arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۴۳۵۹۷
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۰۸ - ۲۹ مهر ۱۴۰۰

مدیریت بحران: طوفان حاره‌ای در سیستان و بلوچستان ۴۰۵ میلیارد تومان خسارت برجا گذاشت

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: طوفان حاره‌ای مهرماه جاری بر اساس برآورد نهایی در این استان ۴۰۵ میلیارد تومان خسارت در بخش‌های مختلف بر جا گذاشته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: طوفان حاره‌ای مهرماه جاری بر اساس برآورد نهایی در این استان ۴۰۵ میلیارد تومان خسارت در بخش‌های مختلف بر جا گذاشته است.

علیرضا شهرکی اظهارداشت: بیشترین خسارت این طوفان به بخش‌های زیربنایی و تاسیسات نظیر راه‌ها، معابر و اسکه‌های صیادی بوده است.

وی ادامه داد: خسارت نهایی بعد از برآورد نهایی به ستاد مدیریت بحران کشور برای پرداخت خسارت ها ارسال شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۷۰حادثه طبیعی شامل زلزله، توفان، سیل و آتش سوزی نخلستان‌ها در ۶ ماهه نخست امسال در این استان به وقوع پیوست.

وی ثبت چهار زلزله بالای سه ریشتر، ۲۴ مورد طوفان و ۳۹ مورد سیل و آبگرفتگی را از مهمترین حوادث رخ داده این مدت در سیستان و بلوچستان ذکر کرد.

شهرکی افزود: در کنار این حوادث شاهد بروز خشکسالی و کم آبی مدام در سیستان و بلوچستان به عنوان بخش دیگری از حوادث طبیعی هستیم بطوریکه ۱۰۰ درصد مساحت این استان درگیر خشکسالی متوسط تا شدید است.

به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران از چنان تنوع جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار بوده که در نقشه های هوایی بلندی های کوه‌ها، پستی دشت‌ها و نیز آبگیرها و دریا در آن نمودی رنگارنگ به آن بخشیده است.
موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی علاوه بر این که سیستان و بلوچستان را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده، در عین حال چهره‌ای مخاطره آمیز نیز به آن بخشیده است.

شمال سیستان و بلوچستان در ادوار قدیم به دلیل وفور نعمت و وجود تالاب بین المللی هامون در آن به انبار غله ایران معروف بوده اما هم‌اینک پس از گذر سال‌ها این دریاچه به بستری برای بروز پدیده وحشتناک توفان شن تبدیل شده است.

مخاطره اصلی نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان سیلاب‌های ویران کننده‌ای است که بیشتر در فصول سرد چهره خود را نمایان می‌کند و چنان شدتی دارد که هر آنچه در مسیر آن باشد لابه لای پیکر گل آلود خود محو می‌کند.

از عمده فجایع این سیلاب‌ها، آسیب به مسیرهای عبور مرور و ویران کردن روستاهای در حاشیه آبراه‌هاست.

در جنوب استان در منطقه چابهار و مکران دروازه ورود ایران به اقیانوس‌های جهان یعنی دریای عمان قرار گرفته است که در شرایط توفانی، این دریا سیمایی خشن از خود نشان می‌دهد و لنج‌های بزرگ را همچون پر کاهی به تکان وا می‌دارد، توفان‌های بزرگ یکی دیگر از مخاطرات دریایی محسوب می‌شوند و از نمونه‌های آن می‌توان به توفان آشوبا اشاره کرد که چندی قبل نزدیک بود ساحل چابهار را در نوردد و تنها امداد الهی بود که مسیر آن کج شد.

زلزله از دیگر بلایای طبیعی این استان است که به دلیل واقع شدن آن در نزدیکی گسل‌ها همواره شاهد وقوع زلزله های مختلف هستیم.

نظرات بینندگان