arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۰ - ۲۰ مهر ۱۴۰۰
روزنامه‌گردی در «انتخاب»؛

«آقای خلخالی! آیا راست می‌گویند که در بیمارستان روانی بستری بوده‌اید؟»

صادق خلخالی: من این مطالب را در نشریه‌های سازمان چریک‌های فدایی خلق و نیز نشریات دموکرات‌ها دیده‌ام و این‌ها از ردیف همان اراجیفی است که با انتشار آن‌ها در صدد خدشه‌دار کردن شخصیت و سوابق ما هستند... بیمارستان «چهرازی» یعنی چه؟! ما در طول مبارزات هفده‌ساله یا در زندان‌ها بودیم یا در تبعیدگاه‌ها... من از کسانی که به من تهمت بیمار روانی بودن می‌زنند می‌خواهم که مدارک و سند و مطالب صحیحی اگر دارند انتشار دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ اقدامات شیخ صادق خلخالی در کردستان هنوز پس از گذشت ۴۲ سال با پرسش‌های فراوانی مواجه است. شایعات پشت خلخالی، هم از بابت اعدام‌های کردستان و هم اعدام‌های سران رژیم پهلوی بدون طی شدن فرایند قانونی در دادگاه‌های انقلاب در همان روز‌ها آن‌قدر زیاد بود که حتی شماری او را بیمار روانی قلمداد می‌کردند و می‌گفتند که او مدتی در بیمارستان چهرازی [۱]بستری بوده است. اسکندر دلدم خبرنگار اطلاعات هفتگی (شماره‌ی ۱۹۵۸، جمعه ۲۰ مهر ۱۳۵۸، صص ۴-۵ و ۴۲) در مهرماه همان سال برای دست یافتن به پاسخ این پرسش‌ها راهی قم شد و همه را سرراست و بی‌رودرواسی از خلخالی پرسید. صحبت به دیدگاه‌های آیت‌الله راجع به اقدامات بختیار رسید و بحث از دکتر چمران هم به میان آمد. در آخر مصاحبه نیز پیامی برای جوانان بی‌کار کشور فرستاد؛ این‌که برای مبارزه با اسرائیل هرچه زودتر عازم جنوب لبنان شوند! مشروح این گفتگو را در پی می‌خوانید:

آقای خلخالی، قبل از هر چیز اجازه بدهید به مسئله‌ی چاپ چند عکس همراه با مطلبی درباره‌ی کردستان که در مجله‌ی فرانسوی «پاری ماچ» منتشر شده بود اشاره نمایم. عکس‌ها نمایان‌گر اعدام بیماری بود که روی برانکار خوابیده بود و عکس دیگر شخصی را نشان می‌داد که مجروح دیگری را به پشت گرفته و در برابر جوخه‌ی اعدام ایستاده است...
 

عکسی که در روزنامه‌های آمریکایی و اروپایی منتشر شده است مونتاژ است و به هیچ وجه صحت ندارد و من از همان مجله‌ی «پاری ماچ» و گروه‌های دیگر خبری جهان دعوت می‌کنم که به ایران بیایند و در سنندج و همان روستای «والی‌خان» که ما رفته بودیم تحقیق و بررسی نمایند تا معلوم شود که همه‌ی این‌ها مونتاژ صهیونیزم بین‌المللی است. اکثر رسانه‌های گروهی اروپای غربی و آمریکا در دست عوامل صهیونیزم و امپریالیزم می‌باشد. این‌ها از قتل‌عام‌های دژخیمان خودشان در ویتنام، لائوس، فیلیپین، اریتره، کامبوج، رودزیا، فلسطین، آنگولا، موزامبیک، جنوب لبنان حرفی نمی‌زنند و در برابر این جنایات سکوت اختیار می‌کنند و در عوض برای انقلاب اسلامی ایران توطئه‌چینی می‌نمایند، تمام توطئه‌های آن‌ها نقش بر آب است، زیرا ملت مسلمان و انقلابی ایران از خدعه‌ها و نیرنگ‌های صهیونیزم بین‌الملل و امپریالیزم آگاه است. ما دشمن زیاد داریم، اما دشمن شماره‌ی یک ما صهیونیزم بین‌الملل است که مدام به فکر توطئه‌چینی علیه ملت ایران بوده و از هر فرصتی برای ضربه زدن به انقلاب ایران استفاده می‌نماید.

 

آقای خلخالی، آیا واقعا اسرائیل قصد مداخله در کردستان را داشته است؟ با توجه به موقعیت جغرافیایی اسرائیل برای انجام چنین دخالتی باید از چند کشور منطقه عبور کند...

بله، اما ارتش غیور و دلاور جمهوری اسلامی ایران و پاسداران از جان گذشته و افتخارآفرین انقلاب اسلامی با جانبازی و از خود گذشتگی همه‌ی نقشه‌های اهریمنی آن‌ها را نقش بر آب کرد و ثابت نمود که ملت اصیل و مسلمان ایران در برابر همه‌ی توطئه‌های امپریالیستی و میلیتاریستی ایستادگی می‌نماید، قربانی می‌دهد و تسلیم نمی‌شود و در مقابله همه‌ی عوامل و نوکران سرسپرده و جاسوسان وابسته با جان و خون در راه رهبری عالی‌قدر ایستادگی خواهد کرد. این راهی است که بزرگان ما، قهرمانان ما، از جان گذشتگان ما به ما آموخته‌اند و در خون و رگ و پی ما به یادگار گذشته‌اند. ما با یک عکس منتشرشده در نشریات خارجی مثل «پاری ماچ» و یا پخش اراجیف و اکاذیب از طرف آن‌ها ناراحت نمی‌شویم، چون می‌دانم صهیونیزم بین‌الملل با دروغ و دغل و خدعه سرهم‌بندی شده است و دولت پوشالی اسرائیل نیز با سرهم‌بندی و همین نشر اکاذیب می‌خواهد نظام صهیونیستی و ضدانسانی خود را قوام و دوام بخشد غافل از آن‌که این ملت قهرمان بپاخاسته‌ی همه‌ی عوامل آن‌ها را در هم می‌کوبد و عنقریب فلسطین عزیز خود را از دست یک مشت تروریست و صهیونیست و جهان‌خوار و آدم‌کش امثال «مناخیم بگین» نخست‌وزیر اسرائیل شخصا یک شهر را به نام «دیر یاسین» قتل‌عام کرد و در همان زمان از ایالات متحده‌ی آمریکا «مدال» گرفت که همه ماجرای این قتل‌عام را می‌دانند و آن را فراموش نخواهند کرد. این خاطره‌ی شوم هرگز از یاد ملت مسلمان ایران و برادران عرب او نخواهد رفت و تروریست‌هایی نظیر انور سادات، سلطان حسن و ملک حسین و عوامل ارتجاعی منطقه نمی‌توانند ملت بپاخاسته را در خواب نگه بدارند. ملت قهرمان ایران هرچه زودتر در عمل و نه در حرف به کمک برادران فلسطینی خود خواهد شتافت و هرگز تعللی در کمک و تعاون به برادران فلسطینی در راه آزادی فلسطین عزیز و در هم کوبیدن اسطوره‌ی قدرت پوشالی اسرائیل غفلت به خود راه نمی‌دهد. ملت مسلمان ایران و ملل ستم‌دیده‌ی خاورمیانه ملجأ و پناه خود را یافته است و آن دژ محکم و غیر قابل انعطاف در برابر ظلم و ظالم، یعنی رهبر کبیر «امام خمینی» است که در پناه او خاورمیانه همه‌ی عوامل اهریمنی غرب و شرق را شناخته و آن‌ها را هرچه زودتر و سریع‌تر به نابودی خواهد کشاند. «امام کبیر» ما تنها امام و رهبر سی‌وشش میلیون ملت مسلمان ایران نیست بلکه رهبر کبیر همه‌ی مستضعفین و سایر رزمندگان قهرمان ملت مسلمان است که در زیر چنگ و دندان دژخیمان استعمارگر دست و پا می‌زنند و آزادی تنها در زیر رهبری عالی‌قدر امام خمینی نهفته است.

 

حضرت آیت‌الله خلخالی، در مورد محاکمه‌ی دکتر نیلوفری در کردستان ضمن یک میزگرد تلویزیونی آقای اسلام کاظمیه سردبیر روزنامه‌ی «جنبش» و یکی از نویسندگان سرشناس و روشن‌فکر میهن‌مان اظهار نظر‌هایی کرد و از دکتر نیلوفری در برابر اتهاماتی که شما به وی نسبت داده بودید دفاع کرد. در این مورد چه می‌گویید؟

من «اسلام کاظمیه» را نمی‌شناسم و تاکنون او را از نزدیک ندیده‌ام. حقش بود آقای کاظمیه قبل از آن‌که جلوی دوربین تلویزیون برود با من ملاقات کند.

 

آقای خلخالی، نمی‌دانم استحضار دارید یا نه که آقای شاپور بختیار در فرانسه و انگلستان علیه رژیم جدید ایران مبارزه می‌کند و نیز گروهی از ایرانیان و مخالفان رژیم ایشان را یاری می‌کنند. رادیو تلویزیون‌های آمریکا و اروپا و نیز روزنامه‌ها و نشریات پرتیراژ و معتبر جهان مملو از مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های دکتر بختیار است. در این مورد چه می‌گویید؟

از طرف ما بنویسید آقای بختیار هرچه زودتر به ایران بیاید و ملت ایران تکلیف خود را با او یک‌سره کند. بی‌خود آقای بختیار به خودش زحمت ندهد و گول انگلیس‌ها را نخورد. شنیده‌ام پلیس انگلستان او را آلت دست خود قرار داده و از وی حمایت می‌کند و او را به این طرف و آن طرف می‌کشند و در سالن‌های سربسته با او مصاحبه می‌کنند. به او بگویید در این سالن‌های باز و گشاد چه نقل و نباتی بر سر مردم ریخته که حالا در آن‌جا با عومال «انتلیجنت سرویس» می‌خواهید انجام دهید. آقای بختیار شما می‌خواهید جهانی بشوید و مردم تو را بشناسند، مردم تو را شناخته‌اند؛ یک انسان بی‌هدف که همیشه بلوف می‌زند و چیزی در دست او نیست و می‌خواهد سایه را بگیرد! آدم‌هایی که در زندگی خودشان دنبال سایه و سراب هستند، این‌ها خودبه‌خود معرف خود می‌باشند هم‌چنان که جناب آقای مهندس بازرگان گفت: «بختیار باید برود در یک گوشه‌ی گم‌نام زندگی کند تا مردم حرف‌های بی‌منطق او را نشنوند.» بختیار از نظر ما هم‌چون شاه و سایر سران رژیم منفور و آدم‌کشان محکوم به مرگ می‌باشد.

 

آقای خلخالی، شایع است شما در کردستان کودکان چهارده‌ساله را به جوخه‌ی اعدام سپرده‌اید و مدتی نیز در بیمارستان روانی «چهرازی» بستری بوده و بدون رودربایستی این‌که شما بیمار روانی بوده‌اید. در این مورد چه می‌گویید؟

من این مطالب را در نشریه‌های سازمان چریک‌های فدایی خلق و نیز نشریات دموکرات‌ها دیده‌ام و این‌ها از ردیف همان اراجیفی است که با انتشار آن‌ها در صدد خدشه‌دار کردن شخصیت و سوابق ما هستند. ما قاطعانه در مقابل دستگاه فاسد پهلوی ایستادیم و او را با کمال قدرت اهریمنی که داشت به انحطاط کشیدیم حالا هم در برابر این دروغ‌ها و افترا‌ها و این‌گونه مطالب دور از واقع و نادرست ایستادگی می‌کنیم و خم به ابرو نمی‌آوریم، چون راه ما راه خداست و راه انبیا و اولیا است... بیمارستان «چهرازی» یعنی چه؟! ما در طول مبارزات هفده‌ساله یا در زندان‌ها بودیم یا در تبعیدگاه‌ها. مدت‌ها از زندان عشرت‌آباد و اداره‌ی سوم یا کمیته و زندان موقت و قزل‌قلعه و زندان لار و اراک و قم به این طرف و آن طرف می‌بردن‌مان و یا در تبعیدگاه‌ها مثل انارک یزد، رودبار، رفسنجان، بندر لنگه، بانه و لار بودیم و در مواقعی که در زندان و تبعید نبودیم در حوزه‌ی علمیه سرگرم تدریس و آموزش طلاب بودیم. من از کسانی که به من تهمت بیمار روانی بودن می‌زنند می‌خواهم که مدارک و سند و مطالب صحیحی اگر دارند انتشار دهند. در مورد اعدام کودکان خردسال هم باید بگویم که ما هیچ‌گاه کودکان دوازده‌ساله، چهارده‌ساله و شانزده‌ساله را اعدام نکرده‌ایم و این مطلب را جدا و قویا تکذیب می‌کنم...

 

آقای دکتر چمران معاون سابق نخست‌وزیر و وزیر فعلی دفاع ملی نیز در کردستان بوده و رهبری عملیات دولتی را علیکه دموکرات‌ها عهده‌دار بود در مورد ایشان چه نظری دارید؟

جناب آقای دکتر چمران را آن‌طوری که من شناخته‌ام آدمی است تیزهوش، واقع‌بین که کم حرف می‌زند و زیاد عمل می‌کند. قاطع است و به ضدانقلاب رحم نمی‌کند و مدام در فکر شکستن توطئه‌های ضدانقلاب است مسلما دشمنانی هم دارد، ولی ما از صمیم قلب او را دوست داریم و کار‌های او را صحه می‌گذاریم.

 

در ماجرای کردستان صحبت از این بود که یک کشور بیگانه در صدد بمباران منطقه و اعزام هواپیما‌های جنگی به منطقه بوده است، این کشور بیگانه کدام بوده است؟

شنیدیم که اسرائیل می‌خواسته است به کمک دموکرات‌ها بیاید، ولی ما زودتر رفتیم و منتظر اسرائیلی‌ها شدیم که متاسفانه نیامدند!

پیامی برای جوانان کشور دارم و خواستار انعکاس آن در پایان این مصاحبه هستم؛ من پیامی که برای جوانان و مخصوصا جوانان بی‌کار دارم این است که چرا خودشان را آماده نمی‌کنند که بروند در جنوب لبنان با برادران فلسطینی قهرمانانه علیه دشمن مشترک یعنی اسرائیل که جنوب لبنان را به آتش و خون کشانیده است بجنگند. در دوران طاغوت تعداد زیادی از جوانان ما در جنوب لبنان و حتی در سایر سرزمین‌های اشغال‌شده سرگرم نبرد با دشمن خون‌خوار یعنی اسرائیل بودند، ولی با پیروزی انقلاب و روی کار آمدن دولت جمهوری اسلامی این مسئله به فراموشی کشانیده شده است و من نمی‌دانم چه دست‌هایی در کار است که می‌خواهند این مسئله‌ی بزرگ به فراموشی سپرده شود. من از جوانان پرشور و دیپلمه‌های بی‌کار دعوت می‌کنم، چون بهترین و ارزنده‌ترین کار پیوستن به صفوف مقدم جبهه‌ی آزادی‌بخش فلسطین در جنوب لبنان است هرچه زودتر به برادران فلسطینی خود بپیوندند تا از این رهگذر بزرگ‌ترین جنایت کاران تاریخ را در «تل آویو»، «رام‌الله»، «حیفا» و «عکا» دفن نماییم.

 

پی‌نوشت:

۱- نخستین بیمارستان اعصاب و روان در تهران بود که توسط دکتر «سیدابراهیم چهرازی» متخصص بیماری‌های اعصاب و روان تاسیس شد در دروس تاسیس و بعد مکان آن به خیابان ولیعصر روبه‌روی پارک ملت منتقل شد. ظاهرا امروزه این مکان به متروکه بدل شده.

نظرات بینندگان