arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۰ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۷ شهریور ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: در مراجعت، آقاى كلانترى در ماشين من سوار شد و از مشكلات دولت و ضعف مديريت و نبود سياست روشن دولت گفت. راه علاج را برگشت به سياست برنامه اول مى‌داند. گفت، در دولت درباره تأمين كسری بودجه بحث شده و هنوز به نتيجه روشنى نرسيده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

بعد از صرف صبحانه، رفتيم و بخش‌هاى مختلف باغ را ديديم؛ سردخانه 20 هزار تُنى تازه تأسيس، اصطبل پرورش اسب، منطقه توليد نهال از گونه‌هاى جديد و تأسيسات آبرسانى و بخش‌هايي از باغ. سپس رفتيم، مزرعه جديدى را ديديم كه درخت‌هاى با حجم كوچك و دو رديف در كنار هم و گونه‌هاى اصلاح ژنتيكي شده دارد؛ انتظار چند برابر محصول دارند.

از آنجا براى ديدن درياچه تار در ارتفاعات البرز رفتيم. در مسير، با چند خانواده كشاورز كه مزارع كوچكى در عمق دره داشتند و محصولات صيفى توليد مى‌كنند و فقط چهار ماه مى‌توانند آنجا باشند و به خاطر برف زياد و با بسته شدن راه امكان اقامت ندارند و به شهر مى‌روند، صحبت كرديم. مقدارى ماست و خيار، همراهمان كردند.
در درياچه تار، تورهاى پرورش ماهى قزل‌آلا گذاشته بودند. به خاطر سردى هوا، در سال جارى ضرر كرده‌اند. مى‌گفتند، در گذشته‌هاى دور، با ريزش كوه‌ها در مسير رودخانه، اين درياچه‌ها به وجود آمده و از دو طرف شرق و غرب درياچه‌ها، آب از زير نفوذ مى‌كند. رودخانه‌اي به سوى دماوند و رودخانه‌اى به سوى فيروزكوه تشكيل شده است.

ما در مراجعت از ساحل رود جارى به طرف شرق، به بام جعله‌رود برگشتيم. دره سرسبزى به نام «دليجاى» است. چند روستا هم وجود دارد كه زمستان‌ها، به خاطر برف‌هاى سنگين، تقريباً خالى است. با چند نفر از روستایيان مذاكره و احوال‌ پرسى كردم. به يك خانم كه گفت، دو فرزند مريض دارد و به خاطر فقر، قدرت معالجه آنها را ندارد، كمك كردم.

ساعت یک و نیم ظهر، به باغ محل اقامت رسيديم. دكتر [عیسی] كلانترى، وزير كشاورزى هم آمده بود. ناهار را با هم خورديم و پس از استراحت، كنار استخر باغ مذاكره كرديم. قرار شده آقاى رنجبر، براى تشكيل تعاونى سيب‌كاران منطقه، براى حمايت و صادرات سيب، مثل تعاونى پسته رفسنجان اقدام كند و بانك كشاورزى، وامى براى شروع كار به آنها بدهد. آقاى كلانترى از كُند شدن سرعت سازندگى، ناراحت است.

در مراجعت، آقاى كلانترى در ماشين من سوار شد و از مشكلات دولت و ضعف مديريت و نبود سياست روشن دولت گفت. راه علاج را برگشت به سياست برنامه اول مى‌داند. گفت، در دولت درباره تأمين كسری بودجه بحث شده و هنوز به نتيجه روشنى نرسيده‌اند.

درباره سفر آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] به سازمان ملل، مشكلى بروز كرده است؛ دولت آمريكا اطلاع داده كه دادگاهى در آمريكا، بنا دارد هواپيماى حامل آقاى خاتمى را به خاطر محكوميت 65 ميليون دلار ايران، با شكايت گروگان‌هاى آمريكا در لبنان، توقيف كند.

نظرات بینندگان