arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۴۹۵
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۲۰ - ۲۲ مهر ۱۴۰۰
روزنامه‌گردی در «انتخاب»؛

۵۲ سال پیش کدام گروه سنی بیش‌تر به سینما می‌رفتند؟

از کل افراد جامعه، جوانان بین ۱۵ تا ۲۵ ساله ۸۱ درصد سینمارو‌ها را مرد‌ها و ۱۸ درصد آن‌ها را زن‌ها تشکیل می‌دهند. جوانان ۱۸ ساله بیش‌تر از سایر گروه‌های سنی به سینما می‌روند و بعد از آن‌ها سنین ۱۶، ۱۷، ۱۹، ۲۰ به ترتیب در مقام‌های بعدی قرار دارند. به طور کلی تعداد زنان سینمارو در گروه سنی ۱۵ و ۱۶ ساله هستند و به ترتیب که سن بالاتر می‌رود سینما رفتن زن‌ها کمتر می‌گردد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس تاریخ «انتخاب»؛ ۵۲ سال پیش [۱۳۴۸] سینما رفتن جوانان در یک بررسی آماری تجزیه و تحلیل شد،‌ تا در آینده مورد کنترل قرار گیرد. در این بررسی که توسط کمیته‌ی تحقیق و بررسی‌های انجمن ملی اولیا و مربیان صورت پذیرفت، علت سینماروی، رابطه‌ی سینما رفتن و درآمد جوانان با آمارهای تفکیکی مشخص شد، که شرح آن را در ادامه به نقل از روزنامه‌ی اطلاعات مورخ سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۴۸ می‌خوانید:

بررسی آمار نشان می‌دهد که از کل افراد جامعه، جوانان بین ۱۵ تا ۲۵ ساله ۸۱ درصد سینماروها را مردها و ۱۸ درصد آن‌ها را زن‌ها تشکیل می‌دهند.

جوانان ۱۸ ساله بیش‌تر از سایر گروه‌های سنی به سینما می‌روند و بعد از آن‌ها سنین ۱۶، ۱۷، ۱۹، ۲۰ به ترتیب در مقام‌های بعدی قرار دارند.

به طور کلی تعداد زنان سینمارو در گروه سنی ۱۵ و ۱۶ ساله هستند و به ترتیب که سن بالاتر می‌رود سینما رفتن زن‌ها کمتر می‌گردد.

از نظر وضع سواد نیز جوانان سینمارو مورد بررسی قرار گرفته‌اند از بررسی آمار این نتیجه به دست می‌آید که به طور کلی ۳.۷ درصد جامعه‌ی جوانان سینمارو بی‌سواد هستند، ۵ درصد سواد خواندن و نوشتن دارند، ۱۷ درصد تحصیلات‌شان به اندازه‌ی دبستان و ۲۷.۶ درصد دوره‌ی اول دبیرستان، ۳۴.۷ درصد دوره‌ی دوم یا دیپلم و ۱۰.۶ درصد از کل جوانان سینمارو دانشجو هستند.

این نکته نیز جالب است که در حدود ۱۶.۱ درصد از جوانان با همراه و ۳۸.۹ تنها سینما می‌روند.

این را هم بد نیست برای توجه اولیا یادآور شویم که از جوانانی که با همراه به سینما می‌روند ۶۷.۳ درصد آن‌ها با موافقت اولیا و ۲۲.۷ درد بدون موافقت اولیا راهی سینما می‌شوند.

از کسانی که با موافقت اولیا به سینما می‌روند ۳.۳ درصد سانس ۱۰ تا ۱۱ صبح و ۱۹.۶ درصد سانس ۲ تا ۳ و ۳۲.۵ درصد سانس‌های چهار و پنج و ۳۲.۱ درصد سانس شش و هفت و ۲۲.۷ درصد سانس ۸ یا ۹ و در حدود ۰.۸ درصد سانس ۹ یا ۱۰ بعدازظهر را برای سینما رفتن انتخاب می‌کنند و اکثریت در این جمع با کسانی است که بدون اجازه‌ی خانواده‌ها به سینما می‌روند.

جوانان سینماروی تهران در گروه‌های سنی ۱۵ تا ۲۵ ساله اکثرا به خاطر تفریح و سرگرمی به سینما می‌روند و عده‌ی کسانی که به خاطر هدف‌های مختلف به سینما می‌روند به این ترتیب است:

۳۲.۲ درصد هدف‌شان از سینما رفتن سرگرمی است، ۲۲.۷ درصد تفریح، ۲۰.۱ درصد آموزش، ۱۷.۶ درصد هنر، ۶.۶ درصد وقت‌کشی و محصلین دوره‌ی دوم و دیپلمه‌ها بیش از سایرین به سینما می‌روند و این امر دلایل گوناگون می‌تواند داشته باشد. محصلین دوره‌ی اول در ردیف بعدی قرار دارند و بی‌سوادان کمتر از سایرین به سینما می‌روند، در واقع هرچه میزان سواد از دیپلم یا دوره‌ی اول کمتر یا بیش‌تر است درجه‌ی سینما رفتن نیز کمتر می‌شود.

نظرات بینندگان