arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۶۴۶
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۲۱ - ۲۳ مهر ۱۴۰۰

عضو کمیته علمی ستاد کرونا: واکسیناسیون کرونا، احتمال ابتلا را تا ۱۸ برابر و مرگ و میر را تا ۱۲ برابر کاهش می‌دهد

 ابوالقاسمی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: آمار‌های به دست آمده از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که ۵۴۰ هزار نفر را در این مدت مورد بررسی قرار دادند، نشان داده است که شانس ابتلای افراد واکسینه شده ۱۸ برابر کمتر از افرادی است که واکسن نزدند؛ همچنین شانس بستری ۱۱/۵ برابر و شانس مرگ و میر نیز ۱۲ برابر کمتر شده است، بنابراین تردیدی نیست که واکسیناسیون به طور بسیار قابل توجهی می‌تواند از شدت بیماری و مرگ و میر جلوگیری کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باشگاه خبرنگاران: ابوالقاسمی گفت: نتایج مطالعات نشان می‌دهد که واکسیناسیون آمار ابتلا به کرونا را تا ۱۸ درصد کاهش می‌دهد.

 ابوالقاسمی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: از پیک پنجم کرونا عبور کردیم و آمار‌ها کمتر شده است و این موضوع نشان می‌دهد که وضعیت کرونا که مدتی در ایران شدت پیدا کرده بود و آمار مرگ و میر بالایی برای افراد داشت، کاهش پیدا کرده است.

او افزود: یکی از دلایل کاهش آمار‌های کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ایمن شدن مردم بر اثر ابتلا به بیماری به طوری که کرونای دلتا مردم را بیشتر درگیر خود کرد و به دنبال همین موضوع یک نوع ایمنی دست جمعی به وجود آمده است.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه موضوع بسیار مهم در کاهش آمار ابتلا و مرگ میر بیماری کرونا واکسیناسیون است، تصریح کرد: متاسفانه با شروع واکسیناسیون به پیک جدید برخوردیم، اما اگر پیک جدیدی به وجود نمی‌آمد تعداد مرگ و میر افراد بسیار کمتر بود.

او بیان کرد: خوشبختانه وضعیت خوبی در حال حاضر داریم، اما ممکن است این وضعیت شکننده باشد.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به اینکه کشور‌ها در حال حاضر به دو دسته تقسیم می‌شوند گفت: واکسیناسون در بسیاری از کشور‌ها تا حدود ۸۵ درصد به بالا رسیده است و این دسته از کشور‌ها کرونا را به خوبی کنترل کردند، اما باز هم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ضروری است به دلیل اینکه واکسیناسیون نمی‌تواند به طور کامل از انتشار بیماری جلوگیری کند.

او افزود: در کشور‌هایی که واکسیناسیون انجام شده است و به شیوه نامه‌های بهداشتی توجه می‌شود، آمار مرگ و میر بسیار کمتری دارند، اما در مقابل کشور‌هایی نیز وجود دارند که آمار واکسیناسیون بالایی دارند، اما مشاهده شده است که آمار مرگ و میر بالایی دارند و علت آن پایبند نبودن به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.

واکسیناسیون ۱۱/۵ برابرامکان بستری را کاهش داد

ابوالقاسمی تصریح کرد: آمار‌های به دست آمده از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که ۵۴۰ هزار نفر را در این مدت مورد بررسی قرار دادند، نشان داده است که شانس ابتلای افراد واکسینه شده ۱۸ برابر کمتر از افرادی است که واکسن نزدند؛ همچنین شانس بستری ۱۱/۵ برابر و شانس مرگ و میر نیز ۱۲ برابر کمتر شده است، بنابراین تردیدی نیست که واکسیناسیون به طور بسیار قابل توجهی می‌تواند از شدت بیماری و مرگ و میر جلوگیری کند.

او افزود: باید توجه داشته باشیم رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و به خصوص ماسک زدن و جلوگیری از تجمعات را در اولویت قرار دهیم تا بتوانیم مردم را محافظت کنیم تا سطح واکسیناسیون در سراسر کشور به ۸۵ درصد به بالا برسد، خوشبختانه در کشور ما سرعت واکسیناسیون نیز بسیار خوب است.

نظرات بینندگان