arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۰۸۳
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۱ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰

نخست‌وزیر عراق: انتخابات سالم بود؛ همه، اختلافات را کنار بگذارند

نخست‌وزیر عراق در واکنش به اعتراض‌ها به نتیجه اعلامی انتخابات تاکید کرد، انتخابات سالم و شفاف برگزار شده و همه باید اختلافات حزبی و شخصی را رها کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق با حضور در جشن میلاد پیامبر اکرم (ص)، در منطقه الاعظمیه بغداد، در واکنش به اعتراض‌های مردمی به نتایج اعلامی انتخابات پارلمانی اخیر، از همه خواست تا اختلافات حزبی و شخصی را کنار بگذارند و رفاه و ثبات شایسته مردم عراق را فراهم کنند.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری عراق که نسخه‌ای از آن در وبگاه «الفرات نیوز» منتشر شد، آمده است که الکاظمی با شرکت در جشن میلاد پیامبر اکرم (ص) در منطقه الاعظمیه بغداد گفت: ما امروز، این‌جا در میان خانواده و عزیزانمان ایستاده ایم تا با آن‌ها میلاد پیامبر اکرم را در شهر عزیز الاعظمیه جشن بگیریم».

وی ضمن تبریک این مناسبت و اشاره به صفات و مکارم اخلاقی پیامبر، گفت: فاسد کسی است که ارزش‌های اخلاقی را کنار گذاشته و سیاست در حقیقت به معنای خدمت به مردم، هدایت آن‌ها به سمت بهتر مراقبت از آ‌ن‌ها و حل درگیری‌ها و مشکلات آن‌ها است. اما متاسفانه سیاست نزد برخی به معنای باج‌گیری، دروغ، فریب، درگیری و فریب مردم است.

وی افزود: ما به تعهد خود در قبال ملت خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام و سالم عمل کردیم و مردم نماینده خود را انتخاب کردند و این نمایندگان جدید نقش خود را در پارلمان جدید ایفا خواهند کرد. نمایندگان جدید دارای وظایف اخلاقی و ملی در قبال ملت خود هستند و باید اعتماد مردم به روند سیاسی و دموکراسی را بازگردانند».

الکاظمی توضیح داد که دولت فعلی شرایط سختی از بحران‌های مالی، اقتصادی و بهداشتی به دلیل کرونا و میزان زیادی از چالش‌های دیگر را مواجه بوده که آن‌ها را پشت سر گذاشته است. ما در مقابل مرحله جدیدی هستیم که باید با الهام گرفتن از درس‌ها و عبرت‌های گذشته، دست به دست یکدیگر دهیم و اختلافات و اجتهادهای حزبی و شخصی را کنار بگذاریم تا کشور را به ساحل امن برسانیم و رفاه، ثبات و سازندگی شایسته مردم عراق را فراهم کنیم.

با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق که دهم اکتبر جاری (۱۸ مهرماه) برگزار شد، شماری از احزاب و ائتلاف‌های سیاسی به نتیجه اعلامی اعتراض کردند و از دستکاری در نتایج این انتخابات سخن گفتند. شماری از شهرهای عراق نیز از دیروز شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به این نتایج است و معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء هستند زیرا معتقدند که در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد. امری که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تایید می‌کنند.

«حسین علی جاسم» نامزد انتخاباتی از حزب «حرکه حقوق» به ریاست «حسین مونس» با تایید دخالت آمریکا، بریتانیا و امارات در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر عراق گفت: «اشتباهاتی که با انتخابات پارلمانی همراه شد، صرفا تصادفی یا خودسرانه نبود. تقلب که با این انتخابات پارلمانی همراه شد، به نفع کشورهای خارجی برای تضعیف نیروهای مقاومت است».

وی افزود: نیروهای سیاسی شواهد قانع‌کننده ای برای اثبات دخالت آمریکا، بریتانیا و امارات در نتایج انتخابات دارند و نیروهای سیاسی متضرر در این انتخابات، از روشهای قانونی برای اعتراص و به چالش کشیدن مشروعیت این نتایج استفاده می‌کنند.

«محمود المشهدانی» رئیس پیشین پارلمان عراق نیز فرضیه هک کردن و دخالت سایبری از سوی برخی کشورهای خارجی را تایید کرد و بدون نام بردن از کشوری با تایید تقلب در این انتخابات گفت: نفوذ در این انتخابات سایبری بود که تنها از سوی برخی کشورها امکان پذیر است و این چیزی نیست که نهادهای سیاسی عراقی بتوانند انجام دهند».

«سید صدرالدین قبانجی» خطیب نماز جمعه نجف اشرف نیز جمعه پیش( ۱۵ اکتبر) تقلب در انتخابات پارلمانی عراق را تایید و آن را «اظهر من الشمس» خواند و از احزاب سیاسی خواست قبل از شمارش دستی آرا با یکدیگر گفت‌وگو و نتایج انتخابات را پس از اصلاح آن بپذیرند.(جزئیات بیشتر)

«ندی جودت» عضو فراکسیون «النصر» در پارلمان سابق عراق نیز برخی احزاب سیاسی را به سرقت آراء در جریان شمارش آراء متهم کرد و گفت که احتمال تقلب، وجود داشت ولی سرقت آراء به این شکل زشت، غیرقابل پیش‌بینی بود.

«قیس الخزعلی» رئیس جنبش عصائب اهل حق نیز چند روز پیش در صفحه توئیتر خود نوشت: « به احتمال زیاد بزودی اطلاعاتی به دست می‌آوریم که وجود تقلب در انتخابات را تایید می‌کند».

نظرات بینندگان