arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۲۲ - ۲۹ شهريور ۱۴۰۰

رای الیوم: اردن با چراغ سبز واشنگتن پذیرای وزیر دفاع سوریه بود / خروج آمریکا از سوریه محتمل است / باید منتظر حضور دمشق در نشست آتی اتحادیه عرب باشیم

رای الیوم نوشت: محاصره ای که آمریکا علیه سوریه اعمال کرده، به سرعت در حال فرسایش است و شاید سفر «عماد علی ایوب» وزیر دفاع سوریه به اردن و استقبال گرم «سرلشکر یوسف الحنیطی» فرمانده ارتش اردن از او، بارزترین نشانه این فرسایش باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا: رای الیوم نوشت: محاصره ای که آمریکا علیه سوریه اعمال کرده، به سرعت در حال فرسایش است و شاید سفر «عماد علی ایوب» وزیر دفاع سوریه به اردن و استقبال گرم «سرلشکر یوسف الحنیطی» فرمانده ارتش اردن از او، بارزترین نشانه این فرسایش باشد.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب با اشاره به این موضوع امروز(دوشنبه) در رای الیوم نوشت: اردن بدون چراغ سبز آمریکا نمی توانست پذیرای وزیر دفاع سوریه پس از گذشت ده سال از بحران این کشور باشد؛ موضوعی که باعث بازگشت شهر مرزی درعا به حاکمیت سوریه و اخراج همه عناصر مسلح از آن با میانجی گری روسیه نیز شده است.

شهر درعا به دلیل نزدیکی آن به مرزهای مشترک بین دو کشور و به دلیل آنکه نقطه اصلی قاچاق سلاح و مواد مخدر به اردن است، برای این کشور یک دغدغه امنیتی محسوب می شود؛ بنابراین دولت اردن اشتیاق بیشتری برای این طرح و بهبود روابط با سوریه و افزایش هماهنگی های امنیتی با آن داشته و دارد.

مطمئناً بازگشت روابط عادی بین اردن و سوریه از نظر اقتصادی و امنیتی به نفع دو کشور است و بازگشایی گذرگاه مرزی جابر بین دو کشور که ده سال از بسته شدن آن می گذرد، به بازگشت تجارت ترانزیت و انتقال کالاهای ترکیه، لبنان و سوریه به منطقه خلیج(فارس) منجر خواهد شد که باعث می شود سالانه نزدیک به نیم میلیارد دلار به خزانه اردن واریز شود.

دولت آمریکا پس از موفقیت حزب الله در آوردن گازوئیل ایرانی به لبنان از طریق بندر بانیاس سوریه، برای بالا بردن پرچم تسلیم و اعتراف به شکست محاصره سوریه تحت پوشش قانون «قیصر» آماده می شود.

سوریه پس از شکست طرح آمریکایی و توطئه ای که این کشور و تمامیت ارضی ان را هدف قرار داده بود، در حال بازگشت به محیط عربی و منطقه ای است.

آمریکا پس از شکست مفتضحانه در افغانستان، تصمیم گرفته است از سراسر منطقه خاورمیانه خارج شود ودست از متحدانش بردارد و روی خطر چین برای منافع و رهبری اش در جهان تمرکز کند؛ بنابراین قطعا غافلگیر نخواهیم شد اگر بشنویم و یا بخوانیم که دولت جو بایدن بیانه خروج نیروهایش از شرق سوریه و عراق را صادر کرده است و خبرهای تایید نشده ای وجود دارد مبنی بر اینکه این خروج، در صدر برنامه های دیدار بین بشار اسد و پوتین بوده است که در مسکو دیدار کردند و اگر چنین خروجی رخ دهد، همه معادلات را در خاورمیانه تغییر خواهد داد.

پس از دیدارهای مقامات سوریه با مقامات اردن و سفرهای هیات های لبنانی و عربستانی به سوریه و بازگشایی سفارتخانه های عربی در این کشور، حضور سوریه در نشست آتی اتحادیه عرب در الجزایر آن هم در صورت تمایل رهبران این کشور، بسیار محتمل است.

نظرات بینندگان