arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۸ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۰

عضویت ۸۸ درصد کاربران ایرانی در واتساپ و ۶۸ درصد در اینستاگرام / روزانه ۳ میلیارد بازدید ایرانی‌ها از تلگرام

اطلاعات تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شیب عضویت در شبکه‌های اجتماعی صعودی است؛ چنان‌که طبق آمار رسمی، میزان عضویت ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی از نرخ رشد ۲۲ درصدی برخوردار شده است
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

همشهری: اطلاعات تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد شیب عضویت در شبکه‌های اجتماعی صعودی است؛ چنان‌که طبق آمار رسمی، میزان عضویت ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی از نرخ رشد ۲۲ درصدی برخوردار شده است


اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی از میانه‌های دهه ۹۰ تاکنون بسیار پرطرفدار شده‌اند و اکنون ۶۵ درصد ایرانی‌ها حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستند. در اواسط دهه ۹۰ این میزان ۵۰ درصد بود. این آمار نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی با وجود اعمال فیلترینگ به سرعت در ایران پرطرفدار شده‌اند و تعداد کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی از مرز ۵۵ میلیون نفر فراتر رفته است.

اطلاعات تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که شیب عضویت در شبکه‌های اجتماعی صعودی است؛ چنان‌که طبق آمار رسمی، میزان عضویت ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی از نرخ رشد ۲۲ درصدی برخوردار شده است. با افزایش علاقه ایرانی‌ها به شبکه‌های اجتماعی میزان عضویت ایرانی‌ها از ۵۳درصد در اواسط دهه ۹۰ به ۶۵ درصد رسیده است. معنی این ارقام آن است که ۵۵ میلیون ایرانی حداقل در یکی از شبکه‌های اجتماعی عضو هستند. براساس گزارش الکسا، کاربران ایرانی رتبه نهم را در استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام دارند. این اطلاعات نشان می‌دهد که به‌تدریج مدت زمان حضور ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده به‌طوری که میزان استفاده ایرانی‌ها از شبکه‌های اجتماعی نیم ساعت افزایش یافته و از یک ساعت و ۴ دقیقه در روز به یک ساعت و ۳۲ دقیقه رسیده است.

کدام شبکه اجتماعی؟
مرکز آمار ایران اعلام کرده که میزان عضویت کاربران ایرانی در واتساپ بیشتر از سایر شبکه‌های اجتماعی است. مرکز آمار ایران، تأکید کرده ۸۸.۵ درصد کاربران ایرانی در واتساپ و ۶۸ درصد در اینستاگرام عضویت دارند. در این آمار به سایر شبکه‌های مجازی اشاره‌ای نشده است.

به گزارش همشهری، نکته حائز اهمیت در مورد میزان عضویت کاربران ایرانی در واتساپ این است که در میانه‌های دهه ۹۰ میزان عضویت کاربران ایرانی در این شبکه بسیار کم بود و اغلب ایرانی‌ها امور روزانه خود را از طریق تلگرام انجام می‌دادند اما با محدودیت‌هایی که ظرف چند سال گذشته برای فعالیت در تلگرام ایجاد شد بسیاری از کاربران، به‌صورت همزمان واتساپ را نیز روی گوشی‌های هوشمند خود نصب کرده‌اند. اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که سطح عضویت کاربران ایرانی در واتساپ در سال ۱۳۹۶ معادل ۲۴ درصد بود اما بعد از ۳ سال این رقم با رشد قابل توجهی به ۸۸.۵ درصد رسیده است.

با وجود این داده‌های آماری، اطلاعات میدانی نشان می‌دهد که هنوز بسیاری از کاربران ایرانی در تلگرام حضور دارند زیرا بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی و حتی شبکه‌های خبری و اطلاع‌رسانی به تلگرام وابستگی زیادی پیدا کرده‌اند. طبق آخرین گزارش‌ها ۴۵ میلیون ایرانی در تلگرام عضو هستند که روزانه ۱۵ میلیارد پیام از طریق این شبکه اجتماعی رد و بدل می‌کنند.

اطلاعات پژوهشگاه فضای مجازی نشان می‌دهد که تلگرام هفدهمین سایت برتر در ایران است و ایرانی‌ها تاکنون ۱۷۰ هزار کانال در این پلتفرم ایجاد کرده‌اند که از این میزان ۱۱ هزار کانال بیش از ۵ هزار عضو دارند. همچنین کانال‌های ایرانی روزانه ۱.۵ میلیون مطلب منتشر می‌کنند و جمع کل بازدید ایرانی‌ها در تلگرام به ۳ میلیارد بازدید در روز هم می‌رسد. هم‌اکنون هرکاربر ایرانی به‌طور میانگین در ۱۳ کانال عضو است و ۸۱ درصد از ترافیک کانال‌ها در تلگرام در اختیار ایرانی‌ها است.

برخی اطلاعات نشان می‌دهد هم‌اکنون ۳۲ هزار کسب‌وکار اینترنتی در ایران فعال هستند که بخش عمده آنها در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند.

استان‌های برتر
اطلاعات تازه مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که مردم استان‌های البرز، بوشهر و تهران بیش از سایر استان‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و هم‌اکنون ۷۷.۱ درصد ساکنان استان البرز و ۷۵.۶ درصد از شهروندان بوشهری در شبکه‌های اجتماعی فعالند و تهرانی‌ها هم با ۷۵ درصد در رتبه سوم هستند. استان‌های گلستان، خراسان‌جنوبی و سیستان و بلوچستان هم کمترین میزان مشارکت را در شبکه‌های اجتماعی دارند.

نکته جالب توجه این است که هموطنان جنوبی بیشتر از سایر نقاط کشور در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و میانگین زمانی که آنها در هر روز صرف شبکه‌های اجتماعی مانند واتساپ و اینستاگرام می‌کنند بیش از ۲‌ ساعت است، چنان‌که استان هرمزگان با ۱۳۲ دقیقه، بوشهر با ۱۲۳ دقیقه و خوزستان با ۱۱۴ دقیقه در صدر همه استان‌ها قرار دارند.

نظرات بینندگان