arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۰۰ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۰

سفرنامه‌ی ناصرالدین‌شاه به خراسان، پنج‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۲۴۶؛ باید رفت «مبارک‌آباد» دماوند

باید رفت «مبارک‌آباد» دماوند. یک فرسنگ و نیم راه است... کاغذی از حشمت‌الملک، امیر قاین و سیستان دیدم. قلعه‌ی نادعلی که آن طرف آب هیرمند است، از ابراهیم‌خان بلوچ با غلبه و یورش، در ۴ ساعت فتح کرده‌اند. بسیار کار عمده [ای]بوده است. بسیار مسرور شدیم...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخی «انتخاب»؛  باید رفت «مبارک‌آباد» دماوند. یک فرسنگ و نیم راه است. صبح برخاسته رفتم حمام. بعد سوار اسب کبود سپه‌سالاری شده، با امین‌الدوله صحبت‌کنان راندیم الی گردنه‌ی مبارک‌آباد. ناهار را منزل خوردیم. بعد از ناهار جواب نوشته‌جات وزیر خارجه، سردار، مستوفی‌الممالک و ... را نوشتم.

صبح دمِ در، میرزا محمود فیروزکوهی، عباس‌قلی‌خان لاریجانی، میرزا یحیی‌خان دماوندی و ... بودند. در بین راه عباس‌خان قاجار در مهرآباد بوده است، به حضور رسید. شب بعد از شام زود خوابیدم. زهرا بله شد.

امروز نوشته‌جات وکیل‌الملک [۱]، کاغذی از حشمت‌الملک [۲]، امیر قاین و سیستان دیدم. قلعه‌ی نادعلی که آن طرف آب هیرمند است، از ابراهیم‌خان بلوچ با غلبه و یورش، در ۴ ساعت فتح کرده‌اند. بسیار کار عمده [ای]بوده است. بسیار مسرور شدیم، این طرف هیرمند است، نه آن طرف.

پی‌نوشت:

۱- وکیل‌الملک نوری، محمداسماعیل‌خان، جد اسفندیاری‌های کرمان که مدت هشت سال از ۱۲۷۵ تا ۱۲۸۴ ق نایب‌الحکومه و از آن پس تا اواسط ۱۲۸۴ ق حکم‌ران کرمان بود. در ۱۲۷۶ ق ملقب به وکیل‌الملک گردید. (چهل سال تاریخ ایران، جلد ۲، ص ۵۸۴)

۲- حشمت‌الملک، امیرعلم‌خان قاینی. (المآثر و الآثار، ص ۶۹).

منبع: روزنامه خاطرات ناصرالدین‌شاه، از ربیع‌الاول ۱۲۸۳ تا جمادی‌الثانی ۱۲۸۴ به انضمام سفرنامه‌ی اول خراسان، تصحیح: مجید عبدامین، تهران: انتشارات دکتر محمود افشار، صص ۳۶۴ و ۳۶۵.

نظرات بینندگان