arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۳۹۶۰۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۴ - ۰۴ مهر ۱۴۰۰

طالبان خواستار از سرگیری پروازهای بین‌المللی به افغانستان شد

وزارت خارجه طالبان با درخواست برای از سرگیری پروازهای بین‌المللی به افغانستان نسبت به همکاری کامل طالبان با کشورها و شرکت‌های هوایی خارجی اطمینان داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تسنیم: «عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه طالبان در بیانیه‌ای نوشت که تغییرات سیاسی اخیر در افغانستان باعث ایجاد یک سری تغییرات در مسائل فنی در بخش حمل و نقل هوایی شد که توقف پروازهای بین‌المللی به افغانستان را در پی داشت.

وی افزود که در نتیجه آن بسیاری از شهروندان افغانستان که اکثریت آن‌ها را زنان، کودکان، دانشجویان، بیماران و تجار تشکیل می‌دهند، نتوانستند به کشورشان بازگردند.

بلخی ادامه داد که بسیاری از اتباع افغانستان که شغل‌های بین‌المللی دارند یا در خارج از این کشور تحصیل می‌کنند اکنون در رسیدن به مقصد خود با مشکل روبرو هستند.

سخنگوی وزارت خارجه طالبان با درخواست برای از سرگیری پروزهای بین‌المللی به افغانستان تاکید کرد: از آنجایی که مشکلات فرودگاه بین‌المللی کابل برطرف شده و این فرودگاه برای پروازهای داخلی و خارجی کاملاً فعال است، امارت اسلامی افغانستان نسبت به همکاری کامل با همه خطوط هوایی کشورهایی که قبلاً به کابل پرواز می‌کردند، اطمینان می‌دهد و از آن‌ها می‌خواهد تا مانند گذشته این پروازها را از سر بگیرند.

پیش از این، «مولوی رحمت‌الله گلزار» رئیس سازمان هوانوردی غیرنظامی افغانستان اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی پیش از ترک افغانستان بیش از 70 درصد از تجهیزات فرودگاه کابل را تخریب کردند.

وی به الجزیره گفته بود که هر جا نیروهای آمریکایی مستقر شدند پس از ایجاد ساخت و سازها در نهایت آنها را تخریب کردند. چیزی برای افغان‌ها باقی نمانده که بخواهند از آن استفاده کنند.

مولوی گلزار اظهارداشت که آمریکایی‌ها همه تجهیزاتی را که نتوانستند با خود ببرند، تخریب کردند و اکنون نیز در فرودگاه کابل بیش از 70 درصد تجهیزات تخریب شده‌اند.

وی با اشاره به تخریب رادارها و برج مراقبت توسط نیروهای آمریکایی تصریح کرده بود که این تجهیزات کاملاً تخریب شده است و اکنون به کمک تیم فنی قطر در حال بازسازی آن هستیم. حتی سالن‌های انتظار نیز تخریب شده‌اند و بیش از 30 میلیون برآورد تخریب فرودگاه کابل است.

نظرات بینندگان