arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۱۶۶۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۱۸ مهر ۱۴۰۰
الخلیج آنلاین:

چرا همکاری نظامی با پاکستان، تا این حد برای عربستان اهمیت دارد؟

عربستان به دنبال یک همکاری نظامی سازنده با پاکستان، بعنوان تنها دولت هسته‌ای در جهان اسلامی است و تاکید دارد این همکاری به نفع امنیت آن بوده و موجب تعمیق روابط برادری بین دو کشور می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم محمد أبو رزق نوشت: با وجود نبود توافق بین عربستان و پاکستان در مورد جنگ یمن، دو کشور مایلند روابطشان در زمینه‌های دیگر بهبود یابد. در همین رابطه، شاهد برگزاری رزمایش‌های مشترک نیرو‌های نظامی عربستان و پاکستان یا امضای توافق‌های هسته‌ای متقابل آن‌ها هستیم.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: همانطور که شورای عالی هماهنگی سعودی پاکستانی، نقطه شروع روابط دو کشور بوده و تمایل شدید آن‌ها برای چارچوب بخشیدن به فعالیت‌های مشترکشان را نشان می‌دهد. یکی از برجسته‌ترین نمود‌های همکاری نظامی بین عربستان و پاکستان، مشارکت پاکستان در ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم بود که توسط عربستان ایجاد شده است.

عربستان به دنبال یک همکاری نظامی سازنده با پاکستان، بعنوان تنها دولت هسته‌ای در جهان اسلامی است و تاکید دارد این همکاری به نفع امنیت آن بوده و موجب تعمیق روابط برادری بین دو کشور می‌شود.

اخرین رزمایش‌های مشترک بین دو کشور همزمان با رسیدن نیرو‌های دریایی عربستان به اسلام آباد در تاریخ ۲ اکتبر، برای مشارکت در آموزش نظامی با نیرو‌های پاکستانی بود. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «واس» نیرو‌های هوایی این کشور برای اولین بار با جنگنده‌های «اف ۱۵ اس ای» خود در رزمایش مذکور شرکت می‌کنند.

پیش از این رزمایش، ولی عهد سعودی، شاهزاده بن سلمان در ریاض گفتگو‌هایی با فرمانده ارتش پاکستان، «قمر الدین جاوید» انجام داد که موضوع آن، روابط دفاعی با پاکستان و حفظ امنیت و استقرار دو کشور بود.

در جریان دیدار بین بن سلمان و فرمانده ارتش پاکستان، ولی عهد سعودی در خصوص همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های نظامی و دفاعی بین دو کشور صحبت کرد.

احتشام احمد یوسفزی، پژوهشگر مسائل پاکستان تاکید می‌کند که عربستان دولت دوست پاکستان است و دو کشور روابط استراتژیکی با یکدیگر دارند.

وی در گفتگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد: سران دو کشور تمایل زیادی به ادامه روابط دو جانبه شان دارند، بویژه آنکه عربستان اماکن مقدس اسلامی را در خود جای داده است. به عقیده یوسفزی، روابط عربستان و پاکستان، روابط استواری است و با توجه به آنکه پاکستان یک دولت نظامی قدرتمند محسوب می‌شود، روابط نظامی مشترک بین این دو می‌تواند قواعد بازی در منطقه را از پایه و اساس تغییر دهد.

وی در ادامه افزود: پاکستان و عربستان در طول تاریخ روابط ممتازی با یکدیگر داشته اند و این روابط بدون استثنا شامل تمام زمینه‌ها می‌شود، به نحوی که هیچ یک از دو طرف نمی‌تواند از دیگری چشم پوشی کند.

به گفته این تحلیلگر پاکستانی، با وجود اختلافات بین عربستان و پاکستان در مورد برخی مسائل منطقه نظیر اقلیم کشمیر و ایران، روابط بین ریاض و اسلام آباد روز به روز بهتر می‌شود و در حالی که در سال‌های اخیر شاهد تنش میان این دو بخاطر مسائل پیش گفته بوده ایم، روابط آن‌ها به سرعت به حالت طبیعی خود بازگشته است و انجام رزمایش‌های مشترک، یکی از اشکال همکاری‌های دو طرفه بین پاکستان و عربستان است.

سرلشکر بازنشسته سعودی، محمد الحربی، متخصص مطالعات سیاسی و استراتژیک در خصوص روابط بین دو کشور می‌گوید: عضویت پاکستان در ائتلاف نظامی اسلامی برای مبارزه با تروریسم، برای این ائتلاف بسیار مهم است. وی در گفتگو با شبکه «الحرة» آمریکا در ژوئن ۲۰۲۱ گفت: یک همکاری بزرگ مشترک در زمینه نظامی بین پاکستان و عربستان وجود دارد و دو دولت مانور‌های نظامی دوره‌ای و رزمایش‌های مشترکی را انجام می‌دهند که هدف از آن افزایش مهارت‌های نیروهاست.

لازم به ذکر است که ارتش پاکستان با ۶۵۴ هزار سرباز، رتبه ششم را از حیث تعداد سربازان در حال خدمت دارد، در شرایطی که این رقم برای عربستان سعودی ۴۸۰ هزار سرباز است و رتبه دهم جهان را دارد.

پایگاه"Military Direct" نیز در یک بررسی مفصل و جدید در مارس ۲۰۲۱ نوشت: ارتش عربستان پس از چین، ایالات متحده، روسیه، هند و فرانسه، رتبه ششم را در بین قدرتمند‌ترین ارتش‌های جهان دارد.

ارتش سعودی همچنین اولین رتبه را از نظر تعداد سربازان آماده نبرد دارد و از این حیث بالاتر از آلمان، ژاپن، چین، استرالیا، انگلیس، ایالات متحده، کانادا، روسیه و هند است. ارتش عربستان همچنین از نظر میزان دستمزد، رتبه پنجم را پس از کشور‌های کانادا، آلمان، انگلیس و ایالات متحده دارد.

نظرات بینندگان