعلام می‌کند.

فیس بوک بار‌ها گفته است که پیام‌های ارسال شده بین کاربران را نمی‌خواند، اما تحقیقات جدید نشان داد که فیس بوک از تیم‌های وسیعی از ناظران واتس اپ استفاده می‌کند که پیام‌ها را می‌خوانند.

اگرچه فیس بوک می‌گوید نمی‌تواند پیام‌های ارسال شده بین کاربران را بخواند. گفته می‌شود که فیس بوک به تیم‌های پیمانکار در سراسر جهان پول می‌دهد تا پیام‌های واتس اپ را بخوانند و محتوای موجود در آن را تعدیل کنند (پیام‌های ظاهرا خصوصی آن‌ها را بخوانند و تعدیل کنند).

همانطور که تحقیقات جدید ProPublica نشان می‌دهد، فیس بوک از "بیش از ۱۰۰۰ کارگر قراردادی که ساختمان‌های اداری در آستین، تگزاس، دوبلین و سنگاپور را پر می‌کنند، استفاده می‌کند، جایی که میلیون‌ها قطعه محتوای کاربران را بررسی می‌کند. "

گفته می‌شود آن دسته از پیمانکاران، که فیس بوک آن‌ها را تایید می‌کند، روز‌های خود را در جستجوی محتوا‌هایی می‌گذرانند که کاربران واتس اپ و الگوریتم‌های خود سرویس واتس اپ، پرچم گذاری می‌کنند. یک نماینده فیس بوک به اینسایدر گفت که به کاربران امکان می‌دهد سوءاستفاده را گزارش دهند و سپس این گزارشات توسط پیمانکاران بررسی می‌شود. طبق سوالات متداول واتس اپ، هنگامی که یک کاربر سوءاستفاده را گزارش می‌کند، جدیدترین پیام‌هایی که توسط کاربر یا گروه گزارش شده به کاربران ارسال می‌شود.

 واتس اپ

اما به گفته مقامات فیس بوک، فیس بوک هنوز قادر به گوش دادن به تماس‌های شخصی یا خواندن پیام‌های ارسال شده از طریق واتس اپ نیست، زیرا این سرویس از رمزگذاری استفاده می‌کند.

گفته می‌شود که سیستم حریم خصوصی واتس اپ بر اساس "end-to-end" رمزگذاری شده است، به این معنی که پیام‌ها قبل از ارسال درهم پیچیده شده و تنها زمانی که توسط کاربر مورد نظر دریافت می‌شوند، غیرقابل تنظیم می‌شوند. اما هنگامی که یک کاربر سوءاستفاده را گزارش می‌دهد، نسخه‌های رمزگذاری نشده پیام به پیمانکاران تعدیل کننده واتس اپ ارسال می‌شود.

واتس اپ در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرده که: جالب است بدانید واتس اپ روزانه، از بیش از ۱۰۰ میلیارد پیام با رمزگذاری سرتاسری برای کمک به افراد در برقراری ارتباط ایمن محافظت می‌کند. ما خدمات خود را به گونه‌ای ایجاد کرده ایم که داده‌های جمع آوری شده را محدود کرده و در عین حال توانایی جلوگیری از هرزنامه‌ها، بررسی تهدید‌ها و سایر موارد مهم امنیتی را داریم. ما برای تیم اعتماد و ایمنی خود که به طور خستگی ناپذیری تلاش می‌کنند تا بیش از دو میلیارد کاربر را قادر به برقراری ارتباط خصوصی کنند، ارزش قائل هستیم. "

پس از انتشار این بیانیه، سخنگوی واتس اپ در فیس بوک بیانیه دیگری ارسال کرد که به طور خاص به تحقیقات پرداخته است. "در واتس  راهی برای گزارش هرزنامه یا سوء استفاده از افراد فراهم می‌شود، که شامل به اشتراک گذاری جدیدترین پیام‌ها در چت است. این ویژگی برای جلوگیری از بدترین سوء استفاده‌ها در اینترنت مهم است. ما با این ایده که پذیرفتن گزارش‌هایی که کاربر برای ما انتخاب می‌کند با رمزگذاری سرتاسری ناسازگار است، کاملاً مخالفیم. "

نظرات بینندگان