arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۰ - ۰۴ مهر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۳ مهر ۱۳۷۷: سید محمد خاتمی گفت، مسأله سلمان رشدى پایان یافته است؛ این ماجرا مربوط به عصر جنگ تمدن‌ها بود، امروز عصر گفت‌وگوى تمدن‌هاست

خاطرات آیت الله هاشمی: اعلان شد كه ايران و انگليس، به دنبال توافق در مسأله [سلمان] رشدى، روابط خود را به سطح سفارت بالا مي‌برند؛ قبلاً انگليس شرط كرده بود كه ايران، تهديد رشدى را پايان‌يافته اعلان كند و كتباً تضمين نماید و جايزه [بنیاد پانزده خرداد برای کشتن سلمان رشدی] را لغو كند. آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، در نيويورك گفته، مسأله رشدى پايان يافته است، اين مسأله مربوط به عصر جنگ تمدن‌ها بود و امروز عصر گفت‌وگوى تمدن‌هاست
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

اعلان شد كه ايران و انگليس، به دنبال توافق در مسأله [سلمان] رشدى، روابط خود را به سطح سفارت بالا مي‌برند؛ قبلاً انگليس شرط كرده بود كه ايران، تهديد رشدى را پايان‌يافته اعلان كند و كتباً تضمين نماید و جايزه [بنیاد پانزده خرداد برای کشتن سلمان رشدی] را لغو كند. آقاى خاتمى، [رییس‌جمهور]، در نيويورك گفته، مسأله رشدى پايان يافته است، اين مسأله مربوط به عصر جنگ تمدن‌ها بود و امروز عصر گفت‌وگوى تمدن‌هاست، ولى فتواى امام را كس ديگر، نمى‌تواند پس بگيرد و انگليس از تضمين كتبى صرف‌نظر كرد و به قول شفاهى [آقای کمال خرازی]، وزير امورخارجه ايران اكتفا نمود. آقاى خرازى، با صراحت از جايزه بنياد پانزده خرداد فاصله گرفته است. قبلاً هم گفته بوديم كه اين جايزه، ربطى به دولت ندارد. بعضى روزنامه‌ها از ديروز، مخالفت با تضعيف فتواى امام عليه رشدى را شروع كرده‌اند و خط امامى‌ها، دچار مشكل شده‌اند.

مسأله موافقت آقاى [عطاءالله] مهاجرانى، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، با برخورد با روزنامه توس و هماهنگ‌شدن با اقدام قوه قضایيه، براى جناح چپ مسأله‌ساز شده و زبان جناح مقابل را تيزتر كرده كه چرا قبلاً خودش اقدام نكرده كه رهبرى، مجبور به دخالت شوند. به طوركلى، با توجه به وضع جديد در مسأله [سلمان] رشدى، اكنون جناح رقيب، خط امامى‌ها را با دليل، متهم به عدم صداقت در شعار خط امامى بودن مى‌كنند؛ چون مسأله رشدى، بيش از هركس به امام برمى‌گردد.

محافل بين‌المللى و رسانه‌ها هم تبليغ سنگينى، مبنى بر ميانه‌روى دولت ايران و عقب‌نشينى از افكار امام آغاز كرده و خود [سلمان] رشدى هم اعلان‌رضايت و آرامش‌كرده است؛ ضمن اينكه قبول دارند، تغيير مهمى در محتواى نظر ايران پيش نيامده و بيشتر تعبيرات لفظى، روشن‌تر است. مسأله اصلى اين است‌كه فعلاً دولت انگليس، به خاطر ترس از عقب‌افتادن از رقباى خود در اتحاديه اروپا، مايل است مسأله حل شود و به همین خاطر، امپرياليسم خبرى به‌كارگرفته شده است.

اجلاس دو هزار نفر از علماى اهل سنت در كابل خاتمه يافت؛ دولت طالبان را تأييد كردند و به ايران اخطار دادند كه وارد جنگ با طالبان نشود و تهديد به حكم جهادكردند. در اين ميان، اخراج كاردار طالبان از عربستان سعودی و احضار كاردار عربستان هم قابل توجه است؛ گرچه مسأله مربوط به عدم تحويل [اُسامه] بن‌لادن، [رهبر القاعده]، به سعودى از سوى طالبان است، ولى‌گاهى به حمايت معنوى از ايران تفسير شده است.

طوفان كم‌سابقه‌اى، منطقه كارائيب را در برگرفته و صدها تلفات و ميلياردها دلار خرابى داشته و هنوز ادامه دارد. مسأله كوزوو، رو به شدت مى‌رود و ناتو آماده دخالت مى‌شود. ظهر بچه‌ها جمع بودند. ياسر،آقاى [محمد] فرنود – عكاس- را آورده بود، براى‌كتاب خاطرات [1360]، عكس مناسب از من تهيه كند. از فرصت استفاده شد و عكس‌هاى زياد خانوادگى برداشتيم. شب كمى رعد و برق و باران داشتيم.

نظرات بینندگان