arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۲۸۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۸ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۰

پیشنهاد توانیر برای جلوگیری از استخراج غیرمجاز رمزارزها؛ قیمت حامل‌های انرژی را آزاد کنید

 شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران اعلام کرد: مهم‌ترین راهکار از بین بردن پدیده‌های شومی مانند استخراج غیرمجاز رمز ارز یا قاچاق سوخت در کشور، آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی است تا به طور عملی امکان سوءاستفاده از تفاوت قیمت این حامل‌ها در داخل و خارج از کشور از افراد گرفته شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران اعلام کرد: مهم‌ترین راهکار از بین بردن پدیده‌های شومی مانند استخراج غیرمجاز رمز ارز یا قاچاق سوخت در کشور، آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی است تا به طور عملی امکان سوءاستفاده از تفاوت قیمت این حامل‌ها در داخل و خارج از کشور از افراد گرفته شود.

شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) در گزارشی اعلام کرد: راهکار کوتاه مدت از بین بردن استخراج غیرمجاز رمز ارزها آن است که باید با هدف کاهش حجم چنین فعالیت‌های مخرب و مجرمانه‌ای، هزینه‌ها و مجازات‌هایی که برای این قبیل سوءاستفاده‌ها در نظر گرفته می‌شود به حدی افزایش یابد تا انگیزه از متخلفانی که سرمایه‌های ملی را به تاراج می‌برند، گرفته شود.

این جریمه‌ها می‌تواند شامل جرم انگاری استخراج غیرمجاز رمز ارز، دریافت بهای برق یا گاز مصرفی به چندین برابر نرخ برق یا گاز صادراتی، محرومیت دائمی متخفان از برخی خدمات رفاهی و اجتماعی مانند قطع دائم انشعاب برق و گاز فرد خاطی و حتی اعمال مجازات حبس در صورت تکرار جرم باشد.

بر اساس اعلام توانیر، میزان فعالیت استخراج رمز ارزها برابر با ۲ هزار مگاوات تخمین زده می‌شود که از این مقدار، حدود ۲۰۰ مگاوات (یک دهم کل ظرفیت) به صورت مجاز فعالیت می‌کنند که از تاریخ پنجم خردادماه ۱۴۰۰ به دستور رئیس جمهور وقت خاموش شده‌اند. این میزان، برابر با مجموع توان متوسط مصرفی سالانه سه کلان شهر مشهد، اصفهان و تبریز در سال ۱۳۹۹ است.

همچنین از توان متوسط مصرفی سالانه استان‌هایی مانند اصفهان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، یزد، کرمان، مازندران، گیلان، آذربایجان غربی و شرقی در سال ۱۳۹۹ بیشتر است.

شرکت توانیر در تحلیل خود به منظور برآورد میزان فعالیت استخراج رمز ارزها، مصرف برق در ساعت ۲ تا ۵ بامداد اردیبهشت سال‌های ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ را با یکدیگر مقایسه کرد. این ساعات و ایام سال از آن جهت انتخاب شدند که بار پایه و مصرف برق در ساعات نیمه شب به کمترین میزان می‌رسد، زیرا بخش‌های تجاری، خانگی، عمومی و کشاورزی تا حد ی از مدار خارج می‌شوند.

بنابراین اثر مصرف این دسته از مشترکان در بازه مورد بررسی به حداقل می‌رسد. همچنین به دلیل معتدل بودن هوا در بازه مورد بررسی، اثر دما بر افزایش مصرف حذف می‌شود. از سوی دیگر مصرف تعداد ۴۲۷ مشترک صنعتی که دارای رشد غیرمتعارف در سال‌های اخیر بوده‌اند از محاسبات حذف شده است ضمن اینکه باید این موضوع را در نظر داشت که در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ برنامه وسیع جمع‌آوری، خانگی و صنعتی مشخص است، بنابراین هرگونه رشد غیرمتعارف مصرف در بازه فوق به عامل مصرف کننده خارج از این مصارف متعارف مربوط می‌شود.

دلایل رشد شدید استخراج رمز ارزها طی ماه‌های اخیر در ایران

با اعلام شرکت خودروسازی تسلا در زمستان پارسال مبنی بر سرمایه گذاری یک و نیم میلیارد دلاری در بازار بیت کوین، ارزش این رمز ارز به یکباره روند صعودی بسیار شدیدی گرفت و در عرض کمتر از ۵ ماه با ۲۰۰ درصد رشد مواجه شد.

همزمانی این اتفاق با ریزش کم سابقه شاخص بورس در کشورمان و وجود نقدینگی سرگردان خارج شده از بازار سرمایه موجب شد تا میلیون‌ها ایرانی (طبق برآورد اتاق بازرگانی ایران) بخشی از سرمایه خود را در رمز ارزها سرمایه گذاری کنند.

از آنجایی که برق در ایران با قیمت یارانه‌ای در دسترس فعالان اقتصادی بوده و این قیمت در مقایسه با هزینه تمام شده آن (اعم از هزینه سوخت مصرفی در نیروگاه و هزینه تبدیل آن به برق) به طور عملی ناچیز است، تعداد قابل توجهی از افراد نیز به جای خرید رمز ارزها به خرید دستگاه‌های استخراج رمز ارز و استفاده غیرقانونی از برق برای به دست آوردن رمز ارزها زدند که اثرات بسیار زیان‌باری بر تامین برق و گاز سایر شهروندان و همچنین بر اقتصاد کشور دارد.

تاکنون ۵هزار و ۳۸۰ مرکز با تعداد ۲۱۷ هزار و ۳۵۶ دستگاه به ظرفیت ۶۱۳ هزار و ۷۱۵ کیلووات در کشور کشف و جمع آوری شده است.

شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: سه میلیارد تومان پاداش به معرفی‌کنندگان مراکز استخراج غیرمجاز رمز ارز پرداخت شده است.



نظرات بینندگان