arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۷۷۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۴ شهريور ۱۴۰۰

صبحانه خبری / اول صبح این خبر‌ها را از دست ندهید / سفارش ۱۱۰ میلیون دز واکسن توسط دولت روحانی / دیدار رئیسی و پوتین لغو شد / واکسیناسیون به دهه شصتی‌ها رسید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهم‌ترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

علی باقری جانشین عراقچی شد
با حکم امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه، علی باقری به عنوان معاون سیاسی وزیر خارجه انتخاب شد. همچنین محمد فتحعلی به عنوان معاون اداری و مالی و مهدی صفری به عنوان معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه منصوب شدند.

واکسیناسیون به دهه شصتی‌ها رسید
مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه ای اعلام کرد که از هم‌اکنون تمامی افراد ۴۰ سال به بالا (متولدین ۱۳۶۰ و قبل) در سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir زمان و محل دریافت واکسن را بلافاصله خودشان انتخاب کنند. برای این کار، نیازی به داشتن پرونده بهداشت نیست. هم‌چنین افراد ۳۰ تا ۳۹ سال (متولدین ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۰) که ساکن استانهای آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمان، کرمانشاه، قم و هرمزگان هستند و در پایگاه‌های بهداشت پرونده سلامت دارند می‌توانند از طریق همین سامانه ثبت‌نام کنند.

سفارش ۱۱۰ میلیون دز واکسن توسط دولت روحانی
خبرگزاری فارس نوشته است که واردات ۳۶ میلیون دز واکسن کرونا در هفته‌های اخیر در نتیجه قراردادهای دولت روحانی است از اواسط پاییز ۹۹ که زمزمه‌های صدور مجوز واکسن‌ها قوت گرفت، ایران هم مذاکرات جدی خود را برای خرید واکسن آغاز کرد. ایران تا قبل از ارائه مجوز تولید واکسن داخلی (۲۴ خرداد ۱۴۰۰)، قرارداد خرید حداقل ۱۱۰ میلیون دوز واکسن را بسته بود که قرار بود به تدریج تا پایان پاییز (پایان سال ۲۰۲۱ میلادی) وارد کشور شود.

بالاخره آیفون ۱۳ رونمایی شد
رویداد جدید شرکت اپل برگزار شد و محصولات جدید این شرکت به ویژه خانواده آیفون ۱۳ پس از انتشار شایعات بسیار رونمایی شدند. این گوشی سخت‌ترین محافظ صفحه نمایش را دارد و در ۵ رنگ جدید به بازار عرضه می‌شود. ناچ آن به نسبت نسل‌های قبلی ۲۰ درصد کوچکتر شده است. چینش سخت افزار داخلی این گوشی تغییر کرده و باتری آن بزرگتر شده و صفحه نمایش آن ۲۸ درصد روشن‌تر است. محصول جدید اپل مدل‌های آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی دارد که روشنایی آن ۱۲۰۰ ریت است. در این گوشی از تراشه‌های سری A اپل با مدل تراشه A۱۵ استفاده شده است.

دیدار رئیسی و پوتین لغو شد
"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که در رابطه با ابتلای یکی از اطرافیانش به بیماری کووید-19 مجبور است رژیم قرنطینه را رعایت کند. به این ترتیب دیدار او و رئیسی که قرار بود در تاجیکستان برگزار شود لغو شد.

آخرین آمار کرونا در ایران
بنابر اعلام ۲۳ شهریور وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۲ هزار و ۳۲۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۴۳۶ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵ میلیون و ۳۴۰ هزار و ۶۵۶ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۰۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۱۵ هزار و ۱۶۷ نفر رسید.

واکنش قالیباف به نماینده معترض به توافق ایران و آژانس
نماینده قم در مجلس در تذکر شفاهی خواستار دعوت و توضیح رئیس سازمان انرژی اتمی درخصوص توافق صورت گرفته با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان امیرآبادی تاکید کرد که این موضوع در دستور جلسه نیست و خارج از دستور است و جای مطرح کردن آن در حین بررسی طرح نیست.

 

نظرات بینندگان