arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۰۵۸
تاریخ انتشار: ۴۴ : ۰۹ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰

خطیب‌زاده: هیچ وقت پیش شرطی را برای آمریکا تعیین نکرده ایم چون آمریکا عضو برجام نیست / آن‌چه امیرعبداللهیان گفت این بود که آمریکا مسیر ترامپ را ادامه ندهد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل توافقی دوسویه بوده است و افزود:‌ ما هیچ وقت پیش شرطی را برای آمریکا تعیین نکردیم چون آمریکا عضو برجام نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا در بروکسل توافقی دوسویه بوده است و افزود:‌ ما هیچ وقت پیش شرطی را برای آمریکا تعیین نکردیم چون آمریکا عضو برجام نیست.

به گزارش «انتخاب»، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره اظهارات جوزپ بورل درباره این که زمان برای بازگشت ایران به مذاکرات محدود است و فکر نمی‌کنم مذاکرات در بروکسل کاملا ضرورت داشته باشد، بیان کرد: گفت‌وگوهای پنجشنبه خوب و سازنده بود و نکاتی که باید به مورا منتقل کرد منتقل شد و توافق شد در چند روز آینده در بروکسل این گفت‌وگوها ادامه یابد و این توافق دوسویه بوده و موضوعات چالش‌ها و موانعی که شش دور مذاکرات در وین به نتیجه نرسید باید در گفتگوها مورد رایزنی قرار بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: اجازه دهید در مسیری که گفت‌وگوها بین ایران و هماهنگ کننده انجام شده پیش برود. آقای باقری در اولین فرصت موضوعات مدنظر خود را بیان خواهد کرد.

خطیب‌زاده درباره اظهارات امیرعبداللهیان که خواستار اقدام جدی آمریکا شده است، گفت: پرونده مذاکرات در وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود و ان‌شاءالله با ترکیب جدید انجام خواهد شد. باقری در ادامه گفت‌وگوهای هفته گذشته در تهران و براساس توافق طرفین به بروکسل می‌رود. آن‌چه توسط رئیس جمهور و وزیر خارجه گفته شده این است که مذاکرات ادامه می‌یابد و آن‌چه در حال انجام است روشن شدن برخی نقاطی است که چالش‌های گفت‌وگوهایی بوده که ۶ دور در وین انجام شده است.

وی افزود: ما هیچ وقت پیش شرطی را برای آمریکا تعیین نکردیم چون آمریکا عضو برجام نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: هدف اخذ تضمین‌ها برای این است که هیچ کس در واشنگتن دنیا را به سخره نگیرد. آن‌چه امیرعبداللهیان گفت این بود که آمریکا به جای ادامه مسیر ترامپ روند مجزایی را پیگیری کند. همان فشار حداکثری ترامپ را همین دولت ادامه می‌دهد و این اقدام و عمل است که می‌تواند نشان دهد دولت فعلی بایدن متفاوت از دولت ترامپ است و در عمل آن‌چه دیدیم تداوم بوده است نه تغییر.

خطیب‌زاده بیان کرد: دولت جدید می‌خواهد با آسیب شناسی از آنچه واقع شده وارد مذاکرات شود. در خصوص اصل گفت‌وگوها آقای رئیسی اعلام کردند که گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت درباره ابعاد چالش‌ها و نظراتی هست که با خرد جمعی در حال جمع بندی است و براساس آن تصمیم گیری جدید به طرف مقابل اعلام خواهد شد. مهم این است که وقتی تلف نشود. ۶ دور گفت‌وگوهای وین نشان داد اگر با آسیب شناسی درست انجام شود می‌تواند به نتیجه برسد.

نظرات بینندگان