arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۷ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۰

۳۰ نکته که باید درباره انتخابات آلمان بدانید

«انتخاب» / محمد زارعی، کارشناس مسائل آلمان و اروپا»: انتخابات پارلمان آلمان هر چهار سال یک بار برگزار می شود. این انتخابات بیستمین دوره مجلس فدرال آلمان است. پارلمان فدرال آلمان، اولین بار پس از جنگ جهانی دوم در سال 1949 بر پایه نظام دموکراسی و فدرال تشکیل شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«انتخاب» / محمد زارعی، کارشناس مسائل آلمان و اروپا»: 

  1. انتخابات پارلمان آلمان هر چهار سال یک بار برگزار می شود. این انتخابات بیستمین دوره مجلس فدرال آلمان است. پارلمان فدرال آلمان، اولین بار پس از جنگ جهانی دوم در سال 1949 بر پایه نظام دموکراسی و فدرال تشکیل شد.

 

  1. هر فرد بالای 18 سال و دارای تابعیت آلمان می تواند در انتخابات شرکت کند. تا سال 1972 تنها افراد بالای 21 سال حق شرکت در انتخابات داشتند.

 

  1. بر خلاف کشورهایی مانند بلژیک، یونان و لوکزامبورگ شرکت در انتخابات برای شهروندان آلمانی اجباری نیست.

 

  1. ساعت رأی گیری از 8 صبح تا 18 بعد از ظهر روز 26 سپتامبر 2021 خواهد بود و تمدید نخواهد شد.

 

 

  1. هر برگ رأی شامل دو انتخاب می باشد که در آن هر رأی دهنده می تواند یک نماینده و یک حزب را به طور جداگانه انتخاب نماید.

 

  1. رأی دهندگان می توانند به صورت حضوری و یا از طریق پست در انتخابات شرکت کنند. طی ادوار گذشته انتخابات از طریق پست محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. در انتخابات سال 2017 حدود 28 درصد از افراد برگ رأی خود را از طریق پست ارسال کردند.

 

  1. هر حزب که بتواند حداقل 5 درصد از کل آرای اخذ شده (در مجموع 16 ایالت) را بدست آورد، مجوز ورود به پارلمان فدرال را دریافت می کند. در این انتخابات 54 حزب ثبت نام کردند و مجوز گرفتند. اما تنها 47 حزب وارد رقابت ها شدند.

 

  1. پارلمان آلمان هم اکنون 709 صندلی در اختیار دارد. از این تعداد 299 نفر با رأی مستقیم از 229 حوزه انتخابیه وارد مجلس می شوند و 299 نفر توسط لیست احزاب معرفی می گردند. سال 2017 علاوه بر این تعداد، 111 نفر دیگر توانستند با کسب رای مستقیم از حوزه های مختلف وارد پارلمان شوند.

 

  1. شهروندان آلمانی ساکن خارج از این کشور تنها از طریق پست می توانند در انتخابات شرکت کنند. این افراد در صورت تمایل باید دست کم 21 روز قبل از انتخابات نزد یک حوزه انتخابیه درخواست تحویل برگ رأی کنند و سپس با پر کردن برگ رأی آن را به این حوزه ارسال نمایند.

 

  1. از بین 83 میلیون نفر شهروند آلمانی حدود 60 میلیون نفر حق شرکت در انتخابات دارند؛ مجموعا حدود 31 میلیون نفر زن و 29 میلیون نفر مرد. میزان مشارکت در انتخابات پارلمان آلمان هیچ گاه کمتر از 70 درصد نبوده است.

 

  1. حدود 2.8 میلیون نفر برای اولین بار در انتخابات پارلمانی آلمان شرکت می کنند.

 

  1. تنها حدود ۱۴ درصد از جمعیت واجد شرایط رأی دهی در آلمان کمتر از ۳۰ سال سن دارند. حدود ۳۸ درصد از واجدین شرایط بالای ۶۰ سال سن دارند.

 

  1. حدود 11 میلیون نفر شهروند مهاجرتبار در آلمان ساکن هستند که با توجه به نوع مجوز اقامت خود (به طور مثال دانشجویان، پناهجویان، افراد دارای اقامت طولانی مدت و غیره) به طور رسمی شهروند آلمانی محسوب نمی شوند و از حق رأی برخوردار نیستند.

 

  1. سه ایالت پر جمعیت به ترتیب زیر بیشترین تأثیر را بر انتخابات دارند: ایالت نوردراین وستفالن با حدود 13 میلیون شهروند دارای حق رأی، ایالت بادن ووتمبرگ با بیش از 9 میلیون و ایالت بایرن با بیش از 7 میلیون نفر واجد شرایط. این سه ایالت تقریبا نیمی از جمعیت رأی دهندگان آلمان را تشکیل می دهند.

 

  1. کمتر از یک سوم از نمایندگان فعلی در پارلمان آلمان را زنان تشکیل می دهند. زنان در سال 2017 توانستند حدود 30 درصد و در سال 2013 حدود 36 درصد از کرسی های پارلمان فدرال آلمان را در اختیار داشته باشند.

 

  1. خانم آنگلا مرکل اولین صدراعظم زن آلمان محسوب می شود. وی توانست 16 سال بر این کرسی تکیه کند. قبل از او هلموت کوهل نیز از حزب مسیحی دموکرات توانست 16 سال (از 1982 تا 1998) به عنوان صدراعظم در آلمان فعالیت کند.

 

  1. کرسی صدراعظمی همواره تنها بین دو حزب مسیحی دموکرات CDU و سوسیال دموکرات SPDتقسیم شده است. از سال 1949 تابه حال تنها سه صدراعظم از حزب سوسیال دموکرات دولت آلمان را رهبری کرده اند؛ ویلی برانت (1969-1974)، هلموت اشمیت (1974-1982) و گرهارد شرودر (1998-2005).

 

  1. صدراعظم بالاترین مقام اجرایی در آلمان محسوب می شود. صدراعظم پس از تشکیل پارلمان با توصیه رئیس جمهور فدرال و توسط رأی پنهان نمایندگان انتخاب می شود.

 

  1. آنگلا مرکل در هر چهار دوره از حضور خود در رقابت های انتخاباتی آلمان تنها یک بار حاضر شد در تلویزیون به طور رسمی با رقیب خود به مناظره بپردازد. در این انتخابات با توجه به آرای نزدیک سه حزب سبزها، سوسیال دموکرات ها و احزاب مسیحی مناظرات به صورت سه جانبه و از طریق سه شبکه تلویزیونی مختلف برگزار شد.

 

  1. آنگلا مرکل سه دوره از چهار دوره ریاست خود را با رقیب اصلی حزب خود، یعنی حزب سوسیال دموکرات ائتلاف تشکیل داده است.

 

  1. ائتلاف بزرگ (ائتلاف میان سوسیال دموکرات ها و احزاب مسیحی) تنها چهار بار تشکیل شده است. در این چهار دوره احزاب مسیحی از قدرت بیشتری برخوردار بوده اند.

 

  1. خانم مرکل احزاب مسیحی را رهبری می کند. ائتلاف احزاب مسیحی آلمان از دو نیروی سوسیال مسیحی CSU و مسیحی دموکرات CDU تشکیل شده است. در آخرین انتخابات مجلس آلمان در سال 2017، سوسیال مسیحی ها حدود 6% از مجموع 26 درصد آرای اتحاد مسیحی ها را بدست آورند.

 

  1. انتخابات فعلی، اولین دوره از انتخابات آلمان محسوب می شود که نتیجه آرا و حزب پیشرو در آن به طور واضح مشخص نیست. همچنین برای اولین بار است که هیچ صدراعظم شاغلی برای انتخاب مجدد حضور نمی یابد.

 

  1. طبق آخرین نظرسنجی ها تا یک هفته پیش از انتخابات، احزاب زیر به ترتیب بیشترین شانس را برای کسب رأی و ورود به پارلمان آلمان دارند: حزب سوسیال دموکرات SPD با 25 درصد، احزاب مسیحی CDU/CSU با 22 درصد، حزب سبزها Die Grüne 16 درصد، حزب لیبرال دموکرات FDP با 11 درصد، حزب آلترناتیو برای آلمان AfD با 11 درصد و حزب چپ ها Die Linke با 6 درصد.

 

  1. دو حزب سوسیال دموکرات و اتحاد احزاب مسیحی طی چهار سال گذشته بیشترین کاهش محبوبیت خود را از سال 1949 تاکنون تجربه کردند. احزاب مسیحی برای اولین بار در نظرسنجی ها به زیر 20 درصد سقوط کردند و محبوبیت سوسیال دموکرات ها نیز تا 15 درصد کاهش یافت. نتایج این دو حزب در انتخابات نوزده دوره اخیر هیچ گاه کمتر از 20 درصد نبوده است.

 

  1. حزب راستگرا و افراطی آلترناتیو برای آلمان در سال 2017  برای اولین بار به پارلمان راه یافت و حدود 13 درصد از آرا را کسب کرد. این حزب طی چهار سال اخیر توانست به تمام پارلمان های ایالتی در آلمان راه پیدا کند و تنها با کمی کاهش موقعیت خود را در نظرسنجی ها و انتخابات مجدد حفظ نماید.

 

  1. هیچ حزب آلمانی حاضر نیست در مجلس با حزب افراطی آلترناتیو برای آلمان ائتلاف تشکیل دهد.

 

  1. حزب چپ ها و حزب آلترناتیو برای آلمان تنها احزابی هستند که تا به حال در هیچ ائتلاف یا دولت حاکمی حضور نداشته اند.

 

  1. بر اساس یک نظرسنجی شهروندان آلمانی به ترتیب زیر مهمترین موضوعات در انتخابات را چنین بیان کردند: آب و هوا 36%، حقوق بازنشستگی 33%، مسکن و اجاره 26%، مدیریت بحران کرونا 26%، بهداشت و سلامت 24%، مدارس و آموزش 21%، مهاجرت 20%، مالیات 19%، اقتصاد 18%، امنیت داخلی 17%، دستمزدها 16%، زیرساخت و حمل و نقل 9%، اروپا 6% و دفاع نظامی 2%.

 

  1. در این دوره دست کم پنج نماینده ایرانی تبار در پارلمان آلمان حضور داشتند: امید نوری پور از حزب سبزها، بیژن جیرسرای از حزب لیبرال دموکرات، صحرا واگن کنشت و نیما مواسات از حزب چپ ها و یاسمین فهیمی از حزب سوسیال دموکرات. دست کم 57 نفر از 709 نماینده اخیر آلمان دارای پیشینه مهاجرتی بوده اند. این عدد تقریبا 8 درصد از تعداد کل نمایندگان را در بر می گیرد.
نظرات بینندگان