arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۷۵۷۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۱ - ۲۳ شهريور ۱۴۰۰

آشنایی با بهترین روتین خانگی برای مراقبت از موهای خشک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آشنایی با بهترین روتین خانگی برای مراقبت از موهای خشک

موهای خشک اگرچه برای کسانی که موهای چرب دارند شبیه یک رویا است اما تنها کسانی که موهایی خشک دارند از مشکلات آن با خبر هستند و سختی های داشتن موی خشک را تحمل می­کنند. موی خشک اگر بدتر از موی چرب نباشد بهتر هم نیست.  داشتن موهای چرب برای این آزاردهنده است که دائم باید آن را بشویید و دائما به خراب شدن حالت موهایتان به خاطر چرب شدن فکر کنید و حتی گاهی با شوره های سر درگیر باشید. کسانی که موهای خشک دارند بیشتر درگیر این هستند که بعد از حمام چگونه موهایشان را شانه کنند، موهایشان به سختی حالت می­پذیرد و بسیار خشک و آسیب پذیر است. نگهداری و مراقبت از مو برای هر دو نوع سخت است و تنها کسانی که موهایی معمولی دارند بدون مشکل داشتن با موهایشان روزهایشان را طی می­کنند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد روتین مناسب موهای خشک صحبت کنیم. اگر موهایتان خشک است این مقاله مخصوص شماست.

خشکی موی شدید

داشتن احساس خشکی مو شبیه به احساس این می‌ماند که دستمان راه درمیان علف های خشک فرو ببریم. زمانی که موهایمان خشک و شکننده باشد وقتی می­خواهیم از شانه استفاده کنیم احتمالاً مقدار زیادی از مویمان نصف می­شود و یا دچار موخوره شدیدی خواهیم شد. کسانی که خشکی موی شدیدی دارند عموماً این مشکل را به صورت مادرزادی دارا هستند و نمی­توانند برای تغییر جنس موهای شان کاری کنند. موهایی که خشک و آسیب پذیر هستند دارای کوتیکول ضعیفی هستند و یا این لایه در موهای آنها به کمترین میزان خود رسیده است. نبود کوتیکول باعث ‌میشود قشر مو که پروتئین مو می­باشد رطوبت خود را به راحتی از دست بدهد و موها در مقابل عوامل خارجی مانند آب و هوای آلوده و یا اشعه خورشید آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

زمانی که شما بیش از اندازه از سشوار و یا اتوی مو استفاده می­کنید هم ممکن است این لایه محافظ هم تخریب شده و از بین برود و یا حتی زمانی که از رنگ مو استفاده می­کنید این لایه به کلی تخریب می­شود و یا حالتی کشسانی پیدا می­کند. در این حالت کوتیکول از بین می‌رود و مو در معرض آسیب های محیطی قرار می­گیرد و رطوبت آن از بین می­رود. خصوصاً دکلره می تواند بیشترین آسیب را به موهایتان برساند و اگر شما موهای خشکی دارید با دکلره کردن مو برای به وجود  در آوردن رنگ های فانتزی بیشترین آسیب را به تار موهایتان و حتی پوست سر شما می رسانید. شاید تا بحال نمی­دانستید که چربی طبیعی مو به این دلیل ترشح می‌شود که به تار موهایتان برسد و از آنها در مقابل خشکی بیش از حد و عدم داشتن رطوبت محافظت کند. اگر شما عادت به شستشوی مداوم موهایتان دارید باید بدانید که مو پس از مدتی دچار خشکی شدیدی خواهد شد بنابراین باید راهی برای جبران این خشکی مو پیدا کنید.

در ادامه می­خواهیم روتین مناسبی برای موهای خشک به شما ارائه دهیم.

1.روغن تراپی مو

آشنایی با بهترین روتین خانگی برای مراقبت از موهای خشک

بسیار مهم است که قبل از حمام و قبل از اینکه موهای خشک تان را خشک تر کنید از یک روغن مناسب برای موهایتان استفاده کنید. روغن های طبیعی می­توانند بافت تخریب شده موهایتان را تغذیه کنند و باعث شوند موهایتان حالتی صاف و براق داشته باشد. بنابراین سعی کنید همیشه یک ساعت قبل از حمام از روغنهای مناسب برای ماساژ دادن موهایتان استفاده کنید و به خوبی موهایتان را به روغن آغشته کنید. شما می­توانید از روغن هایی مانند روغن نارگیل که می­تواند کوتیکول مو را تغذیه کند استفاده کنید. این روغن علاوه بر این که می­تواند یک لایه محافظ برای موهایتان باشد به دلیل ساختار شیمیایی بلندی که دارد می­تواند جزء قشر مو شود و پروتئین مو را غنی تر کند و همچنین به موهایتان رطوبت و آبرسانی لازم را بدهد. از طرفی روغن آرگان نیز یکی از بهترین روغن هایی است که می­توانید از آن برای تغذیه موهایتان استفاده کنید. این روغن را می­توانید برای بعد از حمام استفاده کنید و زمانی که هنوز موهایتان به میزانی نمدار است آن را روی موهایتان ماساژ دهید. روغن ها می­توانند زیبایی و سلامت موهایتان را به آن بازگردانند.

2.شستشوی درون حمام

کسانی که موهای خشک و آسیب پذیر دارند نمی­توانند از هر شامپویی استفاده کنند و بهترین حالت استفاده از شامپو مخصوص موهای خشک است که از ترکیبات ملایم‌تری تشکیل شده است. همچنین استفاده از انواع نرم کننده های شفاف باعث ­می­شود تا پس از استحمام موهایشان حالت خشک و شکننده نداشته باشد. سعی کنید حتماً از شامپوهای استفاده کنید که درون آنها از سولفات استفاده نشده باشد. شامپوهای حاوی سولفات شامپوهای سنگینی برای موهایتان نخواهند بود و باعث شکننده‌تر شدن آن می‌شوند. شما حتی می‌توانید از شامپوهای بچه که ‏ph خنثی دارند استفاده کنید.

3.نکات پس از حمام

نکته‌ای که بسیار باید به آن توجه کنید این است که شانه کردن موها پس از استحمام باعث تخریب بافت هر تار مو می­شود و تا حد امکان نباید موها را بعد از حمام شانه کنید و اگر شما موهایی نازک داری که به هم گره می­خورند بهتر است قبل از اینکه به حمام بروید موهایتان را به خوبی شانه کنید تا پس از حمام دچار گره نشوید، اما قبل از هر چیز روش صحیح شانه کردن مو را در این مطلب بخوانید. پس از استفاده از سشوار و اتوی مو برای خشک کردن موهایتان بپرهیزید و ترجیحاً بگذارید موهایتان به آرامی و بدون استفاده از این ابزار ها خشک شوند. می‌توانید از یک حوله برای گرفتن آب موهایتان استفاده کنید و هرگز موهایتان را به یکدیگر نمالید.

4.استفاده از کرم و ماسک مو

آشنایی با بهترین روتین خانگی برای مراقبت از موهای خشک

کرم و ماسک مو برای بعد از حمام بسیار ضروری است و مخصوصاً کسانی که موهای آسیب پذیری دارند علاوه بر استفاده از روغن ها باید از ماسک مو و یا کرم موی مناسب موهای خشک استفاده کنند تا موهایشان چند شاخه یا به اصطلاح موخوره نشود.

تمام آنچه گفته شد می­تواند موهای شما را برای چند روز مرطوب و لطیف نگه دارد و اگر این کارها را قبل و پس از حمام انجام ندهید موهایتان خشک و شکننده خواهند شد بنابراین رعایت تمام نکات گفته شده برای شما ضروری است.

دقت داشته باشید که زمانی که شما موهایتان را رنگ کرده اید به خصوص زمانی که از دکلره برای رنگ های فانتزی استفاده کرده‌اید، رنگ مویی که روی موهایتان گذاشته ‌اید باعث آسیب ‌پذیرتر شدن موهایتان می­شود بنابراین برای شما استفاده از نکات بالا بسیار مهم و حیاتی خواهد بود و موهایتان را از آسیب های بعدی حفظ خواهد کرد، همچنین بسیار مهم است که از انواع با کیفیت رنگ مو خریداری و استفاده کنید.

 

نظرات بینندگان