arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۷۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۰

مصرف لبنیات در پاندمی کرونا، خوب یا بد؟

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به آثار تغذیه مناسب در تقویت سیستم ایمنی بدن، گفت: نخستین آیتم برای تغذیه مناسب، دریافت انرژی مناسب است؛ در صورت دریافت انرژی پایین‌تر از حد مجاز یعنی کمتر از ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ کالری در روز، احتمال تضعیف سیستم ایمنی وجود دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به آثار تغذیه مناسب در تقویت سیستم ایمنی بدن، گفت: نخستین آیتم برای تغذیه مناسب، دریافت انرژی مناسب است؛ در صورت دریافت انرژی پایین‌تر از حد مجاز یعنی کمتر از ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ کالری در روز، احتمال تضعیف سیستم ایمنی وجود دارد.

دکتر مجید محمدشاهی با اشاره به نقش تغذیه در دوران کرونا اظهار کرد: سیستم ایمنی تحت تاثیر تغذیه و رفتارهای روزمره قرار می‌گیرد اما این تغییرات، سریع و حاد نیستند بنابراین برای تغییر سیستم ایمنی به مدت زمان زیادی نیاز است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: به منظور تغییر سیستم ایمنی بدن با تغذیه، باید یک سری اصول تغذیه در درازمدت رعایت شوند. در سبک زندگی سه اصل کلی شامل خواب مناسب، ورزش و رعایت نکات تغذیه‌ای باید مد نظر قرار بگیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: نخستین آیتم برای تغذیه مناسب، دریافت انرژی مناسب است؛ در صورت دریافت انرژی پایین‌تر از حد مجاز یعنی کمتر از ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ کالری در روز، احتمال تضعیف سیستم ایمنی وجود دارد.

وی افزود: مردم تصور نکنند هر چه غذای بیشتری مصرف و کالری بیشتری دریافت کنند، سیستم ایمنی قوی‌تری خواهند داشت بلکه چنین کاری می‌تواند موجب چاقی شود و چاقی نیز سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند.

محمدشاهی بیان کرد: پس از دریافت انرژی، مرحله دریافت پروتئین‌ها قرار دارد؛ در برنامه غذایی باید انواع مختلف پروتئین‌ها از منابع حیوانی و گیاهی وجود داشته باشد.

وی در خصوص چگونگی استفاده از چربی‌ها، عنوان کرد: استفاده نکردن از روغن یا داشتن رژیم غذایی بدون روغن، می‌تواند نقش بدی بر سیستم ایمنی داشته باشد. بسیاری از روغن‌ها از جمله روغن کنجد، کلزا، دانه آفتاب‌گردان و سویا در تقویت سیستم ایمنی نقش موثری دارند بنابراین بهتر است مخلوطی از روغن‌ها در برنامه غذایی گنجانده شود. البته روغن‌های حیوانی یا جامد می‌توانند در دمای محیط برای سیستم ایمنی مضر باشند و باید از برنامه غذایی حذف شوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: استفاده از قندهای ساده، شیرینی‌ها و آبمیوه‌های صنعتی نیز می‌تواند آثار بدی بر سیستم ایمنی بدن داشته باشد و باید از برنامه غذایی حذف شوند اما باید نان، برنج و غلات به صورت کامل دریافت شود.

وی ادامه داد: مصرف متعادل انواع سبزیجات نیز موجب می‌شود تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی که روی سیستم ایمنی نقش موثری دارند، دریافت شود.

محمدشاهی با بیان اینکه با دریافت به اندازه و کافی لبنیات، ویتامین D مورد نیاز بدن دریافت می‌شود، گفت: در ابتدای شیوع کرونا این فرضیه مطرح شد که با توجه به اینکه کرونا شبیه آنفلوآنزا است و قبلا در فصل ‌ای سرد سال این بیماری وجود داشت، احتمالا غذاهای طبع سرد می‌توانند موجب بدتر شدن بیماری شوند اما با گذر زمان متوجه شدیم که این بیماری در همه فصل‌ها وجود دارد بنابراین این فرضیه که مصرف لبنیات می‌تواند منجر به بدتر شدن بیماری‌هایی شود که در فصل‌های سرد شیوع پیدا می‌کنند، رد شده است.

وی افزود: مصرف لبنیات در تقویت سیستم ایمنی بسیار نقش دارد و حذف آن می‌تواند عوارض جدی از جمله پوکی استخوان و نقص رشد کودکان را در پی داشته باشد بنابراین باید انواع مختلفی از لبنیات در برنامه غذایی گنجانده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به چگونگی تغذیه مبتلایان به کرونا گفت: پس از ابتلا به کرونا، بر اساس عوارض بیماری تغذیه متفاوت است. در حال حاضر اغلب عوارض در مبتلایان به کرونا گوارشی است بنابراین افرادی که دچار اسهال می‌شوند باید برای کاهش این عارضهف مایعات مصرف کنند.

وی افزود: بسیاری از مبتلایان به کرونا برای تامین مایعات از شربت‌ها که قندهای مصنوعی دارند استفاده می‌کنند و این کار عارضه اسهال را بدتر و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند. در این شرایط باید از سوپ و آش استفاده شود تا علاوه بر دریافت مایعات، انواع مواد معدنی، پروتئین‌ها و ویتامین‌ها نیز مصرف شود. از طرفی نیز داغ بودن این مواد غذایی می‌تواند مقداری سیستم تنفسی را بهبود ببخشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: توصیه می‌شود در سوپ یا آش، مقدار قابل توجهی روغن گیاهی استفاده شود؛ استفاده از این روغن‌ها موجب بهبود کارکرد سیستم تنفسی می‌شود البته نباید در مصرف روغن زیاده‌روی شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه یکی از عوارض ابتلا به کرونا کم اشتهایی است، در این دوران باید به تمایلات افراد توجه شود اما نباید از غذاهای مضر و فست‌فودها استفاده کرد.

ایسنا

نظرات بینندگان