arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۸۸۶۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۳ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۳۰ شهریور ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: در منزل بودم، با مطالعه و استراحت و انجام كارها كه از دفتر آوردند. ظهر آقاى [عباس واعظ] طبسى، [تولیت آستان قدس رضوی] و همسر و عروس و دو فرزندش - مصطفى و محمد- میهمانمان بودند. از دولت گله دارند كه لايحه منطقه آزاد شدن سرخس را كه دولت من به مجلس فرستاده بود، از مجلس پس گرفته‌اند. درباره انتخابات مجلس خبرگان و مشكلات اقتصادى و ركود و كُند شدن سازندگى صحبت كرديم. اصرار دارند كه سفری به خراسان بروم و سالگرد شهادت [سیدحسن] مدرس را زمان مناسبى مى‌دانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در منزل بودم، با مطالعه و استراحت و انجام كارها كه از دفتر آوردند. ظهر آقاى [عباس واعظ] طبسى، [تولیت آستان قدس رضوی] و همسر و عروس و دو فرزندش - مصطفى و محمد- میهمانمان بودند. از دولت گله دارند كه لايحه منطقه آزاد شدن سرخس را كه دولت من به مجلس فرستاده بود، از مجلس پس گرفته‌اند. درباره انتخابات مجلس خبرگان و مشكلات اقتصادى و ركود و كُند شدن سازندگى صحبت كرديم. اصرار دارند كه سفری به خراسان بروم و سالگرد شهادت [سیدحسن] مدرس را زمان مناسبى مى‌دانند.

مقدارى هم پيرو مذاكرات درحضور رهبرى حرف زديم. آيت‌الله خامنه‌اى منكرند كه به آقاى [عطاءالله] مهاجرانى، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، براى استفاده از سود سپرده‌هاى عُمره، اجازه داده باشند و گفتند، صورت هزينه‌اى كه اخيراً براى تأييد فرستاده است، تأييد نكرده‌اند و از بيانيه‌اى كه پس از اظهارات ايشان، از سوى وزارت ارشاد صادرشده، ناراضي‎اند و آن را نوعى مخالفت محترمانه مى‌دانند. اطلاع ندارند كه به‌ خواست آقاى خاتمى، اين بيانيه صادر شده و گفتند، آقاى خاتمى به ايشان گفته است، مخالفتى با بازداشت مديران روزنامه توس ندارد، ولى بهتر بود، قبل از سفر او به سازمان ملل نباشد. من از وضع جارى كشور اظهار نگرانى ‎كردم. گفتم، وضع اقتصادى كشور به سوى بحران پيش مى‌رود و تبليغات حاميان دولت، مشكلات را به گردن جناح مقابل و يا ارث گذشته مى‌گذارند ، نهايتاً به پاى رهبرى نوشته مى‌شود، ولى ايشان جناحى بودن رهبرى در افكار عمومى را قبول ندارند. آقاى طبسى هم نظر فيمابين دادند.

آيت‌الله خامنه‌اى لازم مى‌دانند، تلاش شود كه عدد آرای مردم در مجلس خبرگان، از 20 ميليون رأى بيشتر باشد. ما گفتيم، اگر به 15 ميليون رأی هم برسد، بايد راضى باشيم. با توجه به مواضع جناح چپ و به خصوص با عدم شركت جمع زيادى از آنها در انتخابات، به نظر مى‌رسد رقابت جدى نباشد. آقاى [عبدالله] نورى گفته، وقتى كه در اجتماع دانشجويان گفته است كه در انتخابات شركت نمى‌كند، حضار كف پُرشورى زده‌اند و اين نشان تمايل آنها به منزوى كردن انتخابات است و گفتند، آقاى يوسف صانعى هم گفته است، آنها كه از او اجازه اجتهاد گرفته‌اند، برايشان حرام است كه در انتخابات [مجلس خبرگان] شركت كنند.

در اخبار امروز، توجه ويژه‌اى به صحبت‌هاى آقاى خاتمى، در اجتماع حدود 800 نفر از ايرانيان مقيم آمريكا شده، ولى بهاى زياد به تمدن غرب و ايرانيان مخالف انقلاب و نيز پذيرش وجود گسستگى بين دولت و ملت در ايران، از نقاط ضعف صحبت است؛ در كنار نقاط مثبت ديگر.

نظرات بینندگان