arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۲۴ مهر ۱۴۰۰

تمرین فضانوردان برای «زندگی در مریخ» در صحرای اسرائیل

اگر روزی قرار شود انسان‌ها در سیاره مریخ زندگی کنند باید برای شرایط سخت آن آماده شوند. در این ماه، شش فضانورد آنالوگ با انجام مأموریتی در صحرا شرایط زندگی در سیاره سرخ را شبیه‌سازی می‌کنند. این پروژه در صحرای نِگِب در جنوب اسرائیل انجام می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: اگر روزی قرار شود انسان‌ها در سیاره مریخ زندگی کنند باید برای شرایط سخت آن آماده شوند. در این ماه، شش فضانورد آنالوگ با انجام مأموریتی در صحرا شرایط زندگی در سیاره سرخ را شبیه‌سازی می‌کنند.

هدف این است که این افراد تصور بهتری از چگونگی کار و زندگی بر سیاره مریخ پیدا کنند و مشکلاتی را که ممکن است در مریخ پیش آید، در وضعیت ایمن‌تر و روی زمین، دریابند و برطرف کنند.

این مأموریت AMADEE-۲۰ نام دارد و سه هفته طول می‌کشد و انجمن هوافضای اتریش با همکاری آژانس فضایی اسرائیل آن را هدایت می‌کند.

این پروژه در صحرای نِگِب در جنوب اسرائیل انجام می‌شود.

راینهارت تلوستوس، مسئول مرکز عملیات در اتریش می‌گوید شرایط و وضعیت این صحرا شباهت فراوانی با مریخ دارد به همین دلیل بهترین مکان برای تمرین است.

او می‌گوید: "این صحرا آب ‌و ‌هوای خشکی دارد، هیچ‌چیز در آن نمی‌روید، دور‌افتاده است و از شهر‌ها فاصله دارد و مریخ هم درواقع چنین صحرای وسیعی است".

هدف این است که این افراد تصور بهتری از چگونگی کار و زندگی بر سیارهٔ مریخ پیدا کنند

گروه که از ۵ مرد و یک زن تشکیل شده است کار‌های گوناگونی برای شبیه‌سازی زندگی روی مریخ انجام می‌دهند.

آنها وقتی در داخل اقامتگاه‌های خود نیستند باید لباس‌های فضایی ویژه و پیشرفته‌ای بپوشند و هر ارتباطی با مرکز کنترل با ده‌دقیقه تأخیر انجام می‌شود چون ارتباط از سیارهٔ مریخ هم با تأخیر برقرار می‌شود.

فضانوردان آزمون‌های مختلفی انجام می‌دهند برای مثال به کار‌گیری ابزار‌هایی که می‌تواند حیات را بیابد و تشخیص دهد.

آنها روش‌های گوناگونی برای کمک به فضانوردان در کنار‌آمدن با تنهایی طولانی‌مدت را می‌آزمایند، یکی از تمرین‌ها تجربه حضور ‌در‌ لحظه و ذهن‌آگاهی است.

مأموریت‌های فضایی برای فضانوردان هیجان‌انگیز است اما اگر خیلی طولانی شود ممکن است دچار دلتنگی و افسردگی شوند از این رو مهم است که به سلامت فضانوردان هم توجه شود.

راینهارت تلوستوس می‌گوید: "آنها آزمایش متعددی هم با روبات‌ها انجام می‌دهند. در مأموریت واقعی در مریخ هم روبات‌ها همراه آنها خواهند بود. روبات‌ها در حمل و نقل کمک می‌کنند و آزمایش‌های علمی انجام می‌دهند و می‌توانند به مکان‌هایی بروند که برای انسان بسیار خطرناک است".

نظرات بینندگان