arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۲۸۳
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۰۲ مهر ۱۴۰۰

واشنگتن پست: رئیس دفتر سیا در وین 'به دلیل بی‌توجهی به سندروم مرموز هاوانا برکنار شد'

روزنامه واشنگتن پست گزارش داده رئیس دفتر منطقه‌ای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) در اتریش در ارتباط با موارد مرموز «سندروم هاوانا» برکنار شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واشنگتن پست: رئیس دفتر سیا در وین 'به دلیل بی‌توجهی به سندروم مرموز هاوانا برکنار شد'بی‌بی‌سی: روزنامه واشنگتن پست گزارش داده رئیس دفتر منطقه‌ای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) در اتریش در ارتباط با موارد مرموز «سندروم هاوانا» برکنار شده است.

این روزنامه چاپ واشنگتن به نقل از منابع اطلاعاتی نوشته سازمان سی‌آی‌ای یا سیا، این مقام مسئول را برکنار کرده چون به گزارش‌ها درباره افزایش موارد ابتلا به سندروم هاوانا در میان دیپلمات‌های آمریکایی به اندازه کافی توجه نشان نداده است.

مجله نیویورکر حدود سه ماه پیش خبر داد بیش از ۲۰ نفر از دیپلمات‌ها و کارمندان آمریکایی در وین، پایتخت اتریش دچار بیماری مرموز سندروم هاوانا شدند. سندروم هاوانا به این نام خوانده می‌شود چون اولین بار چند سال پیش در میان دیپلمات‌های آمریکایی در هاوانا پایتخت کوبا مشاهده و ثبت شد.

علایم این سندروم‌، خونریزی بینی، سرگیجه، از دست دادن تعادل، سردرد و مشکلات شنوایی و اضطراب است.

واشنگتن پست می‌نویسند با اینکه این علایم در میان کارمندان سفارت آمریکا در وین و همچنین شماری از کارمندان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گزارش شده بود، مسئول دفتر سازمان سیا در وین به این موارد توجه نشان نداده و درباره آنها ابراز تردید کرده است.

سخنگوی سازمان سیا حاضر نشده این گزارش را تایید یا تکذیب کند. اما تاکید کرده که سیا موارد گزارش شده درباره سندروم هاوانا را بسیار جدی تلقی می‌کند.

دیوید کوهن، معاون سازمان سیا هفته پیش اعلام کرد دلیل بروز این سندروم همچنان ناشناخته است اما کارشناسان به شناسایی عوامل آن نزدیک‌تر شده‌اند.

بعد از وقوع این علایم در میان کارمندان آمریکایی در هاوانا، دانشمندان آمریکایی حدس زدند که این سندروم احتمالا در اثر تابش پرتو هدایت شده مایکروویو ایجاد می‌شود.

برخی از افراد مبتلا گزارش کرده‌اند صداهایی تیز و متمرکز با فرکانس بالا شنیده‌اند که باعث حالت تهوع در آنها شده است. این باعث طرح نظریه‌هایی شده که مبتنی بر استفاده از سلاح‌های مجهز به امواج فشرده مایکروویو، ماورای صوت یا حتی سم است.

برای چند سال مقام‌های ارشد آمریکایی به این گزارش‌ها بی‌توجه بودند و آن را ناشی از فشار زیاد اضطراب یا واکنش عصبی به یک محرک ناشناخته قلمداد می‌کردند. اما دولت جو بایدن ظاهرا این موضوع را جدی‌تر گرفته است.

مواردی از این بیماری در جاهای دیگر جهان گزارش شده، اما مقامات آمریکایی می‌گویند که موارد ابتلا در وین به جز هاوانا بیشتر از هر شهر دیگری است.

نظرات بینندگان