arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۲۷۴۶
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۲ - ۲۴ مهر ۱۴۰۰

«مرگ تدریجی» ما را با مساله فراموشی روبه‌رو می‌کند

بازیگر فیلم کوتاه «مرگ تدریجی» معتقد است که نمایشِ ۶ فیلم انتخاب شده در بسته «شکست زمان» ترکیب کاملا مناسبی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بازیگر فیلم کوتاه «مرگ تدریجی» معتقد است که نمایشِ ۶ فیلم انتخاب شده در بسته «شکست زمان» ترکیب کاملا مناسبی است.

مهوانه آقاجانی بازیگر نقش مادر در فیلم کوتاه مرگ تدریجی به نویسندگی و کارگردانی آمین صحرایی که این روزها همراه با بسته فیلم کوتاه «شکست زمان» روی پرده سینماهای هنروتجربه است   درباره این بسته، گفت: اولین مساله‌ای که در بسته «شکست زمان» نظرم را جلب کرد، نام آن بود. وقتی در فیلم‌های به نمایش درآمده بسته «شکست زمان» دقت کردم متوجه شدم که قاب دوربین تنها جایی‌ست که می‌تواند زمان را به گذشته یا آینده ببرد. در واقع زمان رخداد پیوسته‌ای‌ست که به گذشته برگشت‌پذیر نیست و یا نمی‌توانیم آن را با سرعت مستقیم به آینده ببریم. در واقع زمان، همین اکنون است.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم باتوجه به موضوع فیلم‌ها، «شکست زمان» نام مناسبی برای این بسته است چراکه فیلم‌های موجود بایکدیگر متفاوت هستند و در عین حال در تکمیل هم قدم برمی‌دارند. به نظر من نمایشِ ۶ فیلم انتخاب شده در بسته «شکست زمان» ترکیب کاملا مناسبی است.

آقاجانی درباره فیلم کوتاه مرگ تدریجی خاطرنشان کرد: در فیلم «مرگ تدریجی» با مساله فراموشی روبه‌رو هستیم که همین امر موجب شکست زمان در آن می‌شود. وهم و ترسِ ناشی از این موضوع برای من حتی حین ساخت فیلم قابل تعمق و تفکر بود. این فیلم با «سنگبال» دیگر اثر آمین صحرایی که در بسته حضور دارد، کاملا متفاوت است.

این بازیگر درباره نقش‌آفرینی در مرگ تدریجی عنوان کرد: وقتی برای اولین بار فیلمنامه را خواندم، خود را در موقعیت نقش مادر که کم دیالوگ و کوتاه بود قرار دادم و این مساله مرا به سوی تجربه‌ای شیرین سوق داد. تداخل زمان در سیالِ ذهن همیشه موضوع چالش برانگیزی برای من بوده است.

وی تاکید کرد: دلیل دیگرم برای انتخاب این نقش، شخصیت آمین صحرایی به عنوان کارگردان اثر بود. با وصف اینکه برای نقش‌آفرینی در این فیلم ۲ بار از من تست گرفته شد، با انرژی خوبی روبه‌رو شدم که با اطمینان خاطر آماده کسب تجربه‌ای شیرین در کنار گروه خوبی بودم. آمین صحرایی کارگردان خوش فکری‌ست که طی زمانی مداوم برای ساخت هرچه بهتر فیلمش تلاش می‌کند.

بازیگر نمایش گفتگوی بی‌پایان ستاره با مادرش در وقت مردن درباره مساله فراموشی و مرگ که موضوع فیلم مرگ تدریجی است، تاکید کرد: مرگ معماست. من همیشه به‌دنبال کشف راز مرگ و نشانه‌هایش در محیط اطرافم بوده‌ام اما این مساله و راز پنهانش، نه تنها برای من بلکه برای کل جهان سوال‌برانگیز است، از طرف دیگر فراموشی تجربه عجیبی‌ست.‌ شاید از نظر دیگران، کسی که فراموشی می‌گیرد دیگر آشنا نباشد ولی باید گفت آن شخص در میان هستی و نیستی معلق است و می‌توان در نگاهش سردرگمی را دید. به نظر من جهانی پر از سوال پشت نگاه کسی که خیره به روبروست، وجود دارد. در پس چشمانش سال‌ها زندگیِ گذشته و شاید آینده‌ای دیده می‌شود که ما قادر به دیدن آن نیستیم.

آقاجانی درباره اکران فیلم‌های کوتاه در سینماهای هنروتجربه تصریح کرد: فیلم کوتاه مفهوم و تجربه‌ای از زمان را در خودش جای می‌دهد. کنارِ هم قرار گرفتنِ فیلم‌های فیلمسازانِ خوش فکر در سینمای هنروتجربه اتفاق خوشایند و پر افتخار برای آینده‌ای روشن است. اکران این فیلم‌ها با موضوعات برگرفته از جامعه انسانی در این روزها که شرایط گنگی را سپری می‌کنیم، اتفاق فوق‌العاده و گسترده‌ایست. از موسسه هنروتجربه قدردانی می‌کنم و باعث افتخارم است که کارِ گروه خوبم روی پرده این سینماها به نمایش درآمده است.


 ایرنا

نظرات بینندگان