arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۲۶ مهر ۱۴۰۰

ترکیه: اگر آمریکا به ما اف-۱۶ نفروشد، از روسیه سوخو می‌خریم

رئیس صنایع دفاعی ترکیه گفت، اگر آمریکا از فروش جنگنده اف-۱۶ به این کشور خودداری کند، آنکارا خرید جنگنده‌های روسی سوخو-۳۵ و سوخو-۵۷ را در نظر می‌گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: «اسمائیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه روز دوشنبه گفت، اگر آمریکا از فروش جنگنده اف-۱۶ به این کشور امتناع کند، آنکارا خرید جنگنده روسی سوخو را در نظر خواهد گرفت.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، دمیر در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «اگر فرایند [خرید یا به‌روز رسانی جنگنده‌های اف-۱۶] به نتیجه نرسد، ترکیه در یافتن جایگزین ناتوان نخواهد بود. اگر لازم باشد، موضوع خرید سوخو-۳۵ و سوخو-۵۷ ممکن است هر لحظه مطرح شود».

این مقام نظامی ترکیه افزود: «صنایع ما هر کاری خواهند کرد تا امنیت ما را حفظ کند و اگر چیز بیشتری لازم باشد می‌توانیم راهی برای آن پیدا کنیم».

اظهارات دمیر در حالی صورت می‌گیرد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه گفته است واشنگتن به آنکارا پیشنهاد کرده به‌جای جنگنده اف-۳۵، جنگنده اف-۱۶ خریداری کند.

پیش از این در رسانه‌های غربی آمده بود که ترکیه خواستار خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ و حدود ۸۰ کیت نوسازی هواپیماهای جنگی خود از آمریکا شده است.

پیشتر آنکارا بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده «اف-۳۵» سفارش داده بود که قرار بود توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شود، اما در سال ۲۰۱۹پس از خرید سامانه‌های پدافند موشکی روسی «اس-۴۰۰»، واشنگتن ترکیه را از این قرارداد کنار گذاشت.

از سوی دیگر برخی رسانه‌ها از اقدام دولت آمریکا در تجهیز ارتش یونان به جنگنده‌های اف-۳۵ خبر دادند. طبق گزارش‌های قبلی، دولت آمریکا قصد دارد ۶ فروند از جنگنده‌های اف-۳۵ که ترکیه پیشتر سفارش داده بود را به یونان بفروشد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیشتر از آمریکا خواست که بعد از کنار گذاشتن این کشور از پروژه ساخت جنگنده اف‌-۳۵ پول پرداختی ترکیه را برگرداند.

نظرات بینندگان