arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۳۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۰۰ - ۲۸ مهر ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۷ مهر ۱۳۷۷: صداوسیما در تبلیغات انتخابات افراط مى‌کند و مردم را دلزده مى‌کند

خاطرات آیت الله هاشمی: در گزارش‌ها، توجه بيشتر به تبليغات انتخابات [مجلس خبرگان] است. صداوسيما افراط مى‌كند و بعضى‌ها فكر مى‌كنند، اين افراط در تبليغ اثر معكوس دارد و مردم را دلزده مى‌كند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

بعد از نماز صبح، براى كوه‌نوردى به سوى سياهكوه در جنوب ورامين رفتيم. از شهرهاى قرچك ورامين، پيشوا و روستاهاى مسير گذشتيم. وارد جاده خاكى شديم. از چند روستا و از كنار كوه‌هاى نزحزكوه و دوازده امام كوه گذشتيم. به سياهكوه رسيديم. كنار كاروانسراى قديمى توقف‌كرديم.

جمعى از مديران [سازمان حفاظت] محيط‌زيست استقبال‌كردند. دو ساعت و نيم در راه بوديم. داخل كاروانسرا در صفه بزرگ، صبحانه خورديم: جگر، قلوه، دل و گوشت. آقاى عطاردى و آقاى ميران توضيحات دادند. منطقه پارك ملى و منطقه حفاظت شده و انواع گونه‌هاى گياهى و حيوانى و... كاروانسرا از زمان شاه عباس [صفوی] مانده و گفتند، از زمان ساسانى‌ها بوده و در عهد صفويه بازسازى شده است.

آب از هفت كيلومترى، از چشمه‌اى لوله‌كشى شده؛ خيلى‌كم است. در زمان قديم توسط كانال‌هاى سنگى كه به صورت ناودان از سنگ تراشيده بودند، منتقل مى‌شده و سنگ‌ها هنوز باقى است. چند درخت پسته هم بيرون كاروانسراست. پسته هم داشتند. چند صد متر آن طرف‌تر، قلعه ديگرى است بنام حرمسرا كه مخروبه است.

سپس به چشمه شيرعلى در ارتفاعات بالاتر رفتيم. آب كمى دارد و قلعه‌اى شبيه همان حرمسرا، احتمالاً در زمان صفويه، اينجا مسير راه اصفهان به مشهد بوده و گفتند، شايد جاده ابريشم باشد. از قله كوه كه دو هزار متر از سطح دريا ارتفاع دارد، منطقه درياچه نمك را ديديم و جاده‌اى جيپ‌رو كه به سوى كاشان مى‌رود.

به محل چشمه شاه رفتيم كه از آنجا آب به كاروانسرا مى‌برند. به جاده‌اى رفتيم كه به سوى گرمسار مى‌رود. گفتند، در قسمت باتلاق‌ها، در زمان صفويه سنگفرش شده و زير سنگفرش، لايه‌اى زغال تعبيه كرده‌اند كه فروكش نكند؛ اگر اين مطلب درست باشد، نشان از تكنيك‌هاى جالب زمان قديم در راه‌سازي ايران است.

بر ديوار صفحه كاروانسرا، خطوطى با نستعليق و خوانا نوشته بود كه در تاريخ 1005 تا 1117 درست شده و گفتند از زمان صفويه مانده است؛ باورش مشكل است. بنا بود از مزرعه پسته‌اى كه كشاورزان رفسنجاني در آنجا ايجاد كرده‌اند، بازديدكنيم‌كه به خاطر خستگى منصرف شديم. آب‌هاى اضافى و فاضلاب تهران، بخشى به آن منطقه مى‌رود. در مراجعت از راه پارچين - منطقه صنايع نظامى- برگشتيم. ساعت دو ونیم بعد از ظهر، به خانه رسيديم.
در گزارش‌ها، توجه بيشتر به تبليغات انتخابات [مجلس خبرگان] است. صداوسيما افراط مى‌كند و بعضى‌ها فكر مى‌كنند، اين افراط در تبليغ اثر معكوس دارد و مردم را دلزده مى‌كند.

نظرات بینندگان