arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۳۷۵
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۱ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۰

یونیسف: دختران افغانستانی نباید از آموزش محروم شوند

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)‌ اعلام کرد تمامی دختران افغانستانی باید از حق رفتن به مدرسه و آموزش برخوردار باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: صندوق کودکان سازمان ملل ضمن استقبال از بازگشایی مدارس پسرانه در افغانستان، خواستار بازگشایی مدارس دخترانه در این کشور شد.

یونیسف در بیانیه‌ای اعلام کرد: مهم است که تمامی دختران در تمامی سنین بدون تاخیر به تحصیل خود ادامه دهند و به همین دلیل نیاز است که تا معلمان زن افغان کار خود را از سر بگیرند.

یونیسف با بیان اینکه عدم تحصیل دختران فرصت سوزی برای افغانستان است، افزود: حتی پیش از تحولات اخیر 4.2 میلیون کودک افغان که 60 درصد آنها دختران هستند از ادامه تحصیل در این کشور محروم بودند.

صندوق کودکان سازمان ملل خاطرنشان کرد که این سازمان با سایر بازیگران فعال برای آموزش و تحصیل برابر دختران و پسران افغان تلاش خواهد کرد.

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف نیز از اینکه به دختران اجازه رفتن به مدرسه داده نشده ابراز نگرانی کرد.

وی افزود: «دختران را نمی‌توان و نباید رها کرد. بسیار مهم است که همه دختران، از جمله دختران بزرگ‌تر، بتوانند تحصیل خود را بدون تأخیر بیشتر از سر بگیرند.»

سم مورت٬ رئیس یونیسف در افغانستان نیز در این رابطه در توئیتر از طالبان درخواست کرد تا مدارس دخترانه نیز فعالیت خود را از سر بگیرند.

اطلاعیه طالبان دربارۀ بازگشایی مدارس پسرانه واکنش‌های مختلف بدنبال داشته است.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان در واکنش به عدم بازگشایی مدارس دخترانه گفت: دولت موقت طالبان درباره دستورالعمل بازگشایی مدارس دخترانه در حال رایزنی است و به زودی این مدارس نیز بازگشایی خواهد شد.

نظرات بینندگان