arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۰ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۹ شهریور ۱۳۷۷: [مصطفی] پورمحمدى گفت، صدام به او گفته مصمم است با ايران، مشكلاتش را حل‌ كند / پورمحمدى گفت آیت الله سیستانی اظهار تمايلى به آمدن به ايران نكرده

خاطرات آیت الله هاشمی: عصر آقاى [مصطفی] پورمحمدى، [معاون وزیر اطلاعات] آمد. گزارش سفر به عراق و ملاقات با صدام [حسین، رییس‌جمهور عراق] را داد و اينكه صدام، مسأله ترور فرزندش عدي را مطرح كرده، ولى گفته مصمم است با ايران، مشكلات را حل‌كنند و ملاقات آقاى [سیدعلی] سيستانى را كه سرد بوده و اظهارتمايلى به آمدن به ايران نكرده؛ در فرض تأمين امنيت از سوى دولت عراق.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

آقاى [عبدالمجید] معاديخواه، براى امور بنياد تاريخ آمد. به دكتر [عبدالله] جاسبى، [رییس دانشگاه آزاد اسلامی]، گفتم كه قرار ملاقات براى تدوين تاريخ با همكارى دانشگاه آزاد اسلامى و بنیاد تاریخ بگذارند. گفت، عازم بيروت است. [آقای سیدمحمد حسینی]، نماينده رفسنجان و آقايان برادران، سلمه‌اى و خادم‌الحسينى آمدند و براى امور فرهنگى‌رفسنجان استمداد كردند.

آقاى [اسحاق] جهانگيرى، [وزیر صنایع و معادن] آمد. گزارش سفر ايتاليا را داد و توافق‌هايى كه براى گرفتن اعتبار و طرح‌هاى فولاد داشته‌اند و توضيحى از كسری بودجه دولت و طرح متمم بودجه داد؛ 24 هزار ميليارد ريال كم دارند و بعد از همه راه‌هاى تأمين منابع،1200 ميليارد تومان بايد از بانك ‌مركزى استقراض‌كنند و از مشكلات توليد و فروش و ركود گفت.

عصر آقاى [مصطفی] پورمحمدى، [معاون وزیر اطلاعات] آمد. گزارش سفر به عراق و ملاقات با صدام [حسین، رییس‌جمهور عراق] را داد و اينكه صدام، مسأله ترور فرزندش عدي را مطرح كرده، ولى گفته مصمم است با ايران، مشكلات را حل‌كنند و ملاقات آقاى [سیدعلی] سيستانى را كه سرد بوده و اظهارتمايلى به آمدن به ايران نكرده؛ در فرض تأمين امنيت از سوى دولت عراق.

آقاى دكتر رمضان [عبدالله]، رهبر جهاد اسلامى فلسطين آمد و گفت، [یاسر] عرفات، [رهبر جنبش آزادیبخش فلسطین]، كم‌كم به بن‌بست مى‌رسد و ممكن است، به همين مقدار زمين كه گرفته، اكتفا كنند و مصالحه نهایى نمايد و فكرى براى آوارگان هم نشود.

آقايان [عبدالله] نورى و [غلامحسین] كرباسچى‌آمدند. راجع به انتخابات مجلس خبرگان بحث شد. جمع زيادى از همفكران آنها، در انتخابات شركت نكرده‌اند و اعتراضات زيادى به شوراى نگهبان داشتند و انتظار ندارند كه مشكل‌شان حل شود. مايل‌اند كه بدون امتحان پذيرفته شوند. در مورد موضع [حزب] كارگزاران [سازندگی]، مشورت كردند. قرار شد، بعد از معلوم‌شدن ليست ‌نهايى نامزدها، بحث شود. از بى‌رونقى انتخابات و آسيب‌ديدن نهاد رهبرى، اظهارنگرانى‌كردند.

شب میهمان رهبرى بودم. آقاى [عباس واعظ] طبسى، [تولیت آستان قدس رضوی] هم بودند. درباره مشكلات كشور و انقلاب صحبت كرديم. رهبرى، نگراني ندارند و مصمم‌اند جلوی فتنه‌گرها را بگيرند و مانع تبليغات سوء جرايد بشوند. توقع دارندكه ما هم توضيح دهيم و گفتند، مخالفتى با تشكيل احزاب ندارند و راجع به انتخابات، قبول دارندكه اگر حضور مردم كم باشد، ضرر دارد.

نظرات بینندگان