arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۲۷۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۰۲ مهر ۱۴۰۰

فرماندار: هیچ گونه ترددی از مرزهای قصرشیرین به عراق انجام نمی شود

فرماندار قصرشیرین گفت: مرزهای خسروی و پرویزخان در این شهرستان برای تردد زائر و مسافر بسته است و هم اکنون هیچ ترددی در این مرزها انجام نمی شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: فرماندار قصرشیرین گفت: مرزهای خسروی و پرویزخان در این شهرستان برای تردد زائر و مسافر بسته است و هم اکنون هیچ ترددی در این مرزها انجام نمی شود.

مرادعلی تاتار افزود: در چند روز گذشته شاهد حضور یک کاروان پیاده از زائران از تبریز به شهرستان بودیم که با توجه به بسته بودن مرز خسروی و ممنوعیت سفر به عراق از این مرز زائران عودت داده شدند از این رو از  هم وطنانمان خواستارم که به مرزهای این شهرستان مراجعه نکنند.

 وی اظهار داشت: همچنین بیش از ۳۰ نفر از زائران نیز به نیت زیارت اربعین به مرز رسمی پرویزخان آمده بودند، این زائران نیز برگشت داده شدند ضمن اینکه که پرویزخان هم مرز با اقلیم کردستان عراق است و سفر از این مرز طبق قانون عراق در حالت عادی نیز به شهرهای زیارتی در حوزه حکومت مرکزی این کشور ممنوعیت دارد و کسی نمی تواند از این منطقه وارد شهرهای زیارتی شود.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: در زمان کنونی نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا مرز پرویزخان برای تردد مسافران بسته است و سفر به اقلیم کردستان عراق نیز هم اکنون ممنوع است.

تاتار ادامه داد: تنها تجار و یا افراد 2 تابعیتی که اهل عراق هستند و یا در آنجا اقامت دارند می توانند از مرز پرویزخان وارد اقلیم کردستان عراق شوند و سفر برای دیگر افراد ممنوع است.

او گفت: هم اکنون هیچ خدماتی به مسافران و زائران در قصرشیرین با توجه به شیوع ویروس کرونا ارایه نمی شود از این رو از مردم و به خصوص زائران اربعین می خواهیم که به قصد خروج از مرزهای قصرشیرین به این شهرستان سفر نکنند چون شرایط پذیرایی و امکانات  لازم برای خدمات رسانی به آن ها وجود ندارد.

او با اعلام اینکه مبادلات تجاری از مرزهای خسروی و پرویزخان با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی طبق روال گذشته ادامه دارد، گفت: روزانه بیش از ۷۰۰ دستگاه کامیون کالا از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و بیش از ۳۰۰ دستگاه کامیون محموله صادراتی از مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی این کشور صادر می‌شود.

مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۳۰۰، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

نظرات بینندگان