arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۰ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۶ شهریور ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر به جلسه سراسرى فرماندهان سپاه رفتيم كه به مناسبت يازدهمين سالگرد تأسيس سه نيرو در سپاه اجتماع دارند. آقاى [سیدیحیی] رحيم صفوى، [فرمانده‌کل سپاه] خوشامد گفت و لوح تقدير داد. من هم صحبت مفصلى درباره شرايط روز و توطئه‌ها نمودم.از نمايشگاهى دربارة باقیمانده اُسراى ما در عراق بازديدكردم. اسنادى نمايش داده بودند كه بيش از سه هزار اسير ايرانى، در عراق است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

پيش از ظهر در منزل، كتابى از شيمون پرز، نخست‌وزير سابق اسرایيل را كه در مورد ضرورت صلح اعراب و اسرایيل نوشته، مطالعه كردم. آب استخر را خالى نمودم و استخر را شستم. آقاى عروج از فرماندهان سپاه آمد. گزارشى از سفر به گامبيا و آذربايجان براى آموزش نظامى از سوى نيروى قدس داد و از وجود افكار گوناگون در سپاه انتقاد داشت؛ براى آموزش، عازم لبنان است و مشورت كرد.

عصر به جلسه سراسرى فرماندهان سپاه رفتيم كه به مناسبت يازدهمين سالگرد تأسيس سه نيرو در سپاه اجتماع دارند. آقاى [سیدیحیی] رحيم صفوى، [فرمانده‌کل سپاه] خوشامد گفت و لوح تقدير داد. من هم صحبت مفصلى درباره شرايط روز و توطئه‌ها نمودم.از نمايشگاهى دربارة باقیمانده اُسراى ما در عراق بازديدكردم. اسنادى نمايش داده بودند كه بيش از سه هزار اسير ايرانى، در عراق است؛ افرادى كه تصويرشان پس از اسارت، از تلويزيون عراق و يا صدايشان از راديو بغداد پخش شده، يا اسم يا تصويرشان در رسانه‌ها آمده، يا صليب سرخ آنها را ثبت كرده و يا نامه از آنها رسيده و يا توسط اسراي ديگر، در آنجا ديده شده‌اند و فعلاً خبرى از آنها نيست. دولت عراق، منكر وجود آنهاست و تا سرنوشت آنها مشخص نشود، مسأله اسرا تمام نمى‌شود؛ عراقى‌ها هم ادعاهاى مشابهى عليه ما دارند.

از آنجا به دشت هيومند در شرق دماوند و باغ آقاى رنجبر در ژابان رفتيم. عفت و فاطى و ياسر و بچه‌ها هم قبلاً رسيده بودند. نزديك غروب رسيديم. مقدارى در باغ قدم زديم. پس از نماز مغرب، آقاى رنجبر توضيحاتى داد. باغ 50 هكتار است؛ با چاه آب و سيستم آبيارى قطره‌اي و عمدتاً اشجار سيب 25 ساله و از باغ‌هاى نمونه سيب كشور است. اصولاً به خاطر ارتفاع زياد منطقه، سيب‌هاى آنجا مرغوب است؛ بيش از دو هزار متر از سطح دريا ارتفاع دارد. وضع آب زيرزمينى خوب است؛ گرچه حفر چاه جديد، ممنوع است. سال گذشته از هر هكتار 80 تُن سيب برداشته. شب در همان‌جا خوابيديم. هوا سرد بود و شوفاژها را روشن كرده بودند.

نظرات بینندگان